Végleges a digitális piacokról szóló EU szabályozás


Az Európai Unió Tanácsa véglegesen jóváhagyta a tisztességes online versenyre vonatkozó új szabályokat.

„A Tanács a mai napon a digitális piacokról szóló jogszabály révén véglegesen jóváhagyta a méltányos és versenyképes digitális ágazatra vonatkozó új szabályokat.

A digitális piacokról szóló jogszabály egyenlő digitális versenyfeltételeket biztosít, amelyek egyértelműen meghatározzák a nagyméretű online platformok („kapuőrök”) jogait és a rájuk vonatkozó szabályokat, és gondoskodik arról, hogy egyikük se élhessen vissza pozíciójával. A digitális piac európai uniós szintű szabályozása méltányos és versenyképes digitális környezetet teremt, ami lehetővé teszi a vállalatok és a fogyasztók számára, hogy kiaknázzák a digitális világ kínálta lehetőségeket.

„A digitális piacokról szóló jogszabály végleges elfogadásával végre felelőssé fogjuk tenni a nagyméretű online platformokat az intézkedéseikért. Az EU ezzel meg fogja változtatni a globális online teret. A jogszabály hatálya alá tartozó kapuőrök mindenhol jelen vannak – mindannyian napi szinten használjuk a szolgáltatásaikat. Mostanra azonban annyira megerősödtek, ami már negatívan befolyásolja a versenyt. A digitális piacokról szóló jogszabálynak köszönhetően biztosítani fogjuk a tisztességes online versenyt, a fogyasztók kényelmét és új lehetőségeket a kisvállalkozások számára.” – Ivan Bartoš, digitalizációért felelős miniszterelnök-helyettes, regionális fejlesztési miniszter

A kapuőrökre vonatkozó új szabályok

A digitális piacokról szóló jogszabály új szabályokat határoz meg a nagy online platformokra („kapuőrökre”) vonatkozóan. Mostantól:

  • biztosítaniuk kell, hogy az alapvető platformszolgáltatásokról való leiratkozás ugyanolyan egyszerű legyen, mint a feliratkozás
  • gondoskodniuk kell arról, hogy az azonnali üzenetküldő szolgáltatások alapvető funkciói interoperábilisak legyenek, azaz a felhasználók üzeneteket cserélhessenek, illetve hangüzeneteket vagy fájlokat küldhessenek a különböző üzenetküldő alkalmazások között
  • hozzáférést kell biztosítaniuk az eladók számára a platformon nyújtott marketing-, illetve hirdetési teljesítményükre vonatkozó adatokhoz
  • tájékoztatniuk kell az Európai Bizottságot az általuk végrehajtott felvásárlásokról és egyesülésekről

Ezenfelül a kapuőrök mostantól:

  • nem sorolhatják előbbre saját termékeiket vagy szolgáltatásaikat más piaci szereplőkéinél (önpreferencia)
  • nem telepíthetnek előzetesen bizonyos alkalmazásokat vagy szoftvereket, illetve nem akadályozhatják meg, hogy a felhasználók könnyen eltávolítsák ezeket az alkalmazásokat vagy szoftvereket
  • nem tehetik kötelezővé, hogy az operációs rendszer telepítésekor a legfontosabb szoftvereket (pl. webböngészőket) alapértelmezettként telepítsék
  • nem akadályozhatják meg, hogy a fejlesztők harmadik fél fizetési platformjait vegyék igénybe az alkalmazások értékesítéséhez
  • a valamely szolgáltatás során gyűjtött személyes adatokat nem használhatják fel más szolgáltatás céljára

Ha egy nagyméretű online platformot kapuőrnek minősítenek, hat hónapon belül meg kell felelnie a digitális piacokról szóló jogszabály szabályainak.

Ha a kapuőr megsérti a jogszabályban meghatározott szabályokat, azt kockáztatja, hogy a teljes éves globális árbevételének 10%-áig terjedő mértékű pénzbírságot kell fizetnie. Visszaesés esetén pedig az évi teljes globális árbevétel 20%-áig terjedő mértékű bírság is kiszabható.

Abban az esetben, ha a kapuőr rendszeresen megsérti a digitális piacokról szóló jogszabályt, azaz nyolc év alatt legalább háromszor nem felel meg a szabályoknak, az Európai Bizottság piaci vizsgálatot indíthat, és szükség esetén magatartásbefolyásoló vagy szerkezeti korrekciós intézkedéseket rendelhet el.

Háttér

A digitális szolgáltatásokra vonatkozó uniós jogi keret az elektronikus kereskedelemről szóló irányelv 2000. évi elfogadása óta változatlan volt. Az azóta eltelt időben a digitális technológiák, az üzleti modellek és a szolgáltatások soha nem tapasztalt ütemben változtak. Hogy lépést tartson a fejleményekkel, az Európai Bizottság 2020 decemberében előterjesztette a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabálycsomagot, amely a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt és a digitális piacokról szóló jogszabályt foglalta magában.

Az EU a digitális tér szabályozásának szükségszerűségére válaszul dolgozta ki a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabálycsomagot. A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály és a digitális piacokról szóló jogszabály együttese adja a digitális óriások gazdasági és demokratikus lábnyomához igazított jogi keretet, amely intézkedéseket vezet be a felhasználók védelmére, ugyanakkor a digitális gazdaság innovációját is támogatja.

A tagállamok 2021. november 25-én – kevesebb mint egy évvel azután, hogy a Tanácsban megkezdődtek a tárgyalások – egyhangúlag megállapodtak a digitális piacokról szóló jogszabályra vonatkozó tanácsi álláspontról.

A Tanács és az Európai Parlament 2022. március 24-én ideiglenes megállapodásra jutott a digitális piacokról szóló jogszabályról, amelyet az uniós tagállamok képviselői 2022. május 11-én jóváhagytak.

A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályról szóló, a Tanács és az Európai Parlament által 2022. április 23-án elért és az Európai Parlament által július 5-én elfogadott ideiglenes megállapodást a Tanács várhatóan 2022 szeptemberében fogadja el.

A következő lépések

Azzal, hogy a Tanács a mai napon jóváhagyta az Európai Parlament álláspontját, a jogalkotási aktus elfogadásra került.

Azt követően, hogy az Európai Parlament és a Tanács elnöke is aláírja, kihirdetik az Európai Unió Hivatalos Lapjában, alkalmazása pedig hat hónappal később kezdődik.

(hirlevel.egov.hu)

(consilium.europa.eu)


Kapcsolódó cikkek

2022. augusztus 10.

Moneyball, avagy sport és jog: miben tud segíteni a sportelemzés módszertana a jogászi munka hatékonyabb mérésében és jobb döntések meghozatalában?

Az új típusú, kezdetben a baseballban használt elemző alkalmazások nemcsak a labdajátékokban, hanem a jog területén is hatékonyabb stratégiai döntések meghozatalát segíthetik – legyen szó egy ügyvédi perstratégia összeállításáról, a megfelelő érvelés megfogalmazásáról, egy új munkavállaló felvételéről vagy más döntések támogatásáról.

2022. augusztus 10.

A menekült kiskorú gyermekének helyzete

Az EUB azt vizsgálta, hogy ellentétes-e az uniós joggal, ha a tagállam menekült jogállást biztosít egy olyan harmadik országbeli állampolgár kiskorú gyermeke számára, aki az adott tagállam területén született, és másik szülője révén olyan harmadik ország állampolgárságával rendelkezik, amelynek területén nincs kitéve üldözés veszélyének.

2022. augusztus 1.

Milyen jogai vannak a légi utasoknak?

Késett a gépem, törölték a járatomat, nem vitt el a repülő, amire jegyem volt – egyre több légi utas kerül ilyen helyzetbe, a légitársaságok azonban nem minden esetben árulják el, hogy pontosan milyen kártérítésre és segítségre jogosult ilyenkor az utas – annak ellenére, hogy a szabályozás szerint kötelességük lenne. Kártérítési kisokos légi utasoknak a reptéri káosz útvesztőjében.