Versenyjogi vizsgálat az Apple ellen
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az Európai Bizottság Versenyjogi Főigazgatósága azt vizsgálja, hogy követett-e el jogsértést az Apple azza, hogy csak saját fizetési szolgáltatását engedi használni az alkalmazáson belüli fizetéseknél, illetve, hogy
Az EU vizsgálja az Apple Payt és az App Store áruházat az európai versenyszabályok feltételezett megsértése miatt – jelentette be az Európai Bizottság Versenyjogi Főigazgatósága.
A vizsgálatot a Spotify és az Egyesült Államok és az EU jogalkotói, akik az Apple üzleti gyakorlatát folyamatosan kritikával illeték az elmúlt években, már régóta szorgalmazták. Ha az EU versenyhatósága azt állapítja meg, hogy az Apple megsértette az EU versenyjogi szabályait, akár a globális forgalmának 10% -áig terjedő bírságot is kiszabhat a cégre.
Az App Store-ban, amelyen keresztül a fejlesztők eljuttathatják alkalmazásaikat az Apple telefonjaira és táblagépeire, a felhasználók csak az Apple saját „alkalmazáson belüli vásárlási rendszerét” használhatják fizetésre, amelyek után az Apple 15-30% -kos tranzakciós díjat számít fel. Az Apple ezenkívül kitiltja azon fejlesztőket az App Storeból, akik az alkalmazáson belüli vásárlások helyett más digitális fizetési rendszert ajánlanak a felhasználóknak.
A Spotify már többször is jelezte, hogy az Apple által alkalmazott fenti szabályok erősen korlátozzák abban, hogy versenyezzen az Apple saját zenei szolgáltatásával, mivel a Spotify kénytelen a bevételei egy részéről lemondani az Apple javára vagy azt kockáztatja, hogy elveszíti azon felhasználókat, akik nem jártassak annyira az online fizetésben, hogy más fizetési csatornát találjanak. 2019 májusában ezért a Spotify hivatalos panaszt nyújtott be az Apple ellen.
Az Apple nem hozza nyilvánosságra az App Store-ból származó bevételeket, ám a CNBC év eleji elemzése szerint az idei éves bevétel eléri majd a 15 milliárd dollárt.
Az Apple régóta arra hivatkozik, hogy a korlátozások kulcsfontosságúak a felhasználók védelme és a magánélet biztosítása szempontjából. „Az App Store-t két célt szem előtt tartva fejlesztettük ki.” – nyilatkozta a cég: „Ez egy biztonságos és megbízható áruház, ahol az ügyfelek alkalmazásokat találhatnak és tölthetnek le, valamint nagyszerű üzleti lehetőséget kínál a vállalkozók és a fejlesztők számára. Nagyon büszkék vagyunk arra a sok fejlesztőre, akik az innováció élére álltak és sikereket értek el a platformunkon.
„Ahogy együtt fejlődtünk tovább, olyan innovatív új szolgáltatásokat is bevezettünk – mint például az Apple Pay -, amelyek célja a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtása, az iparág vezető adatvédelmi és biztonsági előírásainak való megfelelés mellett.”
Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogért felelős biztosa elmondta: „A mobil alkalmazások alapvetően változtatták meg a tartalomszolgáltatást. Az Apple meghatározza az alkalmazások terjesztésének szabályait az általa eladott készülékeken.
Gondoskodnunk kell arról, hogy az Apple szabályai ne torzítsák a versenyt azokon a piacokon, ahol a cég versenyben áll más alkalmazásfejlesztőkkel, például zenei streaming szolgáltatókkal. Ezért úgy döntöttünk, hogy alaposan vizsgálatnak vetjük alá az Apple App Store szabályait az uniós versenyszabályoknak való megfelelés szempontjából. ”
Az Apple Pay-re, a vállalat érintés nélküli és online fizetési szolgáltatására különféle korlátozásokat vezettek be, amelyek biztosítják, hogy a szolgáltatás kizárólagos fizetési lehetőség legyen a cég telefonjait és táblagépeit használók számára, akik érintés nélkül akarnak fizetni ezen eszközeikkel. A vizsgálat az Apple Pay-nek a cég operációs rendszerébe való integrációjára is kiterjed, amely biztosítja, hogy az Apple Pay jobb felhasználói élményt biztosítson az online értékesítésben, mint a versengő fizetési platformok.
„Úgy tűnik, hogy az Apple meghatározza az Apple Pay felhasználási feltételeiben, hogy azt a kereskedők hogyan használhatják alkalmazásaikban és webhelyeiken” – mondta Vestager. Ezenkívül a telefonok „érintésmentes fizetés” funkcióját kizárólag az Apple Pay használhatja. Fontos megjegyezni, hogy az Apple intézkedéseivel nem zárja ki a fogyasztókat az új fizetési technológiák előnyeiből, ideértve a jobb szolgáltatás választását, a szolgáltatás minőségét, az innovációt és a versenyképes árakat. ”
Az Apple a vizsgálat hírére kiadott nyilatkozatában leszögezte: „Csalódást keltő, hogy az Európai Bizottság alaptalan panaszokat fogad be olyan társaságtól, akik egyszerűen szabadon akarnak garázdálkodni a piacon és nem akarnak a mindenkire egyaránt vonatkozó szabályok szerint játszani. Nem gondoljuk, hogy ez helyes – szeretnénk fenntartani az egyenlő versenyfeltételeket, amely lehetővé teszi, hogy elszántsággal és nagyszerű ötletekkel bárki sikeres legyen.
„A végső célunk egyszerűen az, hogy „felhasználóink számára biztonságos környezetben biztosítsuk a hozzáférést az általuk legjobbnak ítélt alkalmazáshoz vagy szolgáltatáshoz. Örömmel mutatjuk meg az Európai Bizottságnak, hogy mit tettünk annak érdekében, hogy ez a cél valósággá váljon.”
Ez az első, hogy az Apple-lel szemben hivatalos versenyjogi vizsgálatot indítanak az EU-ban. Ezzel szemben a Google már több mint 8 milliárd euró bírságot kapott különböző jogsértésekért.
A Google Shoppinggal kapcsolatos 2017. évi vizsgálat eredményeképpen 2,4 milliárd euró bírságot szabott ki a Bizottság; 2018-ban a Google Android okostelefon operációs rendszerét érintő versenyellenes gyakorlatok miatt 4,3 milliárd euróra bírságolták a céget, majd ezt 2019-ben egy 1,5 milliárd eurós bírság követte a reklámszabályok megsértése miatt. A 2019. decemberében indított az adatkezelési gyakorlatokkal kapcsolatos vizsgálat még folyamatban van.
(theguardian.com)