A szép és precíz medve – Skoda Kodiaq Style 2.0 TDI 4×4 DSG


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Skoda legfrissebb, a cseh autógyártó első nagyméretű SUV-modelljét, az új Kodiaqot teszteltük. A márka jellegzetes formai nyelvezete immár a SUV-szegmensben is megérkezett, minden vonala letisztult, precíz és határozott, ami különösképpen érvényes markáns, erőteljesen kiformált vállövére.


Nagyon megy a Skodának, a Volkswagen-csoporttal való partneri szövetség kezdete óta legyártott 15 milliomodik járművét ünnepli. A cseh márka 1991-es, a Volkswagen-konszernhez történt csatlakozása óta regionális szereplőből szilárd és megbízható tömeggyártóvá fejlődött. A modellkínálat következetes bővítése töretlen, a paletta legfrissebb modelljét, a cseh autógyártó első nagyméretű SUV-modelljét, az új Kodiaqot teszteltük, természetesen a minden földi jóval meghintett változatát.

Jól eltalált forma és okos megoldások teszik igazán felhasználóbaráttá a nagy Skodát (Fotók: A szerző felvételei)

Az első ajtók esernyőt rejtenek, míg a hátsó ajtók hatalmasak és tágra nyílnak, újdonságként mozgó élvédőt kaptak 

Tekintélyes, 4,70 méteres hosszúságával és a 2791 milliméteres tengelytávjával a kompakt kategória felső régiójába tartozik. Hatalmasnak látjuk az autót, de az adatok alapján 16 centivel kisebb, mint testvére, a Superb. Szélessége 1882, magassága 1676 milliméter, ami picivel nagyobbá varázsolja a vele egy gyártósoron készülő Seat Atecát. Alapja a Volkswagen-csoport moduláris keresztmotoros platformjára épül és a következetes könnyűszerkezetes építés alapvető szerepet játszik.

Elegendő egyetlen gombnyomás az Off road-üzemmódhoz, amelyben a futómű, a motor és a fékberendezés egyaránt nehéz terepre adaptált működés módjába vált

A dizájn, amellyel a márka jellegzetes formai nyelvezete immár a SUV-szegmensben is megérkezett, minden vonala letisztult, precíz és határozott, ami különösképpen érvényes markáns, erőteljesen kiformált vállövére. A kerékjáratokat enyhén szögletes kontúrok határolják, melyekben 19 colos könnyűfém keréktárcsák lapulnak 235/50 abroncsokkal. 

Régi vágású a műszerfal, a kormány fogása kellemes, kormányzása nem direkt, inkább lágy

A központi információs rendszer 8 colos érintésvezérelt gombokat kapott, kezelése egyszerű és logikus

A háromdimenziós hatású hűtőrács markáns hatást keltve biztosít robusztus karaktert, míg a karcsú, ékalakú fényszórók harmonikus átmenettel csatlakoznak a hűtőrácshoz. Oldalnézetében a hosszú tengelytáv és a karosszéria rövid túlnyúlásai utalnak a tágas beltérre, ami valóban így is van: mérete átlag feletti. Elöl ülhet bármilyen langaléta, a második sorban helyet foglalóknak nem okoz problémát, nyugodtan élvezhetik a széles könyöklő, az első ülések támlájából kihajtható tálca és a napfényroló előnyeit, mindezt úgy, hogy sem a fejtér, sem a vállszélesség vagy a lábtér bármiben is hiányt szenvedne. A harmadik sor két utast tud fogadni, de ott már korlátozott a helykínálat, inkább gyerekek érzik jól magukat.

Szépen rendezettek a gombok, kivitelezésük és használatuk is tökéletes. A 7 fokozatú DSG-váltó nem mindig találja fel magát a fordulatszámok tengerében

A belső tér anyagválasztása kifogástalan, a műszerfal nagyság jól illik az autó méreteihez, a nagyméretű, 8 colos képernyő két egyenértékű zónára osztja a műszerfalat a vezető, illetve az első utas számára és a négy nagyméretű légbefúvó nyílás ugyancsak a beltér karakteres megoldásai közé tartoznak. A Kodiaq esetében nem rendelhető digitális műszeregység, be kell érnünk a két hagyományos órával és a közte elhelyezett kisebb LCD-kijelzővel, amin szintén minden fontos információ megjeleníthető. 

Futóműve profi a szakmájában, adaptív lengéscsillapítással és Driving Mode Select menetprofil-választással van felvértezve, jól uralható kanyargós utakon

A hátsó fényszórók már alapkivitelben LED-technikájúak, a helyzetjelzőket jellegzetes megoldásként C-alakú világítási kép jellemzi

A Kodiaq orrában elhelyezett aggregát a legerősebb a dízelkínálatból. A kétliteres TDI 190 lóerőt teljesít és 400 Nm nyomatékot küld a kerekekre, egészen alacsony fordulatról így mindössze 8,6 másodperc alatt gyorsít fel a 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig 210 kilométer/órában limitálta a gyár. A hozzá rendelt hétfokozatú DSG-váltót gyors és kényelmes kapcsolások jellemzik, de vannak helyzetek, amikor nem talál összhangra az erőforrással, míg az elektronikus szabályozású összkerékhajtást egy, a tengelyek közti kapcsolóval biztosítja, hogy a nyomaték a megfelelő kerekekre jusson az amúgy alapból elsőkerék-meghajtású Kodiaqnál.

A Kodiaq hátsó ülése szintén sokrétűen variálható: 60:40 arányban osztva lehajtható, hosszirányban már alapkivitelben 18 centiméteres hosszon állítható és támlájának dőlésszöge is egyénileg változtatható

A harmadik sor csak gyerekeknek való, nekik még kaland a bejutás, de a kényelemre nekik sem lehet panasz

A Kodiaq öt csillagot kapott az Euro NCAP összesített biztonsági értékelésén, így a biztonsági berendezései semmilyen kívánnivalót nem hagynak maguk után. Kilenc légzsák óv minket, továbbá több számos kamerával, radar- és szenzoralapú rendszerrel látták el. A Front Assist része a városi vészfékfunkció és a gyalogosmonitor, ami a gázolásos baleseteket segít megelőzni. Az Area View-rendszer négy kamerája pedig megmutatja, mi történik a szabadidő-autó közvetlen környezetében. A tolatásasszisztens- és a kiállásasszisztens-rendszerek korlátozott látási viszonyok mellett nyújtanak segítséget.

A csomagtér 720 és 2065 liter közötti térfogattal rendelkezik, lehajtható támlájú az utasülés, így akár 2,80 méter hosszú tárgyak is szállíthatók

Az olyan funkciók már természetesnek is tűnnek benne, mint az adaptív tempomat, a sávtartást segítő, a holttérfigyelő, a vészhelyzet-asszisztens, a közlekedésitorlódás-asszisztens és a közlekedési táblák kameraalapú kijelzése, amely eszközökkel tovább javítja a biztonságot.

Elektromos mozgatású a csomagtérajtó, amely további opcióként lábmozdulattal és az utastérben található gombbal is nyitható, illetve zárható

A Style-felszereltség alapára dízelmotorral 10 millió körül alakul, a mi medvénk 16,2 milliót kóstál

Tényleg nagyon nehéz kritizálni a cseh medvét, hatalmas teste, jól eltalált dizájnnal profin mutat a kategóriában, belső tere remek utazóautóvá varázsolja, ami minőségével és praktikusságával is hódit. Az ára persze nehéz kérdés, az alap már hétmillió forinttól kapható, de mint a tesztalanyunk is mutatja, ha szeretnénk magas szintre emelni az autónk felszereltségét, és élvezni a legmodernebb asszisztensrendszerek előnyeit, akkor bizony mélyen, nagyon mélyen a zsebbe kell nyúlni.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.