Bűnözhet is az MI5


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Egyesült Királyságban nyilvánosságra hoztak egy olyan tervezetet, amely szerint az angol titkosszolgálat, az MI5 ügynökei munkájuk során jogosultak lesznek bűncselekmény elkövetésére is.


A kormány elismerte, hogy felhatalmazta az MI5 ügynökeit, hogy munkájuk során bűncselekményeket kövessenek el az Egyesült Királyságban.

A miniszterelnököt egy bíróság ítélet kötelezte a Nyomozati Biztos Hivatala, titkosszolgálat részvétele a bűnözésben elnevezésű irányelvének nyilvánosságra hozatalára..

Az irányelv előírja a Nyomozati Biztos Hivatalának, hogy az MI5 ügynökei által elkövetett bűncselekmények felügyelje. Ezt a tevékenységet korábban az azóta megszüntetett Titkosszolgálatokért Felelős Biztos látta el egy titkos rendelkezés alapján.

Azt azonban nem hozták nyilvánosságra, hogy milyen esetekben követhetnek el az ügynökök bűncselekményeket, illetve milyen messzire mehetnek el.

Sir Adrian Fulford nyomozati biztos üdvözölte a dokumentum nyilvánosságra hozatalát, amely által az emberek is beleláthatnak abba, hogy milyen munkát végez.

Az irányelvet azért hozták nyilvánosságra, mert egy emberi jogokat védő szervezet bírósági eljárást indított az irányelv kiadása érdekében.

A szervezet képviselője elmondta: „Hét hónapos jogi csata kellett, hogy kötelezze a bíróság a miniszterelnököt a dokumentum nyilvánosságra hozatalára, messze vagyunk az átláthatóságtól, mert a nyilvánosság még most sem tudhatja, hogy milyen esetben követhetnek el bűncselekményt az ügynökök és milyen messzire mehetnek el. A bűncselekmények elkövetésére való felhatalmazás a legaljasabb dolog, amelyet egy államban meg lehet csinálni. Theresa May miniszterelnöknek azonnal nyilvánosságra kellene hoznia a teljes dokumentumot.”

A szervezet egyik jogásza szerint jogilag nem támasztható alá az sem, hogy miért nem hozták már korábban nyilvánosságra a titkos irányelvet. A jogász elmondat, hogy „ha nem lépünk fel a dokumentum nyilvánosságra hozatala érdekében, talán sosem derült volna ki, hogy az létezik. Alapvetően rossznak tartom, hogy a titkosszolgálatok felügyeletének és tevékenységének vannak olyan részei, amelyekről az emberek semmit nem tudnak.”

Az angol rendelkezés nem egyedülálló. A büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény is lehetővá teszi, hogy az ügyész a bűncselekmény elkövetésének megalapozott gyanúja esetén a feljelentést határozattal elutasítsa, ha a bűncselekmény elkövetésével fedett nyomozó gyanúsítható megalapozottan, aki a cselekményt szolgálati feladata teljesítése közben bűnüldözési érdekből követte el, és a bűnüldözési érdek jelentősebb, mint az, amely az állam büntetőjogi igényének érvényesítéséhez fűződik.

Az új Be. már részletesebben határozza meg a fedett nyomozó általi bűnelkövetés kritériumait.

A jogszabály kimondja, hogy nem büntethető a fedett nyomozó az alkalmazása során elkövetett bűncselekmény, szabálysértés vagy közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegés miatt, ha annak elkövetése

a) a fedett nyomozó alkalmazásának eredményességéhez, az alkalmazással elérni kívánt bűnüldözési célhoz szükséges, és az alkalmazással elérni kívánt bűnüldözési érdek jelentősebb, mint a fedett nyomozó felelősségre vonásához fűződő érdek,

b) a fedett nyomozó biztonságának biztosítása, lelepleződésének megakadályozása érdekében szükséges, és a fedett nyomozó biztonságával, lelepleződésének megakadályozásával kapcsolatos érdek jelentősebb, mint a fedett nyomozó felelősségre vonásához fűződő érdek, illetve

c) más bűncselekmény elkövetésének megelőzése vagy megszakítása érdekében szükséges, és a

bűncselekmény megelőzéséhez vagy megszakításához fűződő érdek jelentősebb, mint a fedett nyomozó felelősségre vonásához fűződő érdek.

(theguardian.com)

[htmlbox be_jogszabalytukor]

Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Így működik a közösségi finanszírozás

A fintech-forradalom egyik mérhető sikertörténete, hogy miként vált az adomány és előfizetés jellegű közösségi finanszírozás a hagyományos forrásgyűjtési módszerek – mint a klasszikus banki finanszírozás vagy a kockázati tőkebefektetések – alternatívájává. Ebből a gyors fejlődésből az is következik, hogy kevésbé egységes a kép a köztudatban a „crowdfunding” jelenségről. Hány formája van? Melyek esnek szabályozás alá? Kik a szereplők a folyamatban? Milyen jogszabályok vonatkoznak rá?  Hogyan adóznak? Sok-sok tisztázandó körülmény közül a fő kérdés mindenekelőtt azonban az, hogy megjelennek-e erre szakosodott szolgáltatók Magyarországon is. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda összefoglalójából sok kérdésre választ kapunk.

2024. április 25.

NMHH: reklámriport miatt bírságolt a médiatanács

Túlmutatott a támogatás megengedett keretein a Trendmánia című műsorszám december 16-án sugárzott adása, ezzel a TV2 megsértette a törvényi rendelkezést, a médiatanács emiatt megbírságolta a médiaszolgáltatót – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága