A jó bíróktól tanultam a legtöbbet – I. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Beszélgetés dr. Izsák Orsolya ügyvéddel az ingatlanjog és a társasházi jog kihívásairól, a joggyakorlat bizonytalanságáról és ellentmondásairól.


Ön elismert szaktekintélye a társasházi jognak, ingatlanjognak. Mitől izgalmas az Ön számára ez a két jogterület?

A kiforratlanságától izgalmas ez a téma, éppen ezért rengeteg kihívást jelent számomra. Már az is a véletlenek összejátszása volt, ahogy a jognak erre a területére tévedtem. Nem úgy kell elképzelni, hogy az egyetem elvégzése után egyszer csak a homlokomra ütöttem: HOPPÁ! Én az ingatlanjog iránt érzek elhivatottságot! Ennél sokkal egyszerűbben indult az én történetem.

Megosztaná velünk is?

Felsőfokú tanulmányaimat munka mellett végeztem. Egyszerűen csak pénzkereseti lehetőségnek indult,15 éve elkezdtem mérlegképes könyvelőket tanítani OKJ-s képzés keretében, felkértek és elvállaltam. Ingatlanközvetítő és társasházkezelői szakon tanítottam jogot, ami akkor nagy újdonságnak számított. Az ügyvédi irodám megalakulásától pedig jöttek sorra a társasházi, ingatlanjogi ügyek.

A tulajdonjog magánjogi korlátain belül speciálisan szomszédjogi kérdésekkel foglalkozom, annak polgárjogi, valamint építésjogi vetületével. Szeretem a dolgok logikáját mélyebben is megérteni, ezért jelenleg is tanulok, PhD képzés keretében. Dolgozatom címe a Társasházi közös tulajdon.

Úgy tudom, hogy a Budapesti Ügyvédi Kamara felkérése alapján az ügyvédeknek szervezett Budapesti Ügyvédakadémia tulajdonjogi csoportjának is a vezetője. Mondana erről valamit?

Az elmúlt évek során rájöttem, hogy az ügyvédi munkám mellett nagyon szeretek tanítani is. Az Ügyvédakadémián elsődleges célom az, hogy az ügyvéd társadalom felkészüljön a témámhoz kapcsolódó jogszabályi változások kezelésére, illetve, hogy a bírósági gyakorlatomat a kollegák megfelelően tudják hasznosítani munkájuk során. A Nemzeti Munkaügyi Hivatal által rögzített szakértői társaságnak is tagja vagyok a társasházkezelő, ingatlanközvetítő szekcióban.

Munkám során ugyanis számos esetben azzal szembesültem, hogy bizonytalanságok vannak a joggyakorlatban, magukban a jogszabályokban, és ez az ellentmondásosság visszaköszön a jogalkalmazók körében is, ami miatt elkerülhetetlen a közös gondolkodás.

Ez vezetett oda, hogy valamit tennie kellene?

2004-től 2010-ig volt egy folyamat az ingatlan szakmán belül, elindult a társasházakkal foglalkozók önszerveződése, de sajnos ennek a körnek nincs gazdája, nem tartozik egyetlen államtitkársághoz, minisztériumhoz sem, nem tudott tovább erősödni. Nem kedvezett a váratlanul jövő gazdasági világválság sem az ingatlanszakma érdekérvényesítő képességének.

A korábbi tanácsi lakások magántulajdonba adásával a társasházi ingatlanok száma robbanásszerűen megnövekedett; e rendszerszintű változást sem tudatilag sem jogszabályilag mindmáig nem tudta harmonikusan feldolgozni sem a jogi környezet, sem a tulajdonosi lakóközösség.

Jó lenne létrehozni a Magyar Ingatlan Kamarát, ami felölelné a szakmaiságot. A magam részéről az „Egyesület a Társasházakért” nevű Civil szervezet elnöke vagyok, ahol társasház ügyekben havi rendszerességgel összejövünk a kollegákkal és megvitatjuk a szakmai kérdéseket.

Felejtse el a Jogtár Csütörtököt!

Az új Jogtár egyes előfizetési konstrukciói
mellé most táblagépet adunk!

További részletekért kattintson »

A társasház a közös tulajdon speciális formája. Milyen a jogi szabályozása?

A közös tulajdon egyik speciális alakzata a társasházi közös tulajdon, melyre a társasházi törvény rendelkezései, valamint a Ptk. szabályai az irányadóak.

Sajnos a vidéki bíróságok és a fővárosi bíróságok joggyakorlata gyakran teljes mértékben eltér egymástól. A fővárosi bíróságok inkább formális kritériumok alapján döntenek társasházi ügyekben, például, ha a közös képviselő 8 napon belül nem küldte meg a meghívót a közgyűlésre, akkor az érvénytelen. Ezzel szemben a vidéki bíróságok inkább azt mondják a jogszabály szerinti érvénytelenséget jelentő, de formai hibákra is, hogy azoknak kisebb a súlya, tehát értékelik, súlyozzák az érvénytelenségi okokat és tartalmilag próbálják elbírálni az ügyet, ami a fővárosban teljességgel elfogadhatatlan.

Ez csak egy szemléletmódbeli különbség Ön szerint?

A különbség megosztó, amit nem engedhetne meg a jogalkalmazó, mert így az eljáró ügyvédnek figyelembe kell vennie azt is, hogy az adott régióban lévő bíróság milyen joggyakorlattal rendelkezik. Első megközelítésben, főleg egy kívülálló számára, szimpatikusnak tűnhet a mindenekfelett tartalmi elemek alapján történő döntés, de ha a törvénynek vannak formai előírásai, azokat szerintem be kell tartani. Ettől jogrend a jogrend. És ha a formai előírás nem lényeges és csak nehezíti a társasházi tulajdonosok dolgát, akkor viszont a törvényt kell megváltoztatni. A jogalkotásnak a jogszabály-módosításokkal le kell követnie a jogalkalmazás által igényelteket.

Mondhatok azonban további ellentmondásokat is a jogalkalmazásban. A másodfokú bíróságok (legyen azok fővárosiak vagy vidékiek), illetve a törvényszéken belüli tanácsok is eltérően látnak/láthatnak bizonyos kérdéseket. S ez kvázi rendben is lenne, hiszen Magyarországon a jogalkalmazás nem precedensjogra épül, ugyanakkor ez még sincs így jól.

Ha a másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság döntését helyben hagyja, akkor nincs további jogorvoslatnak helye és ezzel a Pp. módosítással megszűnt a közgyűlési határozatok érvénytelenségének megállapítása iránti ügyekben a négyszintű jogorvoslat lehetősége a társasházak esetében, azaz nem derülhet ki, hogy a Kúria melyik tanács döntését találja követendőnek.

Miért van az, hogy a társasház nem érvényesíthet önálló tulajdonjogi igényt?

Mert ilyen a jogi szabályozás, amely nagymértékben megnehezíti a társasházak mindennapi működését.

A fővárosi tetőterek beépítésének jogi helyzete, a társasházak eladósodása mind súlyos problémát jelent. A végrehajtási eljárásban a tulajdonossal szemben érvényesített igény esetén egy esetleges ingatlan árverezés útján történő társasházi tulajdonszerzés kizárt.

Fotó: Bartha Attila

 

Ha a társasháznak van egy 5 milliós követelése valamelyik lakóval szemben, ugyanakkor a lakáson bankhitel is van, vagy a bank elárverezteti az ingatlant, vagy az eszközkezelő magához váltja, mely esetekben „elúszik” a követelés. Lényegében azt lehet mondani, hogy a társasházak „hitelintézeti tevékenységet folytatnak”, de a társasház nem tudja magához váltani a lakást, mert társasházat mint tulajdonost nem lehet bejegyezni, azaz a pénzügyi „hitelezésnek” nincs fedezete, és nem is tud fedezetet teremteni.

A társasházkezelők nyilvántartásával mi a helyzet?

A társasházkezelő nem összekeverendő a régi házmester fogalmával; ez lényegében egy szakma, amit lehet nagyon rosszul és nagyon jól is csinálni. Jelenleg a társasházkezelői nyilvántartás összefésületlen.

A lakásszövetkezetek esetében megvan a rendje, hogy hogyan történik a nyilvántartás: létrejön egy lakásszövetkezet, a cégbíróság bejegyzi, a cégkivonat igazolja, hogy ki jegyzi, ki a felügyelő bizottság elnöke, kik az igazgatóság tagjai, milyen alapszabály szerint működik, az aláírási címpéldány és az éves elszámolás mellé van csatolva. A társasházkezelésnél viszont ismeretlen marad, hogy ki az, aki kezeli, mert ezt sehol nem jegyzik. Miután nincs nyilvántartás, nem tudjuk, mekkora az éves költségvetése egy társasháznak vagy lakótelepnek. A bíró meg például azt kéri: igazoljuk, hogy ki a közös képviselő. A bankba, ahol folyószámlája van az adott társasháznak, bárki bemehet egy közgyűlési határozattal azzal, hogy az előző közös képviselőt leváltották, és gyakorlatilag a bank azt fogadja el aláírónak, aki a bemutatott közgyűlési határozaton szerepel, függetlenül attól, hogy az érvényes-e. A bank nem tud megbizonyosodni egy másik központi nyilvántartásból arról, hogy ki a jogszerű aláíró.

A társasházak és a lakásszövetkezetek között az is különbség, hogy a lakásszövetkezetek ügyeit a törvényszékek tárgyalják első fokon, míg a társasházak ügyeit a kerületi, illetve járásbíróságok.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.