A tanúvédelem és a titokvédelem összefüggései


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A nem csak a tanúkat megillető tanúvédelem fontos szerepet játszik a hatósági információszerzésben.


A tanúvédelem helye a titokvédelmi rendszerben

A büntetőeljárás központi elemét jelentő, lényegileg megismerési tevékenységként azonosítható bizonyítással ellentétes irányú érdekek jelennek meg a titokvédelem rendszerében. E rendszernek sajátos eleme a tanúvédelem, amelyről mindenekelőtt azt kell megemlíteni, hogy a tanúknál szélesebb személyi kört illet meg (Fenyvesi Csaba – Herke Csongor – Tremmel Flórián: Új magyar büntetőeljárás. Dialóg Campus, Budapest-Pécs 2008. 240-242. o.).

A tanúvédelem sajátossága abban rejlik, hogy bár az intézménynek fontos eleme meghatározott adatok titokban tartása, az mégis jelentős eltéréseket mutat a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban: Be.) egyéb titokvédelmi rendelkezéseihez (László Balázs: A büntetőeljárás szerves részét képező titokvédelemről. Ügyvédvilág Online, CompLex, 2013.09.02.) képest. A tanúvédelem elsődleges kérdése ugyanis nem az, hogy a tanú milyen információkat jogosult vagy köteles elhallgatni a hatóság elől, hanem hogy a hatóságok segítségével eltitkolhatja saját személyazonosságát az eljárással érintett más személyek, leginkább a terhelt elől.

A tanúvédelem intézményének a hatósági információszerzés elősegítésében is komoly szerepe van (Be. 95.§), ha ugyanis a tanú attól tart, hogy vallomása miatt később sérelem érheti, előfordulhat, hogy nem tud vagy nem akar vallomást tenni (Varga Zoltán: A tanú a büntetőeljárásban. CompLex, Budapest 2009. 106. o.)

A tanúvédelemhez kapcsolódó titoktartás hátterében meghúzódó érdek pedig nem más, mint a tanú (illetőleg vele kapcsolatban álló más személy, például családtag) életének, testi épségének személyes szabadságának a védelme [Be. 95. §, illetve 97. § d) pont].

Zárt adatkezelés

A tanúvédelem eszközei közül a legenyhébb a tanú személyi adatainak [Be. 85. § (2) bek.] zárt kezelése, amely jogintézmény az ügyben eljáró hatóságok kivételével mindenki mással szemben oltalmat biztosít. A zárt adatkezelés tulajdonképpen a személyi adatok titokban tartását jelenti. A Be. 96.§ (2) bekezdésének c) pontja alapján ez a védelem csak a jogosult beleegyezésével szüntethető meg. Ez a megoldás a tanúzási akadályok körében megjelenő titoktartási kötelezettségek alóli felmentésre emlékeztet, annál is inkább, mivel az eljáró hatóság tagjait a zártan kezelt adatokra nézve is titoktartási kötelezettség terheli.

A tanú személyi adatai zárt kezelésének jelentőségét mutatja, hogy az Alkotmánybíróság több alkalommal foglalkozott e jogintézménnyel. A 104/2010. (VI. 10.) számú AB határozat értelmében „a tanúnak – a tanúvédelmi rendszeren belül érvényesülő – információs önrendelkezési joga körébe tartozik, hogy személyi adatainak zárt kezelését kérje”, továbbá „nincs olyan alkotmányos indok vagy cél, amely miatt a nyomozó hatóságot, az ügyészt, valamint a bíróságot fel kell arra jogosítani, hogy – vizsgálva a tanú fenyegetettségének objektív alapjait és mérlegelve a teljesíthetőséget – a kérelmet megtagadja”.

Problémásabb a 91/2007. (XI. 22.) számú AB határozat, amelyben a testület azt kifogásolta, hogy a zárt adatkezelés az akkori szabályok értelmében nem terjedt ki a polgári jogi igény egyéb törvényes útra utalása esetén a polgári eljárásra. A jogalkotás e kérdés rendezésével máig is adós maradt. A döntés hátterében egyébként igen fontos érdekek ütközése áll: egyik oldalon a Be. szerinti tanúvédelem érvényesülése, a másik oldalon a keresetlevél tartalmi követelményei és a polgári eljárásban fennálló alperesi elvárás a felek egyenrangúsága iránt. A legkevesebb elvi problémát talán az okozná, ha zárt adatkezelés esetén a Be. kizárná a polgári jogi igény egyéb törvényes útra utalását, és a büntetőügyben eljáró bíróságot kötelezné a polgári jogi igény érdemi elbírálására.

A tanúvédelem további szintjei

A büntetőeljárásban résztvevők személyi védelmének szabályozásánál a Be. 98. § (4) bekezdése szintén tartalmaz titokvédelmi rendelkezést, miszerint „a személyi védelemre vonatkozó iratokat (a kérelem és a kezdeményezés tárgyában hozott döntés kivételével) zártan kell kezelni”. Természetesen a hatékony oltalom érdekében az is szükséges, hogy a védelem elrendelésében és ellátásában közreműködő személyeket (szolgálati, illetőleg foglalkozási/közmegbízatási) titoktartási kötelezettség terhelje.

A tanúvédelmi törvény (2001. évi LXXXV. törvény a büntetőeljárásban résztvevők, az igazságszolgáltatást segítők Védelmi Programjáról) 37. §-a pedig egyenesen kimondja, hogy „a Szolgálat a minősített adatokra vonatkozó védelmi szabályok betartásával kezeli a Program elrendelése, valamint a végrehajtása során keletkezett, minősített adatnak nem minősülő adatokat, továbbá az adathordozókat is”.

A tanúvédelmi programban résztvevő személyekkel kapcsolatosan is érvényesülnek tehát az előzőekben elmondottak, azzal, hogy itt a Be. a tanú és a terhelt számára egy speciális vallomásmegtagadási okot is biztosít. A 98/A. § e) pontja értelmében ugyanis „a tanú és a terhelt megtagadhatja a vallomást olyan adatra nézve, amelynek ismeretében az új személyazonosságára, az új lakóhelyére, illetőleg tartózkodási helyére lehet következtetni”.

A védelmi programban résztvevő személyekkel szemben a hatóságok nyilván maguk is törekednek nem feltenni olyan kérdéseket, amelyekre a válaszadás a fenti alapon még nem tagadható meg, de amelyek alapján illetéktelenek következtetést vonhatnak le a titkos adatokra vonatkozóan. Felmerülhet azonban a kérdés, mennyire hatékony ez a védelem, ha a kihallgatás vagy szembesítés során (például a terhelt által feltett) kérdésre a védett személy arra hivatkozva tagadja meg a válaszadást, hogy az esetleges válaszból az új személyazonosságára, az új lakóhelyére, illetőleg tartózkodási helyére lehet következtetni. Egy ilyen reakció ugyanis adott esetben éppen eleget mondhat a kérdezőnek.

A fentebb említett 37. § vonatkozásában a tanúvédelem egyik érdekes és megválaszolatlan kérdését teszi fel a Hesz-Kőhalmi szerzőpáros, hogy tudniillik a tanúvédelemi törvény szerinti kiterjesztett adatvédelem mellett mi a teendő, ha valaki, nem tudván az adott személy védettségéről, védett tanú kihallgatását indítványozza? (Hesz Tibor – Kőhalmi László: A tanúvédelem a terhelt védőjének aspektusából. In: (szerk.: Mészáros Bence) A tanú védelmének elméleti és gyakorlati kérdései. PTE ÁJK Gazdasági Büntetőjogi Kutatóintézet, Pécs 2009. 103. o.) Az eljáró hatóságnak ugyanis adott esetben úgy kell érdemben reagálnia az indítványra, hogy eközben a védett tanú személyazonosságát nem fedheti fel. Ez a rendelkezés egyébként nem túlbiztosítás, hanem a minősített adatokra vonatkozó védelem indokolt kiterjesztése.

László Balázs

A PTE ÁJK Doktori Iskola PhD hallgatója

a XXXI. OTDK Büntető Eljárásjog szekciójának

I. helyezettje.

Az Ügyvédvilág.hu-n megjelent publikációi:

Új büntetőtörvényünk titokvédelmi rendszeréről

A büntetőeljárás szerves részét képező titokvédelemről

Lehetőségek a büntetőeljárásbeli titokvédelem újraszabályozásában

 

A tanúvédelmi törvény 38. §-a szigorú szabályokat állapít meg a védelmi programban résztvevőkkel kapcsolatos adatszolgáltatásra. E szakasz rendelkezéseiből kitűnik, hogy a hatósági adatigénylés mindig célhoz kötött kell legyen, ezt a célt a kérelemben meg is kell jelölni, továbbá, hogy a tanúvédelem igénye erősebb az adatszolgáltatási kötelezettségnél. Nem adható ugyanis át olyan adat, amelynek közlése a tanúvédelmet veszélyeztethetné. A Szolgálat pedig korlátozhatja az átadott információ felhasználását.

Érdekesség még, hogy a Tanúvédelmi Szolgálatra vonatkozó részletes szabályokat tartalmazó 13/2002. (III. 29.) BM utasítás maga is „szigorúan titkos” minősítés alatt áll harminc éves védelmi idővel (amely védelem a minősítés szabályai szerint egy alkalommal meghosszabbítható).

A tanúkímélet eszközrendszere

Ahogy Varga Zoltán is hangsúlyozza, a tanú (és más eljárási szereplők, személyek) védelme nem szorítkozik a tanúvédelem eszközeire, hanem kiterjed az úgynevezett tanúkíméletre is (Varga: i.m. 153-154. o.).

A tanúkímélet egyik formája a tanú zártcélú (helyesebben inkább zártláncú) távközlő hálózat útján történő kihallgatása. Érdekesség, hogy a Be. 244/A. §-a a terhelt esetében kifejezetten csak kivételes esetekben engedi meg e módszer alkalmazását. A törvény a zártcélú távközlő hálózat útján történő kihallgatást nem csak a kihallgatott személy védelme érdekében, hanem más ésszerű okokból is megengedi. A tanúvédelmi indokot pedig nem szorítja a védelmi programban résztvevőkre, hanem úgy rendelkezik, hogy arra nézve is alkalmazható, akinek „a védelme ezt egyébként indokolttá teszi”. A 244/C. § (5) bekezdése fokozott védelmet biztosít, amikor a személyazonosság megállapíthatóságát elkerülendő lehetővé teszi a képi és hangi megjelenés torzítását. A torzítás szabályozása azonban szűkre szabott, ennek pontos feltételrendszerét és menetét nem rögzíti. Végül, a 244/D. § rögzíti a kihallgatásról készült felvételek illetéktelenekkel szembeni védelmének mikéntjét.

Az pontosabb feltételek meghatározása nélkül mondja ki a Be. 124. § (2) bekezdése, hogy „ha a tanú vagy a terhelt védelme ezt szükségessé teszi, a tanú, illetőleg a terhelt szembesítését mellőzni kell”. A mondat végén szereplő „kell” (és nem csupán „lehet”) kifejezés használata arra utal, hogy ennek a személykíméleti eszköznek az alkalmazási körét nem lehet szűkítően (például a védelmi programban résztvevőkre szorítva) értelmezni.

A Be. 122. § (5) bekezdése határozza meg az úgynevezett detektívtükör alkalmazásának lehetőségét, miszerint „ha a tanú védelme szükségessé teszi, a felismerésre bemutatást úgy kell végezni, hogy a felismerésre bemutatott a tanút ne ismerhesse fel, illetőleg ne észlelhesse”. A törvényi megfogalmazás itt is széles mérlegelési jogot biztosít a hatóságoknak, de a személyvédelmet itt sem szabad túlságosan szűkre szabni.

A nyilvánosság kizárása

A tanúkímélet eszközei között önállóan érdemes vizsgálni a nyilvánosság kizárásának lehetőségét, ez ugyanis az akkuzatórius büntetőeljárás egyik alapelvét, a büntetőeljárás harmadik főszakaszára, a bírósági eljárásra (mindenekelőtt az elsőfokú tárgyalásra) vonatkozó nyilvánosságot érinti [Bánáti János – Belovics Ervin – Csák Zsolt – Sinku Pál – Tóth Mihály – Varga Zoltán: Büntető eljárásjog. (szerk.: Tóth Mihály) HVG-Orac, Budapest 2009. 400. o., Tremmel Flórián: Magyar büntetőeljárás. Dialóg Campus, Budapest-Pécs 2001. 99-100. o.]. A nyilvánosság azt jelenti, hogy a Be.-ben meghatározott kivételekkel bárki részt vehet a tárgyaláson.

A Be. 237. § (3) bekezdése értelmében a bíróság hivatalból vagy indítvány alapján a tárgyalás egy részéről vagy egészéről kizárhatja a nyilvánosságot, és zárt tárgyalást tarthat. A kizárás lehetséges okait is taxatíve felsorolja a jogalkotó.

Jóllehet, a törvény megfogalmazása és nyelvtani értelmezése szerint a nyilvánosság kizárása a minősített adat védelme érdekében csupán lehetőség, a rendszertani értelmezés alapján kijelenthető, hogy a bíróság ilyen esetben köteles a nyilvánosságot kizárni. A minősített adat védelmét szolgálja az a szabály is, miszerint ha a nyilvánosság kizárására e pont alapján került sor, a védő nélküli vádlott és a képviselő nélküli sértett nem indítványozhatja harmadik személy jelenlétét [Be. 238. § (3) bek.].

A nyilvánosság kizárásának oka lehet még az eljárásban résztvevő személyek, a kiskorú vagy a tanú védelme, illetőleg erkölcsi ok. Ilyenkor a tanú személyi adatai mellett az általa elmondottak is ismeretlenek maradhatnak a nyilvánosság számára. Hasonló indokok állnak egyébként a 304. § (5) bekezdésének rendelkezése mögött, miszerint a kiküldött vagy megkeresett bíró útján történő bizonyítás felvételéről „a vádlott, a védő és a sértett értesítését mellőzni kell, ha a megjelenésük következtében a tanúnak a 96. § alapján zártan kezelt adatai a felsoroltak előtt ismertté válnának”. E kategóriákat (különösen a jogszabályi szövegben túlságosan általános erkölcsi okot) tágan értelmezve elméletileg lehetőség nyílhat a nyilvánosság kizárására más titokkategóriák védelme érdekében is. A bíróságok azonban ritkán élnek ezzel a kétélű lehetőséggel, ugyanis a Be. kimondja, hogy „a másodfokú bíróság hatályon kívül helyezi az elsőfokú bíróság ítéletét, és az elsőfokú bíróságot új eljárásra utasítja, ha a tárgyalásról a nyilvánosságot törvényes ok nélkül kizárták” [Be. 373. § (1) bek. II. f) pont]. Egy esetleges új szabályozásnak mindenesetre részletesebben kellene szólnia a nyilvánosság titokvédelem miatti kizárásáról (gazdasági titoknál például valamiféle titok-értékmérő alapján) és a meglévő esetek feltételrendszerét is rögzíteni kellene.

Fontos még az a szabály, amely kimondja, hogy „a zárt tárgyalásról […] a sajtó nem adhat tájékoztatást, és a sajtó részére felvilágosítás nem adható” [Be. 74/B. § (2) bek.]. Kifejezetten a minősített adatot védő rendelkezés található továbbá a Be. 74/A. § (3) bekezdésében, amely szerint „meg kell tagadni a sajtó számára a felvilágosítást, ha az a minősített adat védelmét sértené”. Ez a rendelkezés összhangban áll a nyilvánosságnak minősített adat védelme érdekében történő kizárását előíró szabállyal.

Végezetül két rendelkezést érdemes még említeni, amelyek kikerekítik az előbbiekben vázolt rendszert. Egyrészt, a Be. 238. § (4) bekezdése értelmében a bíróság „figyelmezteti a résztvevőket arra, hogy a tárgyaláson elhangzottakról tájékoztatást nem adhatnak, szükség esetén figyelmezteti őket a minősített adattal visszaélés büntetőjogi következményeire”. Másrészt, a 239. § (3) bekezdése szerint a „bíróság nem hirdeti ki nyilvánosan a határozat indokolásának részét képező azokat az adatokat, melyek nyilvánosságra hozatala azon érdek sérelmét eredményezné, amelynek védelmében a zárt tárgyalást a bíróság elrendelte”. Az első figyelmeztetés mellett indokolt lenne a szankcióra utalni már a Be.-ben.

A zárt tárgyaláshoz a Btk. kapcsán is ki kell emelni két kérdést. Egyrészt, az új Btk. 280. § (2) bekezdése értelmében, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, igazságszolgáltatással összefüggő titoksértés vétsége miatt büntetendő, aki engedély nélkül felfedi a zárt tárgyaláson elhangzottakat.

Másrészt, mivel a minősített adat védelmében hivatalból is elrendelhető (sőt, elrendelendő) zárt tárgyalás, felmerülhet az ezt elmulasztó bíró felelősségének kérdése minősített adattal visszaélés miatt. Ha ugyanis a bíró észleli, hogy minősített adat védelme megkívánná a zárt tárgyalás elrendelését, de nem intézkedik ez iránt, elvileg ő okozza az adat hozzáférhetővé válását illetéktelenek számára. Mindenesetre a jogalkotóra vár az a feladat, hogy e kérdés vonatkozásában egyértelművé tegye szándékát. A bíró ellen indított esetleges büntető- és/vagy fegyelmi eljárás azonban nem oldja meg a már kiszivárgott minősített adat problémáját.

A magánéletet védő generálklauzula

A titokvédelem elemzésekor a tanúkímélet eszközeihez kapcsolódóan nem jelentéktelen az a generálklauzula-szerű rendelkezés sem, amelyben a Be. kimondja, hogy „az eljárási cselekmények végzésekor […] biztosítani kell, hogy a magánéletre vonatkozó adatok szükségtelenül ne kerüljenek nyilvánosságra” [Be. 60. § (1) bek.]. Az elv rögzítése helyeselhető, ám fogalmilag pontosabb, tartalmilag részletesebb újragondolást igényelne.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.