GDPR – Adatvédelem a jog tükrében


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A digitalizáció gyorsulása, az IT technológiai innovációk elterjedése és az informatikai alkalmazások mindennapi használata fokozott információ- és adatgenerálással jár. Az adatvagyon kezelés és maga az adatbiztonság is új értelmezést nyert napjainkban, így az Európai Unió a változásokat felismerve új adatvédelmi szabályozás (GDPR) életbelépését sürgette. Ennek eredményeként 2018 május 25-től kötelezően alkalmazandó az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendelete, a General Data Protection Regulation (GDPR), amely az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény rendelkezéseit váltja fel. 


Dr. Amigya Andrea, infokommunikációs szakjogász és adatvédelmi szakértő beszélgetésünk során elmondta a hamarosan életbe lépő rendelet jogi hátterét, kérdéseinkre készségesen válaszolva kifejtette, pontosan mit is jelent ez az új rendelet a vállalatok, érintettek számára, miben várhatóak változások.

„A jogalkotók felismerték, hogy az informatikai megoldások használatából fakadó kockázat miatt, a személyes adatok védelme érdekében egy korszerű, jogi szabályozást kell létrehozni. Ennek megvalósítása érdekében lép életbe a GDPR rendelet, amelyet minden Európai Uniós tagállamoknak át kell ültetnie a hazai jogrendjébe.

Emellett a Magyarországon a jelenleg is hatályos adatvédelmi szabályozás, a több mint húsz éves múltra visszatekintő Információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény (Infotörvény) jelenleg is módosítás alatt áll az igazságügyi tárcán, amely többek között a GDPR rendelet végrehajtását is szabályozni fogja” – tudtuk meg Dr. Amigya Andreától.

Arra a kérdésre, hogy mennyiben fog szigorodni a törvény, azt a választ kaptuk, hogy az alapok megmaradnak, ám bizonyos fogalmakat megerősítenek a technológiai fejlődés támogatásának érdekében.

„Rendkívül fontos, hogy nyíltabbak és átláthatóbbak legyenek az adatkezelések, a transzparencia egy sarkalatos pontja a rendeletnek. Minden természetes személynek joga van megismerni, hogy mi történik az adataival, ez a fajta irány az, amit a rendelet képvisel. Nem elhanyagolható kérdés továbbá az sem, hogy mik is lesznek pontosan az új követelmények: a transzparencián kívül az érintettek jogai erősödnek, sőt, lesznek új jogaik is ezeken felül. Az adatkezelő meg kell, hogy feleljen az átláthatóságnak, s ezt bizonyítani is köteles.”- tette hozzá az infokommunikációs szakjogász.

A bizonyítási teher így megfordul tehát, ezt a hatóságok is kiemelik, ez szolgál alapelvként a GDPR rendelet számára. Az első adatvédelmi törvény szerint kötelező volt az adatkezelés, illetve hozzájárulás alapján döntötték el, milyen adatok kerülhetnek nyilvánosságra. Az EU-ban azonban megkezdődött az újabb alapjogok használata: a szerződéses jogalap (bankok), a jogszerű érdeken alapuló adatvédelem és a hozzájárulás munkaviszonyok esetében.

„Nem hagyható figyelmen kívül az a tényező sem, hogy az adatkezelési módszerek is változnak, így a vállalkozások kénytelenek új megoldások, informatikai alkalmazások, rendszerek irányába nyitni. A nyilvántartási felületek és módszerek is folyamatosan bővülnek. A vállalatokon belül is terjednek az adatok a különböző területek között, ezt az adatáramlást is nyomon kell követni. Az információ-, illetve a személyes adatok keletkezésének és áramlásának a feltérképezésére, elemzésére és a forrásadatbázisok monitorozására jelenleg a GDPR rendelet kihívásainak megfelelő, korszerű informatikai alkalmazások a legalkalmasabbak (http://gdprmegoldas.hu)” – emelte ki a szakértő.

Továbbá a veszélyeztetett szektorokban működő vállalatok számára rendkívül fontos az adatvédelmi kockázatok megismertetése. Az alapvető elgondolás, hogy a rendelet megfeleltetését, a szükséges intézkedések megtételét a kockázatokkal arányos mértékig szükséges végrehajtani. Így az adatvédelmi rendelet azokra a vállalatokra, amelyek csekélyebb mértékű személyes adatvagyon birtokában vannak, kisebb mértékű terhet ró.

A rendelet megszegéséért járó szankcionálás mértéke is szigorodik, európai szintre emelkedik, így súlyos jogsértés esetén akár 20 millió euró a büntetést is kiszabhat a NAIH. Kisebb mértékű jogsértés esetén ez az összeg 10 millió euró értékhatárú.

Néhány új fogalom is bekerült a szabályozásba. llyen például az elektronikus naplóban való nyilvántartási kötelezettség, amelyhez a manuális adatkezelés már nem lesz elegendő, hanem informatikai támogatás szükséges. Előkerül a törlési, az elfeledtetéshez való, illetve az érintetti jog is. Naprakész nyilvántartás szükséges a vállalatok részéről, ahhoz, hogy követhető és rögzíthető legyen, hogy ki, mikor, milyen adatot kérdez le. A hatásvizsgálat is felmerül, mint fogalom, mely szerint minden egyes informatikai érintettségű adatkezelés hatással lehet és kockázattal járhat a természetes személyek adataira nézve.

„Fontos pontja még a rendeletnek, hogy milyen szakterületek együttműködésére van szükség mindezek megvalósítására. A jogászok, IT biztonsági vállalkozások, illetve az adatvédelmi informatikai megoldásszállító cégek szerepe alapvető. A véletlenszerű vagy szándékos szivárogtatások, hacker támadások ellen nélkülözhetetlen a közreműködés. A vállalatoknak adatszolgáltatási kötelezettségük van a hatóságok felé, nyilvántartásaikat minden év január 31-ig el kell juttatniuk a NAIH részére. Ezek tartalmazzák az érintetti kérelmeket is, ezáltal tehát egyszerűsödik a hatósági adatszolgáltatás is „- tudtuk meg Dr. Amigya Andrea adatvédelmi szakértőtől.

„Az információ-, illetve a személyes adatok keletkezésének és áramlásának a feltérképezésére, elemzésére és a forrásadatbázisok monitorozására jelenleg a GDPR rendelet kihívásainak megfelelő, korszerű informatikai alkalmazások a legalkalmasabbak (http://gdproofed.com)” – Dr. Amigya Andrea


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.