Jogszabályfigyelő 39. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alábbi cikkünkben a 145-149. számú Magyar Közlönyök legfontosabb újdonságait foglaljuk össze.


Tartalom:

Parlament előtt a közigazgatási rendtartás és a közigazgatási perrendtartás

Közérdekű adat-szolgáltás költségtérítése

Online pénztárgépek – határidő hosszabbítás

 

Parlament előtt a közigazgatási rendtartás és a közigazgatási perrendtartás

Szeptember 23-án került a parlament elé az általános közigazgatási rendtartásról szóló T/12233. és a közigazgatási perrendtartásról szóló T/12234. számú törvényjavaslat. Mindkét jogszabály elfogadására még ebben az évben sor kerül a jelenlegi tervek szerint, a hatálybalépés tervezett dátuma pedig egységesen 2018. január elseje.

A felgyorsult társadalmi és technológiai fejlődés, valamint az egymást váltó kormányok eltérő szemlélete miatt a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) nem tudott a hatósági eljárások kiérlelődött törvényi alapjává válni, a koherenciája meggyengült, és végül valamiféle „ügyintézői kézikönyvvé” vált. Ezzel párhuzamosan egyre több eljárás kikerült a Ket. hatálya alól, gyakorlattá vált az ún. „mögöttes” jogszabályként való alkalmazása, ami megkérdőjelezte a Ket. átfogóan általános jellegét. Emellett a közigazgatási szervezetrendszer átalakításának folyamata és az uniós követelményeknek való megfelelés folytán is szükségessé vált egy közigazgatási rendtartás megalkotása – derül ki a törvénytervezet miniszteri indokolásából.

Jelentős újításként fogható fel, hogy a „Javaslat terjedelmében jóval rövidebb, mint az utóbbi években jelentősen felduzzadt Ket. szabályrendszere, és kifejezetten az egyszerűségre, közérthetőségre és tömörségre törekszik”. Csak a közös, minden eljárásban alkalmazandó eljárási szabályokat tartalmazza majd, a „különbségek” meghatározása az ágazati eljárási jogszabályok feladata lesz. A szabálysértési eljárás, a választási eljárás, a menekültügyi és idegenrendészeti, valamint az állampolgársági eljárás, továbbá az adóigazgatási eljárás kerül ki csupán a közigazgatási rendtartás hatálya alól.

Jogpolitikai szempontból jelentős újításnak tekinti a javaslat előterjesztője a sommás és az automatikus döntéshozatali eljárást, illetve olyan speciális eljárásforma bevezetését, amely a tényleges egyablakos eljárási metódust segítené elő, egy „fő” hatóság kijelölésével, amely az egyéb, érintett további hatóságoktól beszerzi vagy elősegíti az ügyfél kérelmének teljesítéséhez szükséges hatósági döntéseket – olvasható a miniszteri indokolásban. Az általános 60 napos ügyintézési határidő alatt pedig „minden határidő-számítási mód esetén” el kell jutni a döntésig.

A közigazgatási bíráskodás új rendszerére tekintettel jelentősen módosulna a jogorvoslati rendszer. Ezt jelenti, hogy a javaslat „főszabállyá teszi a bírósághoz való közvetlen fordulás lehetőségét (kizárva a fellebbezést), és kivételes esetekben teszi lehetővé a perlést megelőzően a fellebbezést magasabb szintű közigazgatási hatósághoz.” A keresetlevél alapján ugyanakkor az érintett hatóság maga is „orvosolhatja a törvénysértő döntést”.

A tervezet a közigazgatási végrehajtás gyakorlati tapasztalatai alapján nem tartalmaz részletes végrehajtási szabályokat, a bírósági végrehajtásról szóló törvényt tekinti háttérjogszabálynak. Kiemelendő ugyanakkor, hogy az állami adóhatóság lesz az általános, végrehajtást foganatosító szerv.

Jelentős média-érdeklődés övezte a másik szóban forgó javaslatnak, a közigazgatási perrendtartásról szóló törvénynek ez előkészítését. A javaslatot előterjesztő Igazságügyi Minisztérium általános indokolásban szereplő álláspontja  szerint a jogrendszer a közigazgatási pert csupán egy különös polgári pernek tekintette annak ellenére, hogy az európai országok többségének van közigazgatási perjogi törvénye. Az egyik legfontosabb változásként értékeli az előterjesztő a bírói út kiszélesítését a közigazgatási jogorvoslati rendszer fentiekben említett átalakítása keretében, illetőleg azzal együtt. Újításnak tekintendő továbbá, hogy a közigazgatási nemperes eljárások helyett a perrendtartás megalkotja az egyszerűsített perek, illetve egyéb különös bírósági eljárások szabályait, továbbá a jelentősebb, bonyolultabb ügyeket magasabb szintű bíróságokhoz telepíti első fokon és általánossá válik a tanácsban történő bíráskodás. Kiemelendő az is, hogy a közigazgatási peres ügyekben ugyancsak megújul a jogorvoslati rendszer, a fellebbezés mellett perújításra, felülvizsgálati eljárásra és alkotmányjogi panasz előterjesztésére is sor kerülhet, így főszabályként háromfokú, kivételesen pedig négyfokú lesz az eljárás a közigazgatási rendtartásban biztosított jogorvoslati lehetőségek függvényében.

[htmlbox Változásfigyeltetés]

Közérdekű adat-szolgáltás költségtérítése

A közérdekű adat szolgáltatása iránti igény teljesítésével kapcsolatban az adathordozó költségét, az adathordozó kézbesítésének a költségét, továbbá az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét kell megtéríteni az erről szóló alábbi kormányrendelet szerinti mértékben.

Joganyag: 301/2016. (IX. 30.) Korm. rendelet a közérdekű adat iránti igény teljesítéséért megállapítható költségtérítés mértékéről

Módosítja:

Megjelent: MK. 2016/149. (IX. 30.)

Hatályos: 2016. 10. 15.

Megjegyzés: új jogszabály

 

Online pénztárgépek – határidő hosszabbítás

A pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet módosítása következtében 2017. január 1-jét követően kizárólag a 9/2016. (III. 25.) NGM rendelet által megállapított követelményeknek megfelelő pénztárgép helyezhető üzembe.

Ez azt jelenti, hogy a korábbi szeptember végi időpont helyett egységesen 2017. január 1-jétől lesz kötelező az online pénztárgépek használata – derül ki a Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóanyagából, a pénztárgép használatára újonnan kötelezettek köre azonban nem változik.

Joganyag: pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet

Módosítja: 36/2016. (IX. 27.) NGM rendelet

Megjelent: MK. 2016/146. (IX. 27.)

Hatályos: 2016.09.28., 2017. 01. 01.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.