Szélesebb körben kaphatnak támogatást a KKV-k


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény több ponton is módosult ebben a hónapban. Mindközül talán a legfontosabb érdemi változtatás az volt, hogy a jogszabályban kibővült a támogatásokra érdemesek köre.


A törvény úgy fogalmaz, hogy a célelőirányzat terhére vállalkozások és a jogszabályban meghatározott programok megvalósításában közreműködő szervezetek részesülhetnek támogatásban. A törvény értelmező rendelkezései között találhatjuk meg azt, hogy kik tartoznak a vállalkozás kategóriájába ebből a szempontból. Tavaly december végéig ide sorolhattuk az egyéni vállalkozókat, a gazdasági társaságokat, a szövetkezeteket, a vízi társulatokat, a víziközmű társulatokat, valamint az erdőbirtokossági társulatba tartozókat. Ez került kiegészítésre a Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló 2008. augusztus 6- i 800/2008/EK bizottsági rendeletben meghatározottakkal. Januártól ugyanis, aki megfelel a hivatkozott rendeletben felsorolt kis- és középvállalkozási (a továbbiakban: KKV) kritériumoknak, valamint mezőgazdasági termeléssel, halgazdálkodással, mezőgazdasági feldolgozással és forgalmazással, vagy erdőgazdálkodással és vadgazdálkodással foglalkozó vállalkozás, illetőleg természetes személy, az szintén jogosulttá válik a támogatás igénylésére.

Milyen kritériumoknak kell megfelelni?

A bizottsági rendelet a KKV kategóriába a mikro-, kis- és középvállalkozásokat sorolja. Ebbe a típusba eszerint azok a 250-nél kevesebb személyt foglalkoztató vállalkozások tartoznak, amelyek éves árbevétele nem haladja meg az 50 millió eurót, és/vagy az éves mérlegfőösszegük értéke nem több mint 43 millió euró.

A rendelet a KKV típuson belül meghatároz mikro-, valamint kisvállalkozói kategóriát is, melyekre eltérő szabályokat fogalmaz meg. Az előzőbe tartoznak azok a vállalkozások, amelyek 10 főnél is kevesebb létszámú munkaerőt foglalkoztatnak, valamint éves árbevételük és/vagy éves mérlegfőösszegük sem haladja meg a 2 millió eurót. Az utóbbi – azaz a kisvállalkozói – csoportba tartozók már valamivel nagyobb szervezetet feltételeznek, mivel rájuk vonatkozóan 50 főnél kevesebb foglalkoztatottat és 10 millió euró árbevételt és/vagy mérlegfőösszeget állapít meg a rendelet.

Az alkalmazotti létszám és árbevétel számításához fontos tudni azt is, hogy ezeket az utolsó jóváhagyott számviteli időszakhoz kapcsolódón, éves szinten kell kiszámítani, és az árbevétel szempontjából a hozzáadottérték-adó és egyéb közvetett adók levonásával is kell számolnunk. A vállalkozás nem veszíti el azonban a mikro-, kis- vagy középvállalkozás státuszát abban az esetben, amennyiben a számlák lezárását követően a megadott határértéket alkalmazotti létszám, vagy bevétel szempontjából átlépi, ugyanis ahhoz, hogy ez megtörténjen, két egymást követő számviteli évben kell ezt produkálnia. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, amikor a vállalkozás a KKV valamely magasabb kategóriájába való belépést szeretné elérni. Az újonnan alapított vállalkozásokra vonatkozóan jóhiszemű becsléssel kell megállapítani az adatokat a pénzügyi év folyamán.

Ehhez fontos tudni azt is, hogy nem minősíthető a vállalkozás KKV-nak abban az esetben, amennyiben a tőke vagy szavazati jogának legalább 25%-ára vonatkozóan valamely állami szerv irányítja azt. Ebben a tekintetben a közvetett vagy közvetlen irányítás is kizáró oknak tekintendő.

 

Milyen támogatásokra jogosultak a vállalkozások?

A törvény szerint csak olyan szervezetek juthatnak támogatáshoz, akik a jogszabályban foglalt célokhoz köthető programokat valósítanak meg. A célok között találjuk például a vállalkozásindításhoz szükséges feltételek megteremtését, a vállalkozói ismeretekhez szükséges képzések szervezését vagy oktatási anyagok elkészítését, de a versenyképesség javítása vagy a hitelhez jutás lehetőséginek bővítése is fontos szempont lehet a támogatás megítélésekor. A felsoroltakon kívül a jogszabály még rengeteg támogatható célt határoz meg, a lényeg azonban – hogy a támogatott vállalkozások előnyösebb helyzetbe kerüljenek más szervezetekkel szemben – mindegyiknél azonos. Ezt több formában is megvalósíthatónak véli a szabályozás, ugyanis többek között vissza nem térítendő támogatással, kamattámogatással, lízingdíj-támogatással, faktoringdíj-támogatással, bankgarancia-, viszontgarancia- és garanciadíj-kedvezménnyel, vagy akár tőkealapokban jegyzett tőkejeggyel, illetőleg vállalkozásokban szerzett tulajdoni részesedéssel is hajlandó támogatni az arra érdemes KKV- kat.

A fentieket már önmagában is nagyon pozitívnak mondhatjuk, azonban a vállalkozások arra is kaphatnak lehetőséget, hogy egyidejűleg több támogatási formában részesüljenek, ez pedig még jobban növeli fennmaradásukat.

Ezzel talán már ki is jelenthetjük, hogy azon KKV-k akik célcsoportjai lehetnek ezen támogatási formáknak, minden bizonnyal előnyre tudnak szert tenni ahhoz, hogy sikeresen működtessék vállalkozásukat.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.