Új szereplők, új szerepek a jogi szektorban


A jogi szektornak az utóbbi években egyre gyorsuló változással kell szembenéznie: globalizáció, GDPR kötelezettségek, COVID-19 hatásai, whistleblowing eljárás, ESG szempontok, digitalizáció, fintech megoldások, automatizáció, mesterséges intelligencia, ChatGPT… A tradicionális szereplők (ügyvédi irodák, jogi osztályok) egyre nehezebben tudják felvenni a versenyt az újabb és újabb szabályozással, eszközökkel, elvárásokkal, és ennek megfelelően kellő ütemben módosítani a működésükön.

A szakadék áthidalására megjelentek új típusú jogi szolgáltatók, felkavarva ezzel az állóvizet. Az USA-ban széles körben elterjedtek, míg Európa nagyobb részén még relatív újnak számítanak, ezért még harcolniuk kell az (el)ismertségért.

Kik ezek az új szereplők?

Számos területen jelenthetnek konkurenciát a hagyományos szereplőknek. A versenyelőnyüket az jelenti, hogy a tradicionálistól eltér a szervezetük (kisebb és rugalmasabb), működésük (adaptív üzleti modell, árazási struktúra), a székhelyük (co-working iroda, home office), a munkaköreik, a foglalkoztatási formáik és a munkatársaik is. Gyorsan reagálnak, üzleti gondolkodásmód jellemzi őket, széles körben alkalmazzák a technológiai megoldásokat és újdonságokat. A klasszikus jogi karrierút helyett új feladatkörök alakultak ki náluk, gyakran alkalmaznak nem jogi végzettségű munkatársakat, akár a világ másik feléről. A magas szolgáltatási minőséget teljesen más környezetben és módszerekkel érik el, mint a jogi szektor hagyományos szereplői, felrúgva ezzel a sztereotípiákat.

ALSP (alternative legal service provider)

A számára kiszervezett feladatokat innovatív megoldásokkal, legal tech eszközökkel látja el. Tipikusan nagy mennyiségű vagy specialista munkákra kérik fel őket, például auditok, jogi kutatómunka, iratok átnézése, szerzői jogi vagy speciális fordítási feladatok.

Legal tech cégek

A jogi működés és feladatok ellátásában nyújtanak segítséget legal tech eszközökkel. A legtipikusabb alkalmazási területei: digitalizáció, adatelemzés és -vizualizáció, irat- vagy eljárás automatizáció, praxis-, ügymenedzsment.

Jogi innovátor

Új modellt vagy eszközt fejlesztenek ki, vezetnek be a fenti szereplők működésének támogatására. Érzékletes példát jelentenek az okosszerződések és az ún. legal process analysis.

Milyen változásokkal kell szembenéznie a jogi szektornak?

A lassuló gazdaság miatt a jogi szektor ügyfeleinek, és magának a jogi szektornak is kihívásokkal kell szembenézniük: a jogi költségek csökkentése, a döntéshozatali folyamat felgyorsítása, a hatékonyság növelése a piaci részesedésük megtartása érdekében. Ennek egyenes következményeként a jogi szolgáltatást nyújtó partnereiknek, jogi osztályaiknak is még átláthatóbban, reszponzívabban stb. kell működniük, kiszámítható eredményt kell szállítaniuk megfizethető áron. Alapvető elvárás lett a jogi szereplők felé, hogy világosan és érthetően kommunikáljanak, minimális szaknyelv használatával.

Annak ellenére, hogy kiemelt figyelmet kap például a római jog vagy a jogtörténet, a jogi karok többségén nem oktatnak üzleti tudást vagy soft skilleket. Az ügyfelek számára ugyanakkor már nem elegendő a magas szintű jogi tudás, inkább holisztikus látásmódot és képességeket várnak el, a jogi problémákon túl az üzleti és akár az informatikai szempontok megértését és kezelését is.

A kihívás teljesítéséhez a jogi szektornak változnia kell, például új eszközök és módszerek hatékony bevezetésével, új szerepkörök meghonosításával, a hozzáállásuk és akár a működési modelljük módosításával. Az átalakulás kétségtelenül komplex folyamat, amely során tekintettel kell lenni a jogi szektor sajátos logikájára, nyelvezetére, kultúrájára, szabályozottságára, a nem mérhető értékekre (etika, bizalom) is.

Induló interjúsorozatunkban a nem hagyományos jogi szerepköröket és jövőjüket mutatjuk be úttörő képviselőik szemüvegén keresztül.


Kapcsolódó cikkek