Változott a jogi szakvizsgára jelentkezés


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Összefoglaltuk milyen fontosabb jogszabályváltozások voltak az őszi szemeszterben.


BÜNTETŐJOG

Határzárral kapcsolatos bűncselekmények, szigorítások az embercsempészekkel szemben

A módosítás tartalmazza a határzár tiltott átlépése (Btk. 352/A. §), a határzár megrongálása (Btk. 352/B. §), valamint a határzárral kapcsolatos építési munka akadályozása (Btk. 352/C. §) bűncselekmények törvényi tényállásait. Jelentősen szigorították az embercsempészet miatt kiszabható büntetések büntetési tételeit, továbbá elkobzás alá eső vagyonnak minősítették az embercsempészés elkövetője által a bűncselekmény elkövetésének ideje alatt szerzett vagyont.

A módosítás 2015. szeptember 15-étől hatályos.

Joganyag: 2012. évi C. törvény a Büntető Törvénykönyvről

Módosította: 2015. évi CXL. törvény

 

JOGÁSZKÉPZÉS

Jelentkezés jogi szakvizsgára – csak elektronikusan

A jogi szakvizsgára kizárólag az IM erre a célra kialakított informatikai felületén (a továbbiakban: Jogi Szakvizsga Rendszer) lehet jelentkezni. A joggyakorlat teljesítését igazoló okiratokat és a jogi végzettséget igazoló doktori oklevelet ugyancsak elektronikus dokumentumként kell csatolni, a vizsgadíjat pedig a jelentkezéskor a Jogi Szakvizsga Rendszeren keresztül – elektronikus úton – kell megfizetni. Az elektronikus út a halasztási kérelmek esetén is alkalmazandó.

A rendelet 2015. október 1. napján lép hatályba.

Joganyag: 5/1991. (IV. 4.) IM rendelet a jogi szakvizsgáról

Módosította: 25/2015. (IX. 25.) IM rendelet

 

KÖZIGAZGATÁSI JOG – KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁSJOG

Sommás eljárás bevezetése, függő hatályú döntés a közigazgatási ügyekben

Minden olyan kérelemre induló, ellenérdekelt fél nélküli eljárás esetében, amikor a döntés meghozatalához szükséges valamennyi feltétel a hatóság rendelkezésére áll, legkésőbb 8 napon belül döntést kell hozni, a feltételek hiányában pedig végzéssel áttérhet a hatóság az eljárás az általános szabályok szerinti – teljes eljárásként való – lefolytatására. Jellemzően az okmányokkal, nyilvántartásokkal kapcsolatos ügyeikben, így például a jelenlegi 21 nap helyett 8 nap lenne az ügyintézési határidő.

Eltérő rendelkezés hiányában, ha az ügyfél kérelme jog megszerzésére irányul és nincs ellenérdekű fél, úgy az ügyfelet a kérelmezett jog gyakorlása megilleti abban az esetben, ha a hatóság az előírt határidőben nem hoz döntést és a kérelmezett jog gyakorlásáról szóló rendelkezést tartalmazó függő hatályú döntés meghozatalának nem volt helye (hatóság hallgatása).

Újdonság továbbá, hogy törvény a hatóság jogszerű hallgatásának intézményét továbbfejlesztve biztosít a kérelmező ügyfél számára garanciát az ügye ésszerű határidőn belül történő elintézésére. A kérelemre induló eljárásokban (néhány kivételtől eltekintve) az ügyfél 8 napon belül kap egy függő hatályú döntést arról, hogy az eljárás lefolytatásáért fizetendő illetéknek vagy díjnak megfelelő összeget, ennek hiányában tízezer forintot fizet a hatóság köteles a kérelmező ügyfél részére megfizetni (kvázi visszafizeti az eljárási illetéket, díjat), a kérelmező ügyfél mentesül az eljárási költségek megfizetése alól, továbbá – meghatározott kivételektől eltekintve – a kérelmezett jog gyakorlása az ügyfelet megilleti. A függő hatályú döntéshez akkor kapcsolódnak joghatások, ha a kérelem beérkezését követő két hónap elteltével a hatóság a hatósági ügy érdemében nem döntött és az eljárást nem szüntette meg.

Értelemszerűen nem kerül sor függő hatályú döntésre egyebek között abban az esetben sem, ha a hatóság 8 napon belül érdemi döntést hoz.

Változik a jogorvoslatok szabályozása is. A másodfokú hatóságnak nem lesz lehetősége a jövőben az eljárás megismétlésének az elrendelésére (nem utasíthatja új eljárásra az első fokon eljárt hatóságot), hanem ún. kiegészítő bizonyítási eljárást folytat le és ennek alapján maga dönt.

A módosítás 2016. január elsején lép hatályba azzal, hogy a hatálybalépésüket követően indult eljárásokban alkalmazható.

Joganyag: 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól

Módosította: 2015. évi CLXXXVI. törvény

 

Új tényállások a szabálysértési törvényben

Pontosították a szabálysértési bírság közérdekű munkával történő megváltására vonatkozó tájékoztatás szabályait. A módosítás rögzíti, hogy a járművezetéstől eltiltás tartamába be kell számítani a vezetői engedélynek a helyszínen történő elvételétől, vagy a hatósági leadásától eltelt időt is.

Több új tényállással egészült ki a törvény. A közérdekű üzem működésének a megzavarása tényállás szerint szabálysértésnek minősül a jövőben a közmű, a közösségi közlekedési üzem, az elektronikus hírközlő hálózat, az egyetemes postai szolgáltató logisztikai központja, üzeme, a pénzforgalmi és informatikai központ és üzem, a hadiipari anyagot, eszközt termelő üzem működésének a megzavarása. A szabálysértés miatt katasztrófavédelem is jogosult helyszíni bírságot kiszabni. Szabálysértésnek minősül a jövőben az új pszichoaktív anyag megszerzése, birtoklása is.

A módosítások 2016. január elsején és 2016. március elsején lépnek hatályba.

Joganyag: 2012. évi II. törvény a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről

Módosította: 2015. évi CCII. törvény

 

Új törvény az egységes elektronikus ügyintézésről

A parlament által elfogadott törvény legfőbb célja többek között az elektronikus ügyintézés kiterjesztése, illetve az állami és nem állami szervezetek elektronikus ügyintézésre szorítása a kidolgozott egységes elvek mentén.

A törvény rendelkezéseinek többsége 2016. július elsején, illetve az e-ügyintézés tekintetében 2017. január elsején lép hatályba. A teljes körű e-ügyintézésre történő áttérést biztosító szabályokat 2018. január 1-jétől kell alkalmazni.

2018. január elsejétől elektronikus ügyintézésre lesz köteles a gazdálkodó szervezet, illetve az ügyfél jogi képviselője. Természetes személy ellenben csak törvényben kötelezhető elektronikus ügyintézésre. A gazdálkodó szervezetek esetében a fizetési kötelezettségeket is kötelező elektronikus útra terelik.

A széles értelemben vett ügyfél a közszférával kapcsolatos valamennyi ügyét egységes felületen, egységes feltételek mellett és logikával, egységes eszközökkel elektronikus ügyintézés keretében intézheti (Egységes Digitális Ügyintézési Tér). Fontos, hogy a bejáratott, működő elektronikus ügyintézési lehetőségek nem szűnnek meg, hanem ezekkel párhuzamosan teszik kötelezővé az egységes felületen és feltételek mellett történő ügyintézést.

A törvény a különböző eljárási törvényekben rögzített elektronikus ügyintézési szabályok nagy részének a kiváltására törekszik, így rögzíti az elektronikus ügyintézés „minimumszabály”-ait (pl. kézbesítési szabályok).

2017. január elsejétől kezdődően a gazdálkodó szervezet ügyfél a nyilvántartásba vételét, illetve a létrejöttét követő 8 napon belül köteles lesz bejelenteni az ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásába (rendelkezési nyilvántartás) az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét (hivatalos elérhetőség). A 2017. január elsején már létező gazdálkodó szervezetek 2017. augusztus 30-áig kötelesek az előzőek szerinti bejelentést teljesíteni.

Joganyag: 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól (új jogszabály)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 30.

A jövő jogásza podcast: innovációs stratégia a jogi szektorban

Dr. Ungváry Botonddal beszélgetünk arról, hogy hogyan érdemes hozzákezdeni egy jogi innovációs projekthez, milyen kérdéseket kell tisztáznunk, milyen technológiák közül választhatunk és milyen új ismereteket és készségeket kell elsajátítanunk ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk digitalizálni és automatizálni.

2024. május 29.

Szubjektív beszámoló a Digital Compliance by Design & LegalTech konferenciáról

Május 8-án abban a szerencsében volt részem, hogy részt vehettem a Wolters Kluwer Hungary és a Portfolio Digital Compliance by Design & LegalTech című konferenciáján. Nem túlzás azt állítani, életem eddigi legjobb konferenciája volt, és ezt nem egyedül mondtam ki a jelen levők között… A szervezők ugyanis roppant sikeresen megléptek több olyan dolgot is, amikre igény már régóta lett volna, de eddig vagy nem jutott eszébe senkinek, vagy nem mert beleállni.

2024. május 23.

Gulyás László: inspiráló most a mesterséges intelligenciát kutatni

Fenntartható-e a mesterséges intelligencia? Lesz-e valaha alapvető közszolgáltatás? Jól járnak-e a felhasználók, ha pár nagy cég kezében összpontosul a technológia fejlesztése? Ezekben a dilemmákban segít eligazodni Gulyás László, az ELTE Informatikai Kar Mesterséges Intelligencia Tanszékének docense, aki a technológia kapcsán felmerülő legaktuálisabb kérdéseket tisztázza. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem áprilisban indult tudományos-ismeretterjesztő sorozata most új videóval folytatódik.