A Gazdasági Versenyhivatal Tik-Tok ellen indított eljárása kötelezettségvállalással zárult
A Gazdasági Versenyhivatal Tik-Tok ellen 2020-ban megindított versenyfelügyeleti eljárása – melyben a GVH a NAIH-ot is megkereste – 2023. november 27-én kötelezettségvállalással zárult, mely számos adatvédelmi, köztük kiemelten a gyermekkorú felhasználók adatvédelmi jogait is érintő kitételt tartalmaz.
Kötelezettségvállalások zsákutcájába terelte a Gazdasági Versenyhivatal a TikTokot. Az Egyesült Államokban bejegyzett, de kínai tulajdonú videómegosztó-szolgáltató a hazai hatóság vizsgálatának következtében egy sor olyan intézkedés végrehajtását volt kénytelen vállalni, amelyek biztosítják, hogy javuljon a TikTok kommunikációja, a fogyasztók megismerjék a platform jellemzőit és tudatosabb döntéseket hozhassanak a szolgáltatással kapcsolatban.
Mint az köztudott, a TikTok széles körben elérhető videómegosztó közösségi hálózati szolgáltatás, melynek Magyarországon is jelentős számú felhasználója van, gyermekeket is beleértve. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2020-ban azért indított vizsgálatot az Egyesült Államokban bejegyzett, de kínai tulajdonú szolgáltatóval szemben, mert azt valószínűsítette, hogy a globális vállalkozás nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható szakmai gondossággal tájékoztatja a fogyasztókat az online platform működésére vonatkozó lényeges információkról – így például a szolgáltatás igénybevételekor kezelt adatok köréről és azok felhasználásáról.
A GVH ELJÁRÁSA KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÁSSAL ZÁRULT, AMELYRE – ANÉLKÜL, HOGY A VERSENYHATÓSÁG JOGSÉRTÉST VAGY ANNAK HIÁNYÁT ÁLLAPÍTANÁ MEG – A HAZAI SZOLGÁLTATÁSBAN ÉRINTETT VÁLLALKOZÁS, A TIKTOK TECHNOLOGY LTD. ÖNKÉNTES VÁLLALÁSAI ALAPJÁN NYÍLIK LEHETŐSÉG.
A hivatal versenytanácsa által elfogadott kötelezettségvállalás révén olyan intézkedésekre kerül sor, amelyek még a folyamatosan változó kommunikációs tartalom, szerződéses feltételek, működési jellemzők és jogszabályi környezet esetén is közvetlenebbül biztosítják, hogy a TikTok kommunikációja javuljon, illetve a TikTok jellemzőit a magyar fogyasztók valóban megismerjék, és így tudatosabb fogyasztói döntéseket hozzanak a szolgáltatással kapcsolatban.
A TikTok által tett vállalás alapvető elemei:
- információs célú adatközpont létrehozása;
- a szolgáltatás legfontosabb jellemzőiről TikTok-videók beiktatása, vagyis az adatkezelési kérdéseknek és a további jellemzőknek kontextusbarát megjelenítése;
- alapbeállítások a 18 év alatti felhasználók esetén (pl. napi képernyőidő-beállítás automatikusan); szülői felügyelet és egyéb, a gyermekeket védő beállítások népszerűsítése;
- 20 százalékos reklámkorlát önkéntes alkalmazása;
- közvetlen hatósági visszajelzésekre alkalmas és egyéb gyermekvédelmi fórumok erősítése;
Ez még nem a vége
A kötelezettségvállalás pontos és időszerű végrehajtását a GVH utóvizsgálatban, szigorú eljárási keretek között ellenőrzi majd, illetve a kötelezettségvállalás nem mentesíti a TikTokot egyéb jogszabályoknak való megfelelés alól. A hatóság az utóbbi években eleve nagy figyelmet fordít családok, gyermekek, betegek és idősek védelmére, ennek megfelelően a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások piaci magatartásainak vizsgálatára. A GVH az elmúlt években többek között
- a Google, illetve a PayPal számára is előírt már versenykorrekciós kötelezettségeket,
- az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon.
- Emellett a versenyhivatal jelenleg is vizsgálja a Rakuten-csoportba tartozó Viber magatartását,
- illetve néhány hónapja eljárást indított a Microsofttal szemben,
amiért valószínűleg nem tájékoztatja megfelelően a felhasználókat a mesterséges intelligencián alapuló chatfunkcióval kiegészített keresőjének egyes tulajdonságairól.
A határozat elérhető IDE kattintva, a forrásként használt cikk IDE kattintva érhető el.
Forrás: [index], https://www.naih.hu/