Az egyszemélyes ügyvédi irodák legnagyobb kihívásai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A magyar ügyvédek döntő többsége egyedül dolgozik. Nagy részük küzd a kiegyensúlyozatlan ügymennyiséggel, elhúzódó ügyekkel vagy az ügyfelek fizetési hajlandóságával. Emellett számos olyan teher is sújtja őket, mint a kamarai tagdíj, a felelősségbiztosítás, irodabérlés vagy az informatikai infrastruktúra kérdése. Ezek sajnos a szakmából következő adottságok, melyekre ráhatásunk igen kevés  – az informatikai költségeket tudjuk optimalizálni, de az egy másik cikk témája lehetne.


Bende Máté, a Pro/Lawyer Consulting vezetője segítségével pontokba szedtük a kis ügyvédi irodák legnagyobb kihívásait. Több tucat ügyvéddel való kapcsolat alapján úgy tűnik, ezek közül sok ügyvéd többet sikeresen tud kezelni, alkalmazkodnak a változó piaci környezethez. Vannak, akik külső segítség vagy tanácsadó bevonásával próbálják praxisukat megfeleltetni a trendeknek, és sajnos vannak, akik látszólag igencsak le vannak maradva a változó ügyféligényekhez képest. Lássuk melyek a leggyakoribb problémák, mellyel szembesül egy egyszemélyes iroda:

Szeretne több (vagy jobb) ügyfelet, de nincs kidolgozott terve, hogy hogyan szerezhetné meg őket. Nincs marketing vagy üzletfejlesztési terve a következő egy évre.
Nem tudja hatékonyan ügyféllé konvertálni az érdeklődőket, vagy visszatérő ügyféllé változtatni a meglévőket.
Tudja, hogy szüksége van önmarketingre, de nincs kidolgozott terve, ad-hoc végez üzletfejlesztési tevékenységet (pár havonta egy-egy cikk, vagy blogbejegyzés, néha egy Facebook poszt – mely nem vált ki sok reakciót).
Néha előadóként beszél egy konferencián, de nem tudja ezt a lehetőséget konkrét megbízássá formálni, vagy…
Nem is vesz részt konferenciákon, csak néhány networking eseményen, vagy üzleti ebéden, esetleg…
Még ezt sem teszi, szinte csak a saját kollégáival beszélget az ügyvédi piacról.
Kiegyensúlyozatlan a munkateher: néha úgy érzi túl sok a munka, néha hetekig nincs komoly feladata. Nem tudja eldönteni, hogy kellene-e jelöltet alkalmazni, vagy hosszútávon nem is érné meg.
Úgy gondolja, hogy a több ügyfél lehet a megoldás a problémáira, miközben első lépésként praxisát egy jól szervezett rendszerré kellene alakítani, hogy a több ügyféllel ne sodorja magát még nehezebb helyzetbe.

 

Többet foglalkozik a szakmáját érintő napi problémákkal és a többi ügyvéddel, mint amennyit a saját praxisának felépítésével tölt.
Nem kap elég ajánlást elégedett ügyfeleitől, mert nem emlékeznek az irodájára (nincs honlapja, saját arculata, logója).
Nincs megfelelő utánkövetés a megkeresések után. Ha valaki érdeklődik, de nem bízza meg azonnal egy üggyel, akkor nincs további kapcsolat köztük.
Nem tűz ki bevételi és hatékonysági célokat a praxisában. Ha mégis, akkor nem áll rendelkezésre olyan módszer, amivel mérni tudja az eredményeket (befektetett idő kontra a megtérülés).
Aggódik a bevételek és a kiadások miatt, de nincs módszere a saját cash flow folyamataira, ami tervezhetővé tenné hetekre vagy hónapokra előre a pénzügyeit.

+1 Nem mindig tudja, hogy mennyit kell kérnie egy munkáért, legyen az ingatlan adásvétel, vagy óradíjas munka. Néha úgy érzi, túl olcsón dolgozik, máskor elcsodálkoznak az ügyfelek, hogy miért ilyen drága. 

Ezen hibák kijavításai nem forint százezrekbe kerülnek és nem csak a nemzetközi irodák tudják kezelni ezeket a kihívásokat. A legtöbbjükön tudatos tervezéssel, időbeosztással és akár néhány ingyenes alkalmazással lehet segíteni és látványos eredményeket elérni. Ilyen lehet egy ügy- és ügyfélnyilvántartó rendszer, egy időnyilvántartás mely összekapcsolódik a számlázással, vagy más, párhuzamos munkameneteket és határidőket kezelő online megoldás.

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 25.

GVH-elnök: Európa versenyképességét fenyegeti a bürokrácia

Európa versenyképességét komolyan fenyegeti a túlzott bürokrácia és a túlszabályozás, amelyek gátolják az innovációt és a fogyasztók jólétét – mondta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke az erdélyi Tusnádfürdőn a GVH tájékoztatása szerint.

2024. július 25.

MNB: lényegesen javult a bankrendszer digitális felkészültsége

Az utóbbi évek során lényegesen javult a magyar bankrendszer digitális felkészültsége, a következő időszakban a biztosítási és a tőkepiaci szektornak is föl kell zárkóznia – mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) digitalizációért és fintech fejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója a jegybank fintech és digitalizációs jelentésének bemutatóján.