Civil szervezetek bejegyzése


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

OBH közlemény a civil szervezetekkel kapcsolatos új, elektronikus eljárásokról.


Az Országos Bírósági Hivatal 2010-ben célul tűzte ki az egyes bírósági folyamatok elektronizálását és minél szélesebb körben való kiterjesztését. További törekvés volt az is, hogy az eljárásokban részt vevő személyek minél több beadványt tudjanak elektronikusan eljuttatni a bíróságokhoz.

2015. január 1-jével jelentős előrelépés következett be az ügyintézésben, ugyanis a civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezetek immár elektronikus úton adhatják le kérelmüket, ami az OBH reményei szerint lényegesen gyorsabb és kényelmesebb ügymenetet eredményez majd.

A kezdeti sikert az is jelzi, hogy az elmúlt két hónapban 1181 db elektronikus kérelem érkezett a bíróságokra, ezzel is csökkentve a kezelőirodák leterheltségét. Az ügyfelek számára újdonság a mintaokiratok használata. Ezáltal lehetőségük van az alapszabály/alapító okirat gyorsabb létrehozására. Ez esetben elég csupán a szervezet egyéni adatainak (név, székhely, cél stb.) rögzítése, nincs szükség további időigényes tevékenységre.

Az OBH tervei között szerepel a mintaokiratok bővítése, ezért a bíróságokkal együttműködve további létesítő okirat mintákat kíván kialakítani, így a civil szervezeteket érintő elektronikus eljárás gyorsabbá, szélesebb körűvé válhat.

Az OBH valamennyi kérdésre, észrevételre megadja a szükséges tájékoztatást. A www.birosag.hu weboldalon számos hasznos információt és tájékoztatást találnak (elektronikus ügyintézési portál, e-bíróság nyomtatványok, űrlapok, civil szervezetek jegyzéke stb.).

Ügyfélbarát szemlélet a hiánypótlásokban

Az új Polgári Törvénykönyv jelentősen megváltoztatta az egyesületek és alapítványok működésének, létesítő okirattal kapcsolatos követelményeit érintő szabályokat. Természetesen továbbra is az a legfontosabb követelményt, hogy a civil szervezetek által benyújtott kérelmek teljes mértékben megfeleljenek a jogszabályi követelményeknek. Amennyiben ez nem teljesül, a bíróságoknak hiánypótlást kell elrendelniük.

Az eljáró bíróság ügyfélbarát szemléletét mutatja a részletes, sokszor pontról-pontra magyarázó hiánypótlási felhívás, amely leírja, hogy a létesítő okirat mely pontját, hogyan és milyen módosítással kell megfeleltetni a jogszabályi rendelkezéseknek. A civil nyilvántartások esetén nem kötelező ügyvéd alkalmazása, a kiadott hiánypótlások segítő jellegűek, céljuk a gördülékenyebb ügyintézés.

Kik kaphatják az 1%-os felajánlásokat?

Változó civil világ – 2. átdolgozott kiadás, 2014

Az első kötet megjelenése óta bekövetkezett jogszabályváltozások, különös tekintettel a 2014. március 15-én hatályba lépett új Polgári Törvénykönyv, szükségessé tették a könyv átdolgozását, aktualizálását. Külön fejezet foglalkozik a NAV gyakorlatával is.

Bővebb információk és megrendelés itt

Az adó 1%-os felajánlása nem függ attól, hogy az adott szervezet közhasznú jogállású-e vagy sem. A vonatkozó törvény szerint azok a szervezetek részesülhetnek a felajánlásokból, amelyek az alábbi feltételeknek megfelelnek:

1. két évvel korábban bíróság által nyilvántartásba lett véve (egyesület, alapítvány, közalapítvány),

2. belföldi székhelyű,

3. nyilatkozata szerint közhasznú tevékenységet végez,

4. alapszabálya, alapító okirata szerint közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.

Az OBH segíti a civil szervezetek munkáját

A bíróságok nemcsak jogalkalmazói szerepet töltenek be, hanem az új szabályok szerint a szervezetek felett törvényességi ellenőrzési jogkörük is van. Ez úgy tud megvalósulni a civil ügyszakban, hogy a bejegyzési, illetve a változásbejegyzési kérelmek elbírálásakor vizsgálják a törvénynek való megfelelést.

Az Országos Bírósági Hivatal számos konferenciát és képzést szervezett, illetve több közérdekű tájékoztatót készített annak érdekében, hogy a civil szervezetek számára minden információt megadjon az ügyintézéshez:

  • Közhasznúsági konferencia (az új Ptk.-ról előadások, kerekasztal-beszélgetések)
  • Civil napok a bíróságokon (tájékoztatás a főbb jogszabályváltozásokról a civil szervezetek illetve az ügyvédi kamara képviselőinek)
  • Képzések, szakmai előadások a civil információs centrumokban
  • Folyamatos a szakmai egyeztetés az Emberi Erőforrások Minisztériumával, illetve az Igazságügyi Minisztériummal (jogszabály-módosítási javaslatok tétele)
  • Bírósági szervezeten belüli kollégiumvezetői értekezletek (tapasztalatok összegzése)
  • 2015 márciusától új tanácskozássorozatot indít a Kúria, az ítélőtáblák és a törvényszékek képviselőivel (a civil szervezetek nyilvántartásával kapcsolatos jogegység megteremtése érdekében)

A bíróságok a jövőben is minden segítséget megadnak a civil szervezeteknek a gyorsabb és gördülékenyebb ügyintézés érdekében.

Forrás: Az OBH Sajtó- és Kommunikációs Osztálya közleménye


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 14.

NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre

A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.