Ellenőrzik a munkaerő-kölcsönzőket


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Április végéig tartó, a munkaerő-kölcsönzéssel kapcsolatos szabályok betartására fókuszáló ellenőrzés-sorozatot tartanak a megyei kormányhivatalok munkaügyi szakigazgatási szervei a nagyobb – főként termelő – cégek körében. A munkaerő-kölcsönzési tevékenységre januártól alkalmazott fordított áfa bevezetését követően a jelenlegi ellenőrzések többek között az új rendelkezés kijátszására vonatkozó módszerek feltárására is irányulnak. A BDO Magyarország alábbi összegzése a leggyakoribb problémákat mutatja be.


A fordított áfa bevezetése – miközben megszüntette a szabályosan eljáró kölcsönző cégek komoly piaci versenyhátrányát – a tapasztalatok szerint máris komoly piactisztulást eredményezett. Számos, eddig munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó cég szüntette be tevékenységét, mások ugyanakkor színlelt megbízási vagy vállalkozási szerződéssel igyekeznek leplezni kölcsönzési tevékenységüket (ez utóbbi formák nem tartoznak a fordított áfás körbe).

„Az éves ellenőrzési terv alapján jelenleg zajló munkaügyi célvizsgálat többek közt e színlelt szerződések feltárását is célozzák – magyarázza Máriás Attila, a BDO Magyarország HR üzletágának vezető munkaügyi tanácsadó partnere. – Ezért, ha az alvállalkozó munkavállalói a megrendelő vezetőjének részletekbe menő utasítása és ellenőrzése mellett végzik a tevékenységüket a megrendelő munkaterületén, annak eszközeivel, akkor a társaság jó eséllyel számíthat egy részletes vizsgálatra. Ilyenkor a legtöbbször az derül ki, hogy a munkavállalókat munkaerő-kölcsönzési nyilvántartásba vétel és engedély nélkül engedték át ellenérték fejében történő munkavégzésre.”

A hatóság emellett az eleve bejelentett munkaerő-kölcsönzés esetében is vizsgálja a munkavállaló jogviszonyának rendezettségét, a munkaidő-beosztás és –nyilvántartás kérdéskörét is. Tipikus probléma ebben a körben, ha a munkavállalót részmunkaidős bejelentés mellett teljes munkaidőben foglalkoztatják.

A munka törvénykönyve három nyelven

Már előrendelhető az új Jogtár alatt (uj.jogtar.hu) „A munka törvénykönyve három nyelven” Jogtár-kiegészítés, mely a 2015. március 15-ével hatályos szöveget tartalmazza három nyelven, tükrös szerkezetben, kereshető és váltható nézetben.

További információ és megrendelés >>

Munkaerő-kölcsönző cégeken keresztül Magyarországon jelenleg több mint 130 ezren dolgoznak, jellemzően nagy termelő cégeknél. Fenti hibák feltárása esetén éppen ezek a nagyobb, 250 főnél magasabb létszámot foglalkoztató és 50 millió eurónak megfelelő forintfőösszeg feletti árbevétellel rendelkező társaságok lehetnek kitéve a munkaügyi bírságnak, esetükben ugyanis eleve kizárt a kis- és közepes vállalatok első alkalommal történő bírságmentessége.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.

2024. október 29.

Rangos nemzetközi díjjal ismerték el a UCC AI-alapú ügyfélszolgálati megoldásait

A szakmai zsűri döntése alapján a United Call Centers (UCC) elnyerte a rangos Titan Business Awards díjat az ügyfélszolgálat – mesterséges intelligencia kategóriában. Az idén 25 éves magyar szolgáltató cég az általa fejlesztett, mesterséges intelligencián (AI) alapuló ügyfélszolgálati megoldásaival a legmagasabb, platina fokozatot szerezte meg.