Innováció, startup, kreativitás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Magyarország jelenleg az EU országok között innovációs sorrendben a középmezőny végénél helyezkedik el. Ennek javítására rövid és hosszú távú megoldások lehetnek, mint például a szellemi tulajdonszerzés lehetőségeinek javítása, vagy a K+F kiadások közteher kedvezményeinek növelése. A szellemi tulajdon növelésének kiváló példái a start up cégek. Cikkünkben dr Greiner István, a Magyar Innovációs Szövetség általános elnökhelyettese tájékoztat a hazai innováció jelenlegi helyzetéről, valamint a Be novative, Pictoverb és Tresorit startup cégek számolnak be arról, hogy honnan jött az ötletük, milyen problémákkal találkoztak a megvalósítás során és hol tartanak ma.


A hazai innováció helyzetének javítása

Számos lehetőség kínálkozik a hazai innováció javítására – tájékoztat dr. Greiner István. Jelenleg is folyik az innovációra költhető pénzekről a koncepció kidolgozása, legyen az EU eredetű pénz, avagy hazai.

Az élenjáró országok sikereinek számos tényezőjük van, és ezek az egyes országok esetében eltérőek. Nincsen egységes recept, talán az a legfontosabb következtetés, hogy az adott ország akkor sikeres, ha sajátságait a lehető legnagyobb mértékben kihasználja. A legjobb országokra jellemző a magas színvonalú középfokú és felsőoktatás, a jelentős K+F ráfordítás és az azt felvevő (hasznosító) iparágak markáns jelenléte. Ezekből hazánkban sajnos néhány dolog nagyon hiányzik.

Az innováció fejlesztésére a Szövetség kétféle, rövid és hosszú távú megoldásokat tart elképzelhetőnek. Előbbi esetében beszélhetünk a szellemi tulajdonszerzés lehetőségeinek a javításáról, ami a KKV-k számára elsődlegesen fontos, vagy a K+F kiadások közteher kedvezményeinek növeléséről, ami egyébként folyamatban is van.

Az elnökhelyettes szerint fontos továbbá az innováció végig viteléhez szükséges források közvetlen, vagy közvetett biztosítása, ebben a kérdésben is több elképzelés valósult már meg és számos kidolgozása folyamatban van. A hosszú távú megoldások közül a Szövetség elsősorban a természettudományos oktatásban és a tehetséggondozásban lát nagy perspektívát, ezért ezekre a területekre helyezik a fő hangsúlyt. A Magyar Innovációs Szövetség azért támogatja a fiatalokat, hogy teljesítményüket és képességeiket megmutathassák a világnak, adott esetben további, később hasznosítható tapasztalatokra szert téve.

A kormány az elmúlt időszakban egy markáns start up politikát alakított ki, melynek az a célja, hogy az ún. start up cégeket olyan helyzetbe hozza, hogy azok a tervezett dinamikus növekedést megvalósíthassák és jelentős gazdasági eredményeket tudjanak felmutatni rövid idő alatt. Ebben elsődleges szerepet kap (a kkv-k szokásos támogatása mellett) a tőkebevonás megkönnyítése, a termék és szolgáltatás értékesítés nemzetközi szintű támogatása (gyors növekedés csak hazai árbevételből nehezen érhető el), az innovációs tevékenység közteherviselésének megkönnyítése. Mindezeket, és még sok más aktivitást (például inkubátorház szolgáltatás kiterjesztése, regionális innovációs igazgatás) nevezik innováció politikának, mely mostanában kifejezetten fókuszál a start up cégekre.

Be novative – tudunk–e olyan terméket fejleszteni, ami érthetővé teszi a céljaikat?

Várnagy Priszcillának az életfeladatához tartozó motivációja volt a Be novative cég alapítása és a program kifejlesztése. Már az egyetemi évei alatt megtapasztalta, hogy egy a kreativitását fejlesztő ember sok élethelyzetet könnyebben old meg, jobban reagál a kihívásokra és még a stresszel is jobban elbánik. Egy innovációs tanácsadással foglalkozó kisvállalatnál eltöltött másfél év után gondolta, hogy az internet lehetőségeit kihasználva létrehoz egy olyan felületet, ahol a felhasználók ötleteket, megoldásokat oszthatnak meg egymással, választ kaphatnak a kérdéseikre kreatív formában. Mit csinál az ember, ha megoldatlan problémával találkozik, nem jut egyről a kettőre – elmondja másoknak, remélve, hogy valakinek lesz olyan ötlete, ami segíthet rajta – mondta Priszcilla. Miért ne lehetne ezt virtuálisan, egy oldalon keresztül megosztani, több releváns ember véleményét kikérni. Így született meg a Be novative szoftver.

A fejlesztés három éve kezdődött, az első lépés a csapat verbuválása volt. Egy google-keresés során találta meg azt a fejlesztői versenyt, amelynek zsűritagját kereste meg, aki elvállalta a be-novative szoftver fejlesztését és alapító társ lett a cégben. Kezdetben csak rajzokkal illusztrált oldalakat hoztak létre, kérdőíveket készítettek, rendezvényeken propagálták az ötletüket, visszajelzéseket gyűjtöttek. Ha egy fejlesztésre sokáig nem volt üzleti visszajelzés, azt elvetették.

Priszcilla a Singularity Egyetem Global Impact Közép-Kelet-Európai Versenyének rmegnyerését követően három hónapos amerikai technológiai tanfolyamon vett részt a NASA kutató-központjában, ahol egyben népszerűsítette az elképzelését és megismerte az amerikai innovációs és startup módszereket is. Az egyik amerikai startup prezentáció során találkozott azzal a Paul Twombyval, aki az amerikai startup-prezentációs esemény egyik értékelője volt és merőben változtatta meg visszajelzésével a be-novative szoftver alapkoncepcióját. Paul Twomby hívta fel Priszcilla figyelmét, hogy először célszerűbb nagyvállalatokat megcélozni a termékkel. Az amerikai út után a csapat itthon is mentorokra talált. Fő támogatójuk a Humánia cégcsoport vezérigazgatója és értékesítési igazgatója Márkus Zoltán és Rácz Balázs lettek. Jelenleg a mentorokat nem beleszámolva nyolcan dolgoznak a termék továbbfejlesztésén.

Várnagy Priszcilla fő irányvonalnak, kihívásnak tartja a termékfejlesztést, hogy vajon tudnak – e olyan terméket fejleszteni, ami érthetővé teszi a céljaikat. A termék- és szolgáltatás-fejlesztési kihívásokon kívül a vállalaton belüli üzletfejlesztés és szervezetfejlesztés hatékonyabbá és a munkavállalók számára motiválóbbá tevését is célba vették szoftverükkel.

Folyamatban van a termék nemzetközi bevezetése, már jelenleg is rendelkeznek amerikai irodával és ott szeretnének nagyobb piacot. A nagyvállalati megoldással kezdték és ez év elejétől már dolgoznak a közösségi platformon is.

PictoVerb – Végre elmondhatom!

Ezzel a felirattal készült el Zsombori Balázs logója a Pictoverbről. A PictoVerb egy olyan alkalmazás, amely lebontja a beszédben korlátozott emberek kommunikációs és nyelvi akadályait – tudtuk meg Zsombori Balázstól. Az alkalmazás kifejlesztéséhez a környezetéből kapott inspirációt.

A rendszer lényege az, hogy univerzális jelentéssel bíró képeket, piktogramokat jelenít meg a táblagép képernyőjén, majd a felhasználó által érintéssel kijelölt képekből, vagy azok kombinációjából nyelvtanilag helyes, hangos mondatokat szólaltat meg. A program fejlesztése jelenleg is tart, így szorosan együttműködik betegségek következtében beszélni nem tudó célcsoportokkal. Elsőként egy kedves ismerősnek szeretett volna az alkalmazással segíteni és csak titkon remélte, hogy több emberhez eljuthat majd a jövőben az általa kifejlesztett program.

Elmondása szerint nem egyszer élte át – mikor a közvetlen környezetében valamilyen betegség adódott – hogy milyen hozzátartozóként naphosszat az internetet bújni, reménykedni, hogy hátha van mégis megoldás az adott problémára. Ezek a keresgélések viszont általában csalódással zárultak. Újra és újra szembesülnie kellett azzal, hogy ugyan a technikai fejlettség sok esetben már lehetővé tenné a modern segédeszközök kifejlesztését, valamiért mégsem készülnek ilyen eszközök, illetve, ha igen, akkor azok rendszerint Magyarországra nem jutnak el, vagy csak megfizethetetlen áron kaphatóak.

Innovatív vezetői eszköztár
A Business Coach Kft. és a Wolters Kluwer Kiadó közös szervezésében 2014. szeptember 19-étől indítjuk 10+1 alkalomból álló INNOVATÍV VEZETŐI ESZKÖZTÁR programsorozatunkat, mely az összes témát érinti, amit egy mai vezetőnek tudni érdemes.

Modulok:

Ön és emberismeret; Érzelmi intelligencia a vezetésben; Vezetői kommunikáció- Asszertivitás; XXI. századi motiváció; Helyzetfüggő vezetés; Prezentáció, moderáció és értekezletvezetés; Időgazdálkodás- Delegálás- kontrolling;  Konfliktuskezelés, változásmenedzselés; Projektmenedzselés és időgazdálkodás; Stresszkezelés és Work-Privat Life-Balance; Munkajog a gyakorlatban

Helyszín: Business Coach Kft., 1062 Budapest Andrássy út 98.

További részletek és jelentkezés >>

Előfordul, hogy a kommunikáció hiánya mozgásbéli korlátozottsággal is társul, ezért a PictoVerb egy olyan funkcióval is bővült, ami lehetővé teszi az érintés nélküli, csupán a fej mozgatásával történő vezérlést. A felhasználónak így csak rá kell néznie az adott üzenetet szimbolizáló képre, a program pedig kimondja, hogy mit szeretne, például: „Szomjas vagyok.”

A PictoVerb egyik nagy előnye, hogy bármilyen okos telefonon és táblagépen futtatható, így használata nem kelt feltűnést. Ezek a készülékek mára már nagyon alacsony áron beszerezhetők, és a legtöbb háztartás már rendelkezik is velük.

Mindegyik okos telefon és táblagép alapfelszereltsége egy ún. szoftveráruház (pl. Google Play, App Store), melyből további programok tölthetők le, kibővítve a készülék eredeti tudását.

Balázs jelenleg azon dolgozik, hogy a PictoVerb is letölthetővé váljon ezekből a szoftveráruházakból, és pillanatok alatt eljuthasson azokhoz az emberekhez, akik hasznát vehetik majd. A pontos megjelenésről a PictoVerb facebook oldalán fog tájékoztatni.

Zsombori Balázst az elmúlt évben több család és intézmény kereste meg, akik tesztelték a PictoVerb-et. Nagyon sok hasznos visszajelzést és tanácsot kapott tőlük, melyeket sorra beépített a programba. A fejlesztés során végig az motiválta, hogy személyesen láthatta azt az örömöt, és változást, amit egy-egy család életében okozott a program kipróbálása. A PictoVerb a nyár folyamán már mindenki számára elérhető termékké válik.

A fiatal tehetséget a Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskola tanárai, illetve a Magyar Innovációs Szövetség Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyének két szakmai mentora igazgatta a PictoVerb fejlesztésében.

Tresorit – A hekkerek csak értelmezhetetlen adatokat találhatnak az adatközpontokban

Lám István hallgatóként több kurzus keretei között is oktatott, és az ide készített órai anyagait szerette volna a felhőben biztonságosan elérhetővé tenni. Azonban rájött, hogy az elérhető tárhely opciók egyike sem biztonságos. Hallgatótársával, Szebeni Szilveszterrel kezdtek el közösen gondolkozni egy olyan rendszeren, mely a felhőben is biztonságot nyújtana az ott tárolt adatoknak, de nem áldozná fel a felhő adta megosztási és elérhetőségi előnyöket – tudtuk meg Nagy Szabolcstól, a Tresorit cég kommunikációs vezetőjétől.

Minél mélyebbre ástak, annál egyértelműbb volt – a felhő alapú szolgáltatások elterjedésében óriási üzleti lehetőség rejlik. Így született meg a Tresorit. A Tresorit alapját adó titkosítási technológiát 2009-ben kezdték el kutatni. Két év fejlesztést követően 2011-re a szabadalmaztatás alatt álló, egyedi titkosítási technológiára épített szolgáltatásukhoz vállalattá alakultak.

Munkajogi kiskönyvtár csomag

A Munkajogi kiskönyvtár sorozat 2014-ben megjelent kötetei csomagban 20% kedvezménnyel kaphatók. A csomag A munka díjazása; A munka és a pihenőidő szabályai; A munkaviszony megszűnése és megszüntetése című kiadványainkat tartalmazza.

 

Bővebb információk és megrendelés itt.

A Tresorit jelentősége abban rejlik, hogy a felhasználó teljes biztonságban tárolhat, férhet hozzá bármilyen eszközről, illetve oszthat meg másokkal fájlokat. A felhőnek köszönhetően mindehhez csak egy egyszerűen használható alkalmazásra van szükség, és bárhonnan elérhetővé válnak a tárolt adatok.

A piac többi szereplőjével (pl. Dropbox, Google Drive) ellentétben a Tresorit már azelőtt titkosítja az adatokat, mielőtt a felhasználók feltöltik a szerverekre. Ezek után hozzáférni csak a felhasználó, vagy az tud, akinek ő engedélyt ad. A Tresorit alkalmazottai egyáltalán nem férnek hozzá a tárolt és megosztott adatokhoz, így azok akkor se lennének veszélyben, ha valaki rést találna a vállalat bonyolult védelmi rendszerén. A hekkerek így csak értelmezhetetlen adatokat találhatnak az adatközpontokban – mondta Nagy Szabolcs.

Ez az eszköz főleg azoknak hasznos, akik érzékeny adatokkal (pl. ügyfelek dokumentumai, szerződések, stb.) dolgoznak és azokat akár vállalaton kívül is megosztják. Eddig ez az adat fölötti irányítás elvesztését jelentette, a Tresorit azonban garantálja, hogy az adat birtokosa vissza tudja vonni a hozzáférést bárkitől, bármikor, ha ez szükségessé válik. Jó példa az ideális felhasználóra egy egyéni ügyvéd, kis vagy közepes méretű ügyvédi iroda vagy pénzügyi intézet.

A Tresorit jelenleg Windows, Mac, Android, iOS és Windows Phone platformokon érhető el. A fejlesztés kulcstényezője a csapat. Nagyon nehéz motivált és szakmailag is kiemelkedő munkatársakat toborozni. Érdekes például, hogy a legjobb munkatársakat korábbi közös projektekben ismerték meg, a klasszikus álláshirdetés feladásos módszer kevésbé hozott eredményeket. Mivel a Tresorit innovatív és nagyon specifikus termék és bár nagyon gyorsan terjed a felhő alapú tárolás, sokan nem ismerik, vagy épp adatbiztonsági okokból félnek a váltástól, ezért egyfajta oktató szerepet is betöltenek a piacon.

Lám Istvánék még az ösztöndíjunkból bérelték ki az első irodát és a programozói versenyek díjaiból finanszírozták a fenntartását. Mára több magánszemélynek és a Euroventures IV kockázati tőke alapnak köszönhetően sokkal intenzívebben és jobb körülmények között végzik a  munkájukat. Közel 1 milliárd forintot vontak be, 2 körben.

Mára 40 ember dolgozik a Tresorit sikerén. A korai életszakasz egyik jellemzője, hogy a legtöbben (kb 25 fő) a termék fejlesztésével foglalkoznak. Sokaknak ez az első munkahelye, de van aki már 20 éve üzletfejlesztéssel foglalkozik, illetve többen egyetem mellett dolgoznak a cégnél. Sok a fiatal munkatársuk, szeretik a munkájukat és szeretnek együtt dolgozni. A csapat nagy része teljes állásban dolgozik, néhányan pedig heti 1-2 napot az egyetemi/phd tanulmányaival foglalkoznak.

A cég jövőjéről azt nyilatkozta a kommunikációs vezető, hogy a felhőpiac ugyan még csak most robban be a köztudatba, de a Tresorit által eloszlatott biztonsági aggályok állják talán a leginkább útját terjedésének, ugyanis folyamatos, intenzív párbeszédet folytat több iparág IT szakértői közössége is a felhő biztonságos bevezetéséről.

A többi szolgáltatás nem a biztonsági megoldások szerves beépítésével készült, és bár vannak igazán hasznosak, a piaci folyamatok arra mutatnak, hogy a jövőben egyre elengedhetetlenebbé válik az üzleti adatok védelme. Ők addig is nyitva tartják a jelenleg 50.000 dolláros hekker díjukat, amit már egy éve próbál elvinni több mint 1000 hekker, többek közt a Stanfordról és az MIT-ról. A Tresoritból kellene ehhez adatot szivárogtatniuk – ez azonban máig nem sikerült.

A termék után főleg nemzetközi magánszemélyek, kis és középvállalatok érdeklődnek. Jelenleg több mint 10.000 vállalati felhasználóval büszkélkedhetnek. Decemberben dobták piacra a Pro és Business csomagjaikat, melyeket a piac jól fogadott, ezáltal folyamatosan növekvő bevételük van.

Jövőbeni terveik, hogy gyorsan növekedjenek, újabb tőkét vonjanak be, és ami a legfőbb – valódi biztonságot nyújtani a felhőben tárolt vállalati adatoknak, mindezt anélkül, hogy a felhasználóiknak le kelljen mondania arról a kényelemről, amihez a kevésbé biztonságos szolgáltatásoknál szoktak.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.

2024. október 29.

Rangos nemzetközi díjjal ismerték el a UCC AI-alapú ügyfélszolgálati megoldásait

A szakmai zsűri döntése alapján a United Call Centers (UCC) elnyerte a rangos Titan Business Awards díjat az ügyfélszolgálat – mesterséges intelligencia kategóriában. Az idén 25 éves magyar szolgáltató cég az általa fejlesztett, mesterséges intelligencián (AI) alapuló ügyfélszolgálati megoldásaival a legmagasabb, platina fokozatot szerezte meg.