Jó tanácsok egy munkaügyi ellenőrzéshez


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkáltatók többsége egyfajta Damoklész kardjaként tekintenek a munkaügyi ellenőrzésekre. A munkaügyi felügyelők bejelentés nélkül, váratlanul is érkezhetnek, és a legkisebb kihágásért is büntethetnek. Néhány jó tanács betartásával azonban megelőzhető a baj. Szerencsésnek mondhatja magát az a cég, amelyik még nem esett át munkaügyi ellenőrzésen. Az egyre szigorodó szabályok közepette ugyan embert próbáló feladat naprakészen […]


A munkáltatók többsége egyfajta Damoklész kardjaként tekintenek a munkaügyi ellenőrzésekre. A munkaügyi felügyelők bejelentés nélkül, váratlanul is érkezhetnek, és a legkisebb kihágásért is büntethetnek. Néhány jó tanács betartásával azonban megelőzhető a baj.

Szerencsésnek mondhatja magát az a cég, amelyik még nem esett át munkaügyi ellenőrzésen. Az egyre szigorodó szabályok közepette ugyan embert próbáló feladat naprakészen rendben tartani a papírokat, de mindenképp megéri, hiszen a munkaügyi felügyelők a legapróbb mulasztásokért is bírságokat szabhatnak ki.

A munkaügyi ellenőrzések évek óta a munkáltatók „rémálmának” számítanak, s nyugodtan kijelenthetjük: félelmük nem mindig alaptalan. A munka őrei ugyanis – az adóhatóság mindig előre bejelentkező munkatársaival ellentétben – bármikor előzetes bejelentkezés nélkül is megjelenhetnek, így ezekre az ellenőrzésekre nem lehet felkészülni. Kiszámíthatatlanságuk ellentmondást nem tűrő szabálykövetéssel párosul. Természetesen vannak olyan ellenőrzések, amikor a fővárosi és megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szerveinek munkaügyi felügyelősége előzetesen megkeresi az illető társaságot, és ezek után előre egyeztetett időpontban végzi el magát a munkaügyi ellenőrzést.

A felkészülés megfelelő módja lehet például egy átfogó munkaügyi compliance audit. Ennek keretében felmérik a cég igényeit, majd a munkáltató tanácsot kaphat azzal kapcsolatban, hogy mely munkaszervezési modell felel meg a leginkább az érdekeinek, és mely jogi eszközök vehetők igénybe ennek megvalósításához. Szintén fontos, hogy a munkáltató tisztában legyen azzal, hogy pontosan mik az ő és a hatóság jogai, illetve melyek azok a kérdések, amelyeket a munkaügyi felügyelő minden ellenőrzés során megvizsgál.

Munkaügyi ellenőrzés: eljárás, jogok és kötelezettségek

Szó sincs arról, hogy a munkaügyi felügyelők teljesíthetetlen dolgokat kérnének számon a munkáltatóktól. Épp ellenkezőleg! A vizsgálatot ellátó szakemberek kizárólag a munkáltatók törvényben rögzített kötelezettségeit, illetve azok betartását ellenőrzik.

Például:

  • a munkaidő-nyilvántartások szabályszerűségét,
  • a túlórák rögzítését,
  • a pótlékok kifizetését,
  • a szabadságok kiadását,
  • a munkaszerződések megfelelő és valós tartalmát,
  • vagy éppen a munkavállalók megfelelő tájékoztatását.

Az eljárások hivatalból, vagy közérdekű bejelentés, panasz alapján indulhatnak. A munkaügyi felügyelő csak erre feljogosító igazolvány birtokában végezhet hatósági ellenőrzést, és a vizsgálat megkezdése előtt köteles azt be is mutatni. Az ellenőrzéshez a munkáltatónak rendelkezésre kell bocsátania mindazokat a iratokat, amelyek alapján megállapítható, hogy a munkavégzés milyen jogviszony alapján történik. A hatályos szabályok alapján a munkaügyi felügyelő jogosult arra is, hogy az ellenőrzés során a foglalkoztató és a részére munkát végző személy közötti jogviszonyt minősítse, így például a megbízási szerződést akár átminősítheti munkaviszonnyá annak minden egyéb (pl. adó) vonzatával együtt.

Munkaügyi ellenőrzés 2013. évi irányelvei

Segíthet az esetleges ellenőrzésre való felkészülésben, ha figyelemmel követjük a Nemzeti Munkaügyi Hivatal ellenőrzési tervét. A hivatal ezt évről-évre közzéteszi:

  • március-április: szolgáltatást támogató tevékenységet ellátók célellenőrzése,
  • május-június: biológiai kórokozók jelenlétének munkakörülményeket vizsgáló munkavédelmi ellenőrzése,
  • június: emelőgépek üzemeltetésére irányuló munkavédelmi ellenőrzés, munka-egészségügyi ellenőrzések a bányászati tevékenységek esetében,
  • június-július: a munkavállalók jogviszonyának rendezettségére irányuló ellenőrzések,
  • szeptember-október: villamosság biztonságával kapcsolatos munkavédelmi ellenőrzések,
  • október-november: munkaidő és pihenőidő ellenőrzése, különös tekintettel a kereskedelemre.

Buktatók

Leggyakrabban a munkaidő nyilvántartás hiányossága, a feketemunka és a színlelt szerződések okoznak problémát.

Problémához vezethet azonban az is, ha betartja a cég a szabályokat, de a munkáltató nem felkészült munkavállalóra bízza a felügyelőt.

A bejegyzés szerzője Pentz Edina, az RSM DTM Hungary Zrt. bérszámfejtési vezetője. Az RSM DTM blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. december 5.

Adóváltozások 2025-ben: Mire érdemes figyelni az új évben a könyvvizsgálói szemmel

Új év, új adótörvények – ahogy az ünnepi szezon közeledtével már megszokhattuk, ez az időszak korai „karácsonyi ajándékként” friss adószabályokat is hoz. Cikkünkben áttekintjük a 2025-ös adócsomag legfontosabb változásait, hogy Ön is időben kicsomagolhassa ezeket a „meglepetéseket”. Segítünk felkészülni, hogy az új évben magabiztosan és jól tájékozottan vághasson bele a teendőkbe!

2024. december 5.

Megtagadhatom a szabadság igénybevételét?

Az évvégi ünnepek közeledtével legtöbben alig várjuk, hogy szabadságra mehessünk és számoljuk vissza az addig hátralévő napokat, mégis előállhat olyan élethelyzet, amikor nem tudunk vagy nem akarunk vakációzni. A szabadság márpedig „kötelező”, pénzben megváltani nem lehet, így valamilyen kompromisszumos megoldást kell találni arra az esetre, ha pihenés helyett inkább a munka hősei szeretnénk lenni.

2024. december 3.

DLA Piper: Az ESG törvény újabb módosítása könnyíthet a vállalkozások terhein

Közzétették az ESG törvény újabb módosításának tervezetét, amely jelentős egyszerűsítéseket ígér a vállalkozások számára a fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségek teljesítésének területén. A változások – a módosító törvény elfogadása esetén – a kihirdetés után 30 nappal lépnének hatályba, míg a módosult bírságolási rendelkezések csak 2026-tól válnának alkalmazhatóvá. A javaslat által bevezetni kívánt legfőbb változtatásokról a DLA Piper Hungary készített összefoglalót.