Kihirdették az autópálya-koncesszió nyerteseit


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyerte az autópálya-koncessziót. Feladatuk, hogy tíz év alatt 317 kilométer új utat építsenek, 265 kilométer hosszan sávot bővítsenek, valamint üzemeltessék a teljes úthálózatot a következő 35 évben. A nyertesek és alvállalkozóik többsége Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozik.

A Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópálya koncessziót az uniós, hirdetmény nyilvános közzétételével induló, kétszakaszos, tárgyalásos beszerzési eljárás keretein belül- közölte a Nemzeti Koncessziós Iroda az MTI tudósítása stzerint.

A tájékoztatás szerint az eljárásban érvényes végleges ajánlatot a DÖMPER Korlátolt Felelősségű Társaság, valamint a Themis Magántőkealap vezette konzorcium tett. Az eljárásban a nyertes ajánlattevő Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyújtotta be a legjobb ár-érték arányt tartalmazó végleges ajánlatot.

Hangsúlyozták, a nyertes konzorcium feladata lesz, hogy tíz év alatt 317 kilométer új utat építsen, 265 kilométer hosszan sávot bővítsen, valamint karban tartsa, és üzemeltesse a teljes úthálózatot – 1044 kilométert – a következő 35 évben. A finanszírozás, tehát a beruházási és üzemeltetési program finanszírozásának biztosítása a koncesszor feladata.

Kifejtették, hogy a lefolytatott eljárás a magyar kormány stratégiai gyorsforgalmi útfejlesztési célkitűzéseinek megvalósításához járul hozzá. A legfontosabb célok között szerepel, hogy a magyar autópályák érjék el az országhatárt, minden megyeszékhely közvetlenül legyen elérhető gyorsforgalmi útról, az ország lényegében bármelyik pontjáról 30 percen belül legyen elérhető a gyorsforgalmi úthálózat. A gyorsforgalmi úthálózatfejlesztés segítse a vidéki Magyarország gazdasági fejlesztését és a Magyar falu program hatékony megvalósítását, az újonnan létrehozott koncessziós gyorsforgalmi utak a jelenlegi gyorsforgalmi minőségi előírások feletti színvonalon készüljenek el, valamint, hogy a már meglévő, koncesszióba kerülő útszakaszokon a jelenlegi minőségi előírásokhoz képest magasabb szintet szintrehozási tevékenységgel kell biztosítani.

Rámutattak arra, hogy a magánfél bevonásával az államháztartás terhelése 35 éves koncessziós időszakra eloszlik, a fejlesztések alapvetően kereskedelmi banki finanszírozással valósulhatnak meg, az államadósság érdemi növelése nélkül. A koncessziós modell szerinti fejlesztési megvalósítás az állami megvalósításnál rövidebb teljesítési határidőt igényel, amely által a fejlesztés társadalmi haszna és jövedelemtermelő képessége is előbb jelentkezik.

A koncessziós finanszírozási modell, valamint az útdíj fedezeti modell következetes alkalmazásával lényegében önfinanszírozó gyorsforgalmi útfejlesztési és fenntartási projekt valósulhat meg, amely keretében a koncesszornak az állam által fizetendő szolgáltatási díjat (RÁD/RÁASZD) az állam által realizálható útdíjbevételek fedezik – olvasható a közleményben.

A hvg.hu beszámolója szerint a Themis konzorciumi társa a KONZUM PE Magántőkealap, az OPUS BRIDGE Magántőkealap, az OPUS NEW WAY Magántőkealap, a CRONUS Magántőkealap, a VESTA Magántőkealap, valamint a VIA Magántőkealap. Az alapok többségét a lap Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe sorolja, csakúgy, mint az alvállalkozóként megadott cégek egy részét, mint például a Duna Aszfaltot és a Mészáros és Mészáros Zrt -t. A lapnak Rogán Antal állami koncessziókért felelős miniszter úgy nyilatkozott: „lehet szíjjlászlózni meg mészároslőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek el megbízásokat, és jelen esetben jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi nyert volna”.

(MTI – Jogászvilág)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Jogi tudatosság a profit érdekében

Megalakult a KKVHÁZ Jogi Bizottsága Dr. Gábriel Gyula ügyvéd vezetésével, aki a Bogsch és Társai Ügyvédi Iroda irodavezetője. A Bizottság célja, hogy felhívja a KKV-k figyelmet a jogi tudatosságra, hogy a jogi munka ne legyen tűzoltás.

2024. április 15.

Felszámolná a nemek közötti bérszakadékot az EU

A bérek átláthatóságáról szóló európai uniós irányelv hamarosan részletes jelentésre kötelezi a közép- és nagyvállalatokat a női és a férfi dolgozóik fizetéséről. Az Európai Bizottság döntése értelmében a kikért adatok alapján akár bírósági pert is indíthatnak majd a hátrányosan érintett alkalmazottak – hívja fel a figyelmet az EY. A tanácsadócég kollégái arra ösztönzik a társaságokat, hogy minél hamarabb világítsák át a szervezetüket, és szükség esetén tegyék meg a bérszakadék megszüntetéséhez vezető lépéséket.