Közeleg a cégkapus regisztráció határideje


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2017. augusztus 30-ig minden gazdálkodó szervezet számára kötelező a Cégkapun történő regisztráció- írja a DLA Piper jogi blogja, az Advocatus.


A jövő év elejétől a folyamat során megadott email-cím segítségével zajlik majd az állami szervekkel való hivatalos kapcsolattartás, ezért – a jogszabályi követelménynek való megfelelésen túl – a vállalkozásoknak saját érdekük is, hogy időben felkészüljenek erre – hívja fel a figyelmet a DLA Piper jogi blogja, az Advocatus.

A Cégkapuról röviden

2018. január 1-től a gazdálkodó szervezetek számára szélesebb körben kötelezővé válik az állami szervekkel, egyéb intézményekkel, bíróságokkal való elektronikus kapcsolattartás, valamint az ehhez szükséges hivatalos elektronikus elérhetőségen történő dokumentumfogadás és az onnan történő dokumentumküldés. A kötelező elektronikus kapcsolattartáshoz az állam a gazdálkodó szervezetek számára Cégkapu-szolgáltatást biztosít. A Cégkapu lehetővé teszi, hogy minden küldemény az adott gazdálkodó szervezethez rendelt biztonságos, hiteles tárhelyre érkezzen és csakis onnan legyen megküldhető. A fentiek megvalósítása érdekében valamennyi gazdálkodó szervezet köteles az ún. Cégkapu-regisztrációt teljesíteni.

A Cégkapu-regisztráció határideje és módja

A Cégkapu-regisztrációt a 2017. január 1-jén már létező gazdálkodó szervezeteknek 2017. augusztus 30-ig kell teljesíteniük.

A regisztráció az egyszerűbb esetekben (például amennyiben a gazdálkodó szervezet cégjegyzékbe bejegyzett cég és van önálló aláírási joggal és Ügyfélkapuval rendelkező vezető tisztségviselője) 5-10 perc alatt online teljesíthető. Egyéb esetekben a regisztráció több időt vehet igénybe, és meghatározott dokumentumokat (például a gazdálkodó szervezet nyilvántartásban való szereplését igazoló okiratot, képviseleti jogot igazoló okiratot) is csatolni (feltölteni) szükséges.

[htmlbox Változásfigyeltetés]

 

Ki teljesítheti a gazdálkodó szervezet nevében a regisztrációt?

A regisztrációt a gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult természetes személy (a gazdálkodó szervezet törvényes képviselője vagy az általa meghatalmazott más természetes személy) teljesítheti. A regisztrációt ténylegesen csak olyan természetes személy tudja teljesíteni, aki rendelkezik Ügyfélkapuval vagy az állam által biztosított azonosítási szolgáltatáshoz kötődő egyéb regisztrációval (jelenleg az ún. Részleges Kódú Telefonos Azonosítás használható erre a célra).

A regisztráció menete

A Cégkapu-regisztráció során a regisztrációt teljesítő személynek a fenti módok egyikén azonosítania kell magát, majd meg kell adnia mindenekelőtt az alábbi adatokat:

  • a gazdálkodó szervezet adószáma;
  • saját személyazonosító adatai;
  • a gazdálkodó szervezet hivatalos e-mail címe (2018. január 1-jétől erre az e-mail címre fognak érkezni az értesítések a hivatalos küldemények érkezéséről, egyéb Cégkapu-aktivitásról, ezért érdemes a szervezeten belül erre a célra egy külön e-mail címet létrehozni);
  • a Cégkapu-megbízott neve, személyazonosító adatai
  • (A Cégkapu-megbízott az a természetes személy, aki a Cégkapu küldeményforgalmát kezeli, felügyeli és további használók részére Cégkapu-hozzáférési jogosultságot adhat.)

A Cégkapu-megbízott lehet a gazdálkodó szervezet törvényes képviselője, de akár más megjelölt személy is. A Cégkapu-megbízott esetében is feltétel, hogy olyan természetes személy legyen, aki rendelkezik Ügyfélkapuval vagy egyéb elfogadott azonosítási módon azonosítani tudja megát.

Egyéb fontos információk

A Cégkapu-regisztrációval a gazdálkodó szervezet aktuális jogszabályi kötelezettségét teljesíti és egyelőre további teendői nincsenek. A Cégkapu felülete jelenleg (és várhatóan az elkövetkező hónapokban) még nem lesz aktív.

Jelen pillanatban nincsen jogszabályi szankciója annak, ha a gazdálkodó szervezet a jogszabályi előírások ellenére 2017. augusztus 30-ig nem teljesíti a regisztrációt. A határidő elmulasztása esetén is szükséges azonban a regisztrációt mielőbb pótolni. 2018. január 1-jétől ellenőrizni fogják a regisztráció megtörténtét, illetve a gazdálkodó szervezeteknek saját érdekük is, hogy a kötelező elektronikus kapcsolattartásra időben felkészüljenek és a jogszabályi technikai minimumkövetelményeknek eleget tegyenek.

A Cégkapu-regisztráció az alábbi oldalon teljesíthető: https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/kaulogin.html. Az oldalon a “Súgó és használati feltételek” linkre kattintva a regisztrációról részletesebb információk, valamint gyakorlati segítség is elérhető.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 14.

NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre

A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.