Újabb praktikus földhivatali információk


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Pest Megyei Kormányhivatal Földhivatalában 2015. február 12-én tartott megyei ingatlan-nyilvántartási értekezleten elhangzottak ügyvédi kamarai tagokat érintő összefoglalója


1.) A beadványok rangsora tekintetében nem az érkeztetés, hanem az iktatás megtörténte az irányadó, – még ha a széljegyzés el is maradt volna valamely okból – az érkeztetett, de nem iktatott beadványok a rangsor vonatkozásában figyelembe nem vehetők.

373/2014. (XII. 31.) Korm. r.

2.) A 2015. január 1. után indult eljárások vonatkozásában a hatásköri, illetékességi szabályok hivatkozási helye módosult, melyet a döntésekben megfelelően alkalmazni kell [ingatlan-nyilvántartási hatáskört és illetékességet rendező normák: 1997. évi CXLI. tv. 9. §, a 373/2014. (XII. 31.) Korm. r. 4. §, 9. § (1) bek., továbbá a rendelet 1. számú melléklete].

3.) 9. § (2)-(5) bekezdés – több hivatalt érintő csereszerződések és fedezetcsere ügyletek – döntéshozatal előtt az eljáró földhivatal írásban köteles megkeresni a többi érintett földhivatalt a kérelem teljesíthetősége kérdéskörében. A megkeresett hatóság 8 napon belül ugyancsak írásban válaszolni köteles. Véleményeltérés esetén az eljárás lefolytatására jogosult földhivatal álláspontja az irányadó. A döntés meghozatalát követően a véleményeltérés okairól az érintett megyei földhivatalokat tájékoztatni kell. A másodfokú eljárásra jogosult megyei földhivatal a döntés jogerőre emelkedését követően tájékoztatja a minisztert a véleményeltérés okairól.

4.) 9. § (6) bekezdés – Ha a mező- és erdőgazdasági hasznosítású föld árverésen, vagy árverésen kívül történő értékesítése 2014. március 15. napját megelőzően nem történt meg, a Vht. 306. § (2) bekezdésével összhangban a föld kizárólag a Földforgalmi tv. 35. §-a szerinti árverésen értékesíthető, és a tulajdonjog csak ilyen árverés alapján jegyezhető be az ingatlan-nyilvántartásba. (Jelen esetben az árverési jegyzőkönyv keltezése vizsgálandó a döntéshozatal előtt.)

5.) 9. § (7) bekezdés – Peres, illetve nemperes eljárások során az ingatlan tulajdonszerzése tárgyában hozott bírósági döntés – ide nem értve az elbirtoklásról, illetve a tulajdonjog átruházásáról szóló egyezségnek a bíróság általi jóváhagyásáról szóló döntést, mivel ezen esetekben már a bírósági eljárás alapját képezte a földhivatal által kiállított hatósági bizonyítvány – kapcsán, a bírósági döntésben szereplő föld tulajdonjogának az ott meghatározott személy javára történő bejegyzéséhez a megyei földhivatal által kiállított, szerzési képességet igazoló – 30 napnál nem régebbi – hatósági bizonyítvány is szükséges. Ha a szerzési képességet igazoló hatósági bizonyítvány nem került becsatolásra, a bírósági döntés által jogot szerzőt kell felhívni az okirat eredeti példányának benyújtására.

6.) 12. § – Csereszerződés és fedezetcsere kivételével a több, különböző járási földhivatal illetékességi területén fekvő ingatlanra vonatkozó beadványt (bejelentést, kérelmet, megkeresést) és a hozzá tartozó eredeti okiratokat mindegyik járási földhivatalhoz külön kell benyújtani, nem elegendő az eredeti irat benyújtási helyének megjelölése mellett a másolati példány becsatolása.

7.) 13. § – felmérési, térképezési vagy területszámítási hiba kijavítására irányuló eljárás megindítása tényének feljegyzése: folyamatban lévő széljegyek rangsorától függetlenül kell az érintett ingatlanok tulajdoni lapjára széljegyezni, és ezt követően haladéktalanul fel kell jegyezni, a feljegyzés ellen önálló fellebbezési lehetőség nincs, a döntés kézbesítendő az érdekeltek (tulajdonos, haszonélvező, egyéb III. részi jogosultak) részére. Törlése: az ügy érdemében hozott döntés jogerőre emelkedését követő munkanapon.

A vezető tisztségviselő felelőssége

A kézikönyv bemutatja a legfontosabb polgári jogi szabályokat, a polgári jogi felelősség alapjait és a jogágakon átívelve, közérthetően összefoglalja a téma által érintett különböző területek szabályozását is. Lapozzon bele kiadványunkba.

További információ és megrendelés >>

8.) 15. § – Fellebbezés benyújtására jogosultak körének szűkítése – a Ket. által

szabályozottnál szűkebben értelmezendő az ingatlan-nyilvántartási döntés ellen jogorvoslattal élni jogosult személyek köre (az adatváltozást bejelentő személy, továbbá az, akit érintően a bejegyzés jogszerzést, terhelést, változást, törlést eredményez, illetve az, akinek az ingatlanára vonatkozóan valamely tény feljegyzésére, törlésére, módosítására vagy adatváltozás átvezetésére került sor); továbbá döntés későbbi kézbesítését bármely okból való postázás elmaradás okán is csak az kérheti, aki amúgy fellebbezési joggal rendelkezne az adott ügyben.

9.) Földminősítési eljárás megindítása tényének feljegyzése – díjmentes eljárás – alakszerű döntést kell hozni, kézbesíteni kell az érintettek részére, önálló fellebbezési lehetőség áll fenn a tényt feljegyző döntéssel szemben – a bejelentést követő munkanapon a folyamatban lévő széljegyek rangsorától függetlenül az érintett földrészlet tulajdoni lapjára hivatalból fel kell jegyezni a földminősítési eljárás megindítása tényét – hivatalból kell törölni a tényfeljegyzést a változásátvezetési eljárás során az ügy érdemében hozott, vagy az egyesített eljárás bármelyik szakaszában a bejelentést érdemi vizsgálat nélkül elutasító vagy az eljárást megszüntető döntés jogerőre emelkedését követő munkanapon. Mivel adatváltozás átvezetésére irányul a kérelem, kitöltött ingatlan-nyilvántartási kérelemnyomtatványt nem szükséges mellékelni az egyesített eljárás iratanyagához.

10.) Telekalakítási eljárás megindítása tényének feljegyzése – díjmentes eljárás – alakszerű határozatot kell hozni, de nem kell kézbesíteni – önálló fellebbezési lehetőség kizárva – az eljárás megindítását az eljárás iránti kérelem benyújtását követő munkanapon valamennyi érintett tulajdoni lapon széljegyezni kell, majd a széljegyzést követő 8 napon belül hivatalból fel kell jegyezni, kivéve, ha a kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítására kerül sor – törlése: nem egyesített telekalakítási eljárás esetén az érdemi döntés vagy az eljárást megszüntető végzés jogerőre emelkedését követő napon, egyesített eljárás esetén az ingatlan-nyilvántartási szakasz széljegyzésekor, vagy az engedélyezési eljárást megszüntető végzés, illetve az engedélyezést elutasító döntés jogerőre emelkedését követő napon.

A tényfeljegyzés nem akadálya további jog vagy tény bejegyzésének.

Földforgalmi tv. módosítás

11.) 10. § (3a) bekezdés, 20. § – rekreációs célú földszerzés – legfeljebb 1 ha önkormányzati tulajdonú föld megszerzése, melyet erre a célra önkormányzati döntés jelöl ki – nincs kifüggesztés, nincs elővásárlási jog gyakorlási lehetőség, nincs engedélyezési eljárás – földművesnek nem minősülő személy 1 ha-os szerzési maximuma rekreációs földszerzésnél nem vizsgálandó.

Inytv. módosítás

12.) 5. § (3a) bekezdés, 25. §, 25/A. § 95. § (4) bekezdés – az ingatlan címadatok a központi címregiszterből automatikusan átvett, származtatott adatok – ingatlan címváltozás átvezetésére már nincs a földhivatalnak hatásköre, még a 2015. január 1. előtt, de még le nem zárt ügyek esetén sem – még folyamatban lévő beadványok vagy újonnan érkező kérelmek, megkeresések esetén érdemi vizsgálat nélküli elutasítást kell hozni.

13.) 17. § (1) bekezdés 16. pont – új feljegyezhető tény – örökségvédelmi hatósági kötelezés ténye

14.) Telekalakítás, épület kiemelés, épület feltüntetés, épület törlés, társasház alapítás és módosítás foganatosítása esetén a címképző hatóság részére (illetékes önkormányzat) is küldeni kell döntés példányt, kizárólag részére mellékelve a TAKAROS programból kinyerhető címkoordináta és ingatlan-nyilvántartási azonosító adat listát (a listát pecséttel, aláírással, dátummal hitelesíteni szükséges).

Inyvhr. módosítás

15.) 39/A. § (1) bekezdés d) és f) pont – új jogi jellegek – nyilvántartott műemléki érték, régészeti védőövezet

Díjtv. módosítás

16.) 32/A. § (9a) bekezdés, 32/C. § (1) bekezdés m) pont – közterületnév változáshoz kapcsolódó díjtétel szabályok hatályon kívül helyezése a földhivatali hatáskörcsökkenés kapcsán.

17.) 32/C. § (1) bekezdés q) pont – az egyes fogyasztói kölcsönszerződések devizanemének módosulásával és a kamatszabályokkal kapcsolatos kérdések rendezéséről szóló 2014. évi LXXVII. tv. 13. § (3) bekezdése szerinti új fogyasztói kölcsönszerződést biztosító jelzálogjog ingatlan-nyilvántartási bejegyzése, illetve a 2014. évi LXXVII. törvény 13. § (1) bekezdése alapján felmondott fogyasztói jelzálogkölcsön szerződést biztosító jelzálogjog törlése.

A devizahitelt kiváltó kölcsönhöz kapcsolódó jelzálogjogot a devizahitelhez kapcsolódó, törlésre kerülő zálogjog rangsorában kell bejegyezni

További témakörök

18.) 256/2011. Korm. r. 4. § (6) bekezdés – vállalt energiatanúsítványi szinttől eltérően igazolásra kerülő megvalósult energiatanúsítványi besorolás esetén – a szocpolt folyósító hitelintézet egyoldalúan módosíthatja a szocpol szerződést, majd erről értesíti a Kincstárt, mely megkeresést tartalmazó határozatot ad ki a korábbi, eltérő energiatanúsítványi szinthez kötött összegű jelzálogjog törléséről, valamint az új összegű (lehet magasabb vagy alacsonyabb forintösszeg is) jelzálogjog (szocpol) eredeti ranghelyen történő bejegyzésének elrendeléséről.

19.) Nem fogyasztói kölcsönön alapuló jelzálog összeg megjelölése nélkül is bejegyezhető a tulajdoni lapra – ha a felek így kérik, elegendő a bejegyzés alapjául szolgáló okiratra történő hivatkozás feltüntetése a bejegyzés „szöveges hivatkozások” rovatában – Inyvhr. 18. §.

20.) Korábban bejegyzett önálló zálogjog vonatkozásában alzálogjog alapításnak és bejegyzésének nem akadálya az, hogy időközben új önálló zálogjog már nem jegyezhető be a nyilvántartásba.

21.) Azon kérelemre induló eljárások esetén, amelyekben a jogi képviselet kötelező [Inytv. 26. § (2) bek.] a közbenső döntéseket (hiánypótlási felhívás, függőben tartásról szóló végzés, stb.) az eljárás megindításáról szóló értesítés kivételével a jogi képviselő részére mindig meg kell küldeni, a további ügyfelek részére külön kiadmányt küldeni nem szükséges.

22.) A 12 m2 alapterületet el nem érő építmény is feltüntethető a tulajdoni lapon a földmérési szakterület munkáját meghatározó szabályzatok okán.

Új értesítő szolgáltatás az Ügyvédvilág portálon

Díjmentes értesítő rendszerünk
segítségével gyorsan és egyszerűen tájékozódhat
az Önt érdeklő friss cikkekről

23.) Telekalakítási eljárás esetén a szakhatóságként is bevonandó tulajdonost (önkormányzat) a szakhatósági állásfoglalás kiadása iránti megkeresésben tájékoztatni kell arról, hogy a földhivatal észrevétele szerint jelen eljárásban kizárási ok állhat fenn, melynek megvizsgálására kérik a megkeresett szervet. Amennyiben a kizárási ok fennálltát nem állapítja meg a megkeresett szerv, az általa kiadott szakhatósági állásfoglalást – az egyéb alaki és tartalmi előírásokra is figyelemmel – el kell fogadni

24.) Hirdetmény ingatlan átvételi eljárás megindulásáról – végrehajtótól érkezhet – nem kell kifüggeszteni, tényfeljegyzési kötelezettség nem kapcsolódik hozzá, intézkedés nélkül irattárba helyezendő.

25.) 312/2012. (XI. 8.) Korm. r 41. § (7) bekezdés – épületfeltüntetés teljesítéséhez minden esetben szükséges a papír alapú eredeti, használatba vételi engedély/használatba vétel tudomásul vételéről szóló végzés, nem elegendő annak elektronikus rendszerbe (ÉTDR) való feltöltöttségére hivatkozni.

26.) Mező- és erdőgazdasági hasznosítású föld átruházását érintő szerződés esetén a szerzési korlát vonatkozásában nyilatkozattételi kötelezettsége nincs a feleknek, erre hiánypótlási felhívás sem adható ki, azonban a döntéshozatalt megelőzően ellenőrizni szükséges a szerzési korlát meg nem haladásának tényét.

27.) Inyvhr. 22. § és Art. 3. számú melléklet C pont 2. alpont – önkormányzati adóhatóság helyi adó megállapítása végett – tehát célhoz kötötten – évente egy alkalommal térítésmentesen, elektronikusan feldolgozható formában adatokat kérhet a földhivataltól, azonban jelezni kell feléjük, hogy a jelenlegi technikai feltételek mellett csak az adatszolgáltatás időpontjának megfelelőadatok szolgáltathatók, a megkeresés évének január 1-jei állapota szerinti adatszolgáltatás nem áll a földhivatal módjában.

28.) 39. § (3) bekezdés f) pont – Függőben tartás – a szerződésben nem szükséges kifejezetten kérni a beadvány bejegyzési engedély benyújtásig történő függőben tartását, elegendő, ha a tulajdonos nyilatkozik arról, hogy a bejegyzési engedélyt később fogja kiadni. A kérelem nyomtatványon ebben az esetben is valamilyen formában fel kell tüntetni a felek függőben tartás iránti igényét.

Forrás: BÜK Hírlevél 337. szám; http://regi.bpugyvedikamara.hu/files/324/324529.pdf


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.