Alumíniumba bújtatva – Jaguar XE R-Sport


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A vezetésre termett, hátsókerék-hajtású Jaguar XE fejlett, könnyű szerkezetének, áramvonalas formatervének, pompás belterének, valamint kiemelkedő rugózási komfortjának és vezethetőségének köszönhetően újraértelmezi a sportszedán fogalmát.


A jelentős mértékben, vagyis 75%-ban alumínium szerkezetű Jaguar az első olyan modell, amely az új, moduláris padlólemezére épül; az autó hosszú tengelytávja és alacsony üléspozíciója tökéletes arányokat és kecses, kupészerű formát eredményezett. Az arányok megvalósítását a rövid első és hosszabb hátsó túlnyúlás, a dinamikus kiállás és a hátratolt utasfülke segíti.

A feszes motorházfedél izmos megjelenést kölcsönöz az autónak és a sötét felni teszi félelmetessé. Az emelkedő övvonal még intenzívebben közvetíti a mozgás érzését, míg a hátsó kerékdob alakját az F-TYPE Coupé ihlette. A jellegzetes úgynevezett J-Blade nappali világítás ugyancsak eltéveszthetetlen Jaguaros formai elem. A hátsó lámpatestekben a kerek betétet metsző, vízszintes vonal olyan, erőteljes stíluselem, amely egyenesen az E-type-tól származik.

Az utastér otthonosan öleli körül az elöl utazót, és a kormány nagyon jól illik a sportos hangulathoz. Az F-TYPE stílusában megalkotott műszerek, valamint a motorindításkor körbefutó mutatók egyaránt az XE sportlimuzin státuszát erősítik.

Elöl és hátul egyaránt bőséges a fej- és lábtér, az üléspozíció tökéletes, ami bizonyíték arra, hogy az áramvonalas formaterv és a helykínálat nem feltétlenül zárja ki egymást.

A vadonatúj Infotainment rendszer lelke a 8 colos érintőképernyő letisztult, intuitív, grafikus kezelőfelülettel és késlekedés nélküli reakciókkal. Azok számára, akik nem szeretnének mást, csak hátradőlni és élvezni a zenét, az XE a kategóriában elsőként kínálja a Meridian audiotechnológiáját. A kimagasló minőségű rendszer a Jaguar és a brit audiospecialista közötti, hagyományos együttműködés legújabb gyümölcse, amelyet kifejezetten ehhez a modellhez fejlesztettek ki.

Az autó a legkifinomultabb felfüggesztést kapta; könnyűfém szerkezetével új mércét állít a rugózási komfort és a vezethetőség terén. Míg a legtöbb versenytárs MacPherson első rugóstagot alkalmaz, addig Jaguar ragaszkodott a magasabb színvonalat jelentő kettős lengőkaros konstrukció használatához.

Az XE az első olyan autó, amelyet All Surface Progress Control rendszerrel szereltek fel. E rendszer fejlesztése során felhasználták mindazt a tapasztalatot, amelyet a terepre optimalizált kipörgésgátló rendszerek több évtizedes fejlesztése és gyártása során a Jaguar-Land Rover szert tett. Az ASPC a gyakorlatban olyan, mint egy kissebességű tempomat. A 3,6 és 30 km/óra közötti sebességtartományban üzemelő rendszer a fékek és a hajtáslánc precíz vezérlése révén a legcsúszósabb útviszonyok mellett is optimális tapadást biztosít, anélkül hogy a jármű megcsúszna, illetve hogy a vezetőnek akár csak érintenie kellene a pedálokat. Ez fontos, hiszen az R-Sport verzióhoz egy 240 lóerős benzinmotor jár. Ami 6,9 mp alatt katapultál százra és az erő 250km/h végsebességig sem fogy ki belőle.

A friss fejlesztésű kétliteres négyhengeres kifinomult erőforrás, amely már alacsony fordulatszámon nagy forgatónyomatékot nyújt, és kiváló gázreakciót mutat a középtartományban. Ebben jó társ a Jaguar más modelljeinél is használt ZF gyártmányú 8 fokozatú automata, melynek fokozatválasztó gombja gyújtásra bújik elő a középkonzolban.

Buday Dénes

 

 


Kapcsolódó cikkek