Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic – dinamikus kiegyensúlyozás
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A frissített Q5 formáján nem változtattak, de a dinamikai adottságai az első pillantásra egyértelműen láthatók, hiszen a Q5 szegmense legsportosabb arányait testesíti meg: 4,63 méter hosszúsága és 1,88 méter szélessége mellett mindössze 1,65 méter magas. Karosszériája erőtől duzzadó, atletikus benyomást kelt.
A Q5 elején a nagyméretű „singleframe” hűtőrács dominál. Rácstagjai a függőleges formákat emelik ki, V alakú kontúrjai pedig a motorházfedélen folytatódnak. A légbeömlő nyílások vízszintes tagolásúak, és magukban foglalják a halogén ködfényszórókat is. Enyhén ferde rajzolatú vonalaikkal az Audi Q5 fényszórói határozott megjelenést kölcsönöznek az autó elejének, immár egyetlen LED-gyöngysor helyett két folyamatos fénycsík világít alul és felül és a hátsó lámpák is hasonló feldolgozást kaptak.
(Fotók: Buday Dénes)
Hasonlóan az elejéhez, az Audi Q5 hátulja is kifejezően karakteres, szélességét vízszintes vonalak hangsúlyozzák. A ködzárófények a lökhárítókba építve jelennek meg, a rendszám pedig a csomagtérajtó mélyített mezőjében kapott helyet.
Az autó teljes hátulját körülölelő csomagtérajtó – csakúgy, mint a motorházfedél – alumíniumból készül, s a „nagy testvér” Audi Q7-hez hasonlóan kifejezetten széles. Az egyrészes hátsó lámpatestek a nagyméretű csomagtérajtón helyezkednek el, s mivel felnyitott ajtóval nem láthatóak, az Audi Q5 a lökhárítójában kiegészítő fényforrásokat visel.
Mivel az „S line” sportcsomagot fekete alaptónus jellemzi, ez esetben sportülések és diszkrét díszítőelemek gondoskodnak a még kifinomultabb megjelenésről. A 20- colos keréktárcsákra 255/45 méretű gumiabroncsok kerülnek, az „S line” sportcsomagot a sportfutómű és az exkluzív „Daytonaszürke gyöngyház” külső szín teszi teljessé.
A belső térkínálat igen jó, hátul is kényelmesen utazhatnak felnőttek, bár egy 180 cm-nél magasabb sofőr mögött már csak passzentosan fér el egy hasonló magasságú utas, és az ülőlap kialakítása is csak két személynek komfortos igazán. A támlák a szokásos 1/3–2/3 arányban osztva dönthetők. Ötletes megoldás a 100 mm-es sínen csúsztatható második üléssor, így az alaphelyzetben 540 literes raktér tovább nyújtható, ráadásul hosszú tárgyak szállításához még az első utas oldali szék támlája is előrehajtható. A kapott tér így 1560 literesre nő, ami már hűtő nagyságú tárgyak szállításához is elegendő.
A műszerfal vonalvezetése, a gombok, a kapcsolók logikus elrendezése hozza a szokásos Audi-feelinget. A felhasznált anyagok, az összeszerelés minősége, a finom tapintású és illatú bőrkárpitok mind-mind azt tudatosítják az utasokban, hogy prémiumminőségű négykerekűben foglalnak helyet.
Tesztautónk kétliteres lökettérfogatból dolgozik, amelyben új common-rail befecskendező rendszer gondoskodik a rendkívül kulturált működésről. A közös nyomócsöves befecskendezésű, 177 lóerős motor hosszában beépítve került az autó orrába, nyomatéka 380 Newtonméter, mely már nagyon alacsony fordulaton élvezhető. Hidegen is nyugodtan, fi noman jár, de még felpörgetve, sportos használatkor is rendkívül kulturált. A duplakuplungos, kormányról is kapcsolható S tronic váltó alacsony fordulaton felkapcsol, kényelmesen lehet vele nyomatékból gyorsítani. Padlógázra vagy a váltót Sportba kapcsolva hamar visszavált, kapcsolásai villámgyorsak. Kétliteres erőforrásával az Audi Q5 9 másodperc alatt gyorsul 100-as tempóra, legnagyobb sebességét pedig 200 kilométer/ óránál éri el.
Az Audi Q5 további high-end technikája az „Audi drive select” menetdinamikai szabályzórendszer, amelynek segítségével a vezető a gázpedál jelleggörbéjét, az automata sebességváltó kacsolási pontjait, a kormányrásegítés mértékét, illetve a légkondicionáló berendezés működését négyféle üzemmód szerint (köztük az „efficiency” állással), egyéni igényei szerint határozhatja meg.
Az összkerékhajtás alaphelyzetben 40–60% arányban osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengelyek között, de extrém körülmények között, például havas úton autózva, akár előre 65 vagy hátra 85%-ot is képes eljuttatni. Komoly terepjárásról persze szó sincs, a 20 cm-es szabad hasmagasság, no meg a sokmilliós vételár erősen beszűkíti az autó életterét.