Az intelligens terepes


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az eredetileg 2002-ben bemutatkozó modell egy apróbb ráncfelvarrást kapott 2007-ben, így 2010-re igencsak megérett arra, hogy új külsővel kápráztassa el a lelkes híveket. Megjelenését tekintve a felfrissült Volkswagen-arculatba illeszkedő Touareg erőteljes és dinamikus fizimiskát kapott, sokkalta hangsúlyosabb részletekkel, mint korábban. Az orr-rész a maga letisztult, egyenes vonalaival az autó határozottságát erősíti, míg az egyedülálló első fényszórók, a hűtőmaszkon és a lökhárítón helyet kapott nagyméretű levegőbeömlők és az ezek alatt elhelyezkedő ködlámpák az autó sportos jellegét hangsúlyozzák. Az érdeklődő szemeket itt, ahogy az autó elején is, először a lámpatestek vonzzák magukra, amelyek bekapcsolt állapotban különleges megjelenést kölcsönöznek az új Touaregnek.


Műszaki érdekesség, hogy a tervezők eleve a súly csökkentésével és a karosszéria merevségének növelésével kezdték el az átalakítást, és ezek különösen fontosak voltak még a fogyasztás csökkentésénél is. A kitartó mérnöki munka eredménye végül 208 kilogramm mínusszal zárta a mérlegelést.

Az első ismerkedésnél máris barátságos arcát mutatja az új Touareg belseje. Kellemes tapintású műszerek, tökéletes fogást biztosító multifunkciós kormány, illetve egy sor kényelmi berendezés varázsolja el a bennülőket.

Tesztautónkba extraként szerepelt a 8″-os érintőképernyős kijelző, amely egy 3D megjelenítésű navigációt is tartalmaz, illetve egy 60 GB-os merevlemezt is kapunk, amelyen például térképeket és zenéket tárolhatunk. Különleges extra a panoráma üvegtető, amely 1,5 négyzetméteres méretével világossá teszi az új Touareg tekintélyes belsejét.

Ahogy illik, a Volkswagen prémium SUV-jában sincsen ok panaszra, ha a méretek jönnek szóba. A megnövelt méretnek köszönhetően mind elöl, mind hátul fejedelmi tér áll rendelkezésre, amihez hátul a 160 mm-rel előre- és hátracsúsztatható ülőlap is hozzájárul. Külön extraként elektromos állíthatósággal is rendelhető a hátsó üléssor, ilyenkor gombnyomásra tűnnek el az ülések, hogy rendelkezésre álljon az 1642 literes csomagtér.

Átdolgozták, illetve megújították a TDI-erőforrások legkisebbikét, amely V6-os, 3.0 literes és 240 lóerős teljesítménye, 550 Nm-es nyomatékú maximuma ellenére, a BlueMotion-technológiának köszönhetően mindössze 8,4 liter gázolajjal beéri 100 kilométerenként.

Eddig nem említettük a váltókat, de csak azért, mert külön bekezdést érdemel. Egyféle rendelhető mindegyik verzióhoz, méghozzá a világon először 8-fokozatú automata. Az új váltó tulajdonképpen észrevétlenül teszi a dolgát, különlegességét viszont az adja, hogy amíg az elődmodelleknél a 6. fokozat gondoskodott a „spórolós” üzemmódról, addig esetünkben a 6. fokozatban éri el az autó maximális utazósebességét és így a 7. és a 8. fokozatok felelősek a takarékos üzemért.

Az új Touaregben először mutatkozik be a regeneratív fék, amely az autó fékezési energiáját hasznosítja, oly módon, hogy az ilyenkor keletkező fékezési energiát a generátor segítségével visszatáplálja az autó akkumulátorába. Ez amellett, hogy kisebb munkát igényel a töltéshez, még üzemanyagot is spórol, lévén kevesebbet kell direkt módon töltenie a generátornak az akkumulátort. Mindezek alapján talán nem túlzás azt állítani, hogy az új Touareg esetén jóval többről beszélünk, mint az előző modell ráncfelvarrásáról…

Buday Dénes


Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

Az energiatermelés zöldítése mellett a keresletet is indokolt átstrukturálni

Magyarország napelem kapacitása az utóbbi években látványosan fejlődött, és már 2023-ra meghaladta a korábban kitűzött 2030-as célt. Jelenleg közel 7850 MW megújuló villamosenergia-termelési kapacitás áll rendelkezésre. Globálisan azonban ijesztő az elmaradás a Párizsi Megállapodás céljainak eléréséhez szükséges erőfeszítések terén.