Az intelligens terepes
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az eredetileg 2002-ben bemutatkozó modell egy apróbb ráncfelvarrást kapott 2007-ben, így 2010-re igencsak megérett arra, hogy új külsővel kápráztassa el a lelkes híveket. Megjelenését tekintve a felfrissült Volkswagen-arculatba illeszkedő Touareg erőteljes és dinamikus fizimiskát kapott, sokkalta hangsúlyosabb részletekkel, mint
korábban. Az orr-rész a maga letisztult, egyenes vonalaival az autó határozottságát erősíti, míg az egyedülálló első fényszórók, a hűtőmaszkon és a lökhárítón helyet kapott nagyméretű levegőbeömlők és az ezek alatt elhelyezkedő ködlámpák az autó sportos jellegét
hangsúlyozzák. Az érdeklődő szemeket itt, ahogy az autó elején is, először a lámpatestek vonzzák magukra, amelyek bekapcsolt állapotban különleges megjelenést kölcsönöznek az új Touaregnek.
Műszaki érdekesség, hogy a tervezők eleve a súly csökkentésével és a karosszéria merevségének növelésével kezdték el az átalakítást, és ezek különösen fontosak voltak még a fogyasztás csökkentésénél is. A kitartó mérnöki munka eredménye végül 208 kilogramm mínusszal zárta a mérlegelést.
Az első ismerkedésnél máris barátságos arcát mutatja az új Touareg belseje. Kellemes tapintású műszerek, tökéletes fogást biztosító multifunkciós kormány, illetve egy sor kényelmi berendezés varázsolja el a bennülőket.
Tesztautónkba extraként szerepelt a 8″-os érintőképernyős kijelző, amely egy 3D megjelenítésű navigációt is tartalmaz, illetve egy 60 GB-os merevlemezt is kapunk, amelyen például térképeket és zenéket tárolhatunk. Különleges extra a panoráma üvegtető, amely 1,5 négyzetméteres méretével világossá teszi az új Touareg tekintélyes belsejét.
Ahogy illik, a Volkswagen prémium SUV-jában sincsen ok panaszra, ha a méretek jönnek szóba. A megnövelt méretnek köszönhetően mind elöl, mind hátul fejedelmi tér áll rendelkezésre, amihez hátul a 160 mm-rel előre- és hátracsúsztatható ülőlap is hozzájárul. Külön extraként elektromos állíthatósággal is rendelhető a hátsó üléssor, ilyenkor gombnyomásra tűnnek el az ülések, hogy rendelkezésre álljon az 1642 literes csomagtér.
Átdolgozták, illetve megújították a TDI-erőforrások legkisebbikét, amely V6-os, 3.0 literes és 240 lóerős teljesítménye, 550 Nm-es nyomatékú maximuma ellenére, a BlueMotion-technológiának köszönhetően mindössze 8,4 liter gázolajjal beéri 100 kilométerenként.
Eddig nem említettük a váltókat, de csak azért, mert külön bekezdést érdemel. Egyféle rendelhető mindegyik verzióhoz, méghozzá a világon először 8-fokozatú automata. Az új váltó tulajdonképpen észrevétlenül teszi a dolgát, különlegességét viszont az adja, hogy amíg az elődmodelleknél a 6. fokozat gondoskodott a „spórolós” üzemmódról, addig esetünkben a 6. fokozatban éri el az autó maximális utazósebességét és így a 7. és a 8. fokozatok felelősek a takarékos üzemért.
Az új Touaregben először mutatkozik be a regeneratív fék, amely az autó fékezési energiáját hasznosítja, oly módon, hogy az ilyenkor keletkező fékezési energiát a generátor segítségével visszatáplálja az autó akkumulátorába. Ez amellett, hogy kisebb munkát igényel a töltéshez, még üzemanyagot is spórol, lévén kevesebbet kell direkt módon töltenie a generátornak az akkumulátort. Mindezek alapján talán nem túlzás azt állítani, hogy az új Touareg esetén jóval többről beszélünk, mint az előző modell ráncfelvarrásáról…
Buday Dénes