Belföldi kalandozások I. – Kisvasutak és nagy várak, nagyvasutak és kis várak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nem kell külföldre utazni ahhoz, hogy különleges élményekkel gazdagodjunk.

Ismét felszállhatunk a zselici csühögőre

Zselici csühögő a beceneve az Almamellék és Sasrét között kanyargó erdei kisvasútnak, melyet nemrég újítottak fel és helyeztek forgalomba. A Baranya és Somogy határán, a Mecsekerdő Zrt. fenntartásában működő látványos közlekedési eszköz több mint százhúsz éves múltra tekinthet vissza, mellyel Magyarország legrégebbi kisvasútja címmel büszkélkedhet. A 6 kilométeres szakaszt körülbelül 25 perc alatt teszi meg, szép tájakon, sok-sok kanyarral. Az ország két, 600 milliméteres nyomtávú kisvasútjának egyike. (A másik a Börzsönyben, Kemencén található.)

Vonat, kisvasút, zselici csühögő, Mecsekerdő Zrt.

Régi fényében az ország legrégebbi kisvasútja (Fotó: mecsekerdo.hu)

Korszerűsítése során megújult a teljes nyomvonal: a kitérők, a megállóhelyek, az útátjárók, felújították a szerelvényeket és új panorámakocsit is üzembe helyeztek. Renoválták az almamelléki vasútállomást is: a monarchia korabeli jegyeket viselő épületben terepasztal, látványos makettek idézik meg a múltat, s a jelen eszközeivel, érintőképernyős terminálokkal, interaktív játékokkal mutatják be az ifjabb nemzedéknek a vasút szépségeit.

A zselici csühögő hétvégén és ünnepnapokon 10 és 16 óra között járja az erdőt.

Újra jár a fogaskerekű – előrendeléssel is

2023 áprilisától ismét közlekedik e különleges jármű Budán, a Városmajor és a Széchenyi-hegy között a BKK üzemeltetésében, melyet a téli szezonra részben energiatakarékossági okokból, részben felújítás miatt állítottak le. Tömegközlekedési eszköznek ma már nemigen lehet nevezni, mert hétköznap ritkán használják, inkább hétvégente, elsősorban a turisták, a kirándulók veszik birtokba.

Vonat, kisvasút, fogaskerekű, BKK

 Kérésre hajnalban és késő este is forgalomba állítják (Fotó: BKK)

Az első szerelvényt százötven éve bocsátották útra, fel a hegyre. Azóta útvonalát meghosszabbították, a pályát és a kocsikat számtalanszor korszerűsítették. Hétvégén, napközben negyedóránként indulnak a járatok, nagyobb forgalom esetén, az ígéretek szerint a BKK sűríti őket. Nyáron, alkalmanként nyitott nosztalgiaszerelvényt is forgalomba állítanak. Megmarad a 2022-ben bevezetett, úgynevezett Telefogas-rendszer: a járat csak akkor áll forgalomba reggel fél 8-ig és este 10 óra után, ha azt előzetesen megrendelték.

Napijeggyel a Mátrába

Idén húsvéttól 24 órán át érvényes, Mátra24 elnevezésű jegyet lehet váltani a Mátrába induló vonatokra és a hozzájuk kapcsolódó Volánbuszokra szombaton, vasárnap és ünnepnapokon, iskolaszünetben pedig mindennap. Az érvényességi időn belül korlátlan utazásra ad lehetőséget vasúttal a Budapest–Keleti–Hatvan–Gyöngyös és a Hatvan–Pásztó–Nagybátony szakaszokon, autóbuszon pedig a legtöbb mátrai járatra a térségen belül. Gyöngyösön és Pásztón átszállási lehetőség nyílik a Mátra felé tartó buszokra és vissza.

A Mátra24 érvényes az InterCity járatokra is, melyek megállnak Hatvanban. Budapest és Hatvan között felármentesen vehetők igénybe. Ez előnyös a salgótarjáni vonal irányába átszállók, így az Országos Kéktúrát Mátraverebélyen elérni kívánó turisták számára is, akik számára a vonal települései és Budapest között 25 perccel gyorsabbá válhat az utazás.

Az egész évben megvásárolható jegy teljes ára 3900 forint, 26 éven aluli fiatalok számára 2600 forint.

Európa legnagyobb vasúttörténeti parkja

Akit megragad a vasút világa, vagy aki gyermekeit szeretné megismertetni e közlekedési eszköz múltjával, annak érdemes felkeresnie Európa legnagyobb vasúttörténeti parkját Budapesten, a XIV. kerületben, a Tatai úton. 70 ezer négyzetméteren száznál több hatalmas vasúti járműkuriózumot lehet megcsodálni az 1870-es gőzmozdonyoktól az 1912-ben épült elegáns teakfa étkezőkocsiig, mely a híres Orient Expressz mozdonya mögött haladt. De láthatók sínautók, kézi- és motoros hajtányok, gőzdaruk és hóekék is.

Vonat, vasút, budapesti vasúttörténeti park

70 ezer négyzetméteren száznál több vasúti járműkuriózum látható (Fotó: vasuttortenetipark.hu)

A több mint száztíz éve épült körfűtőházban nosztalgiamozdonyok pihennek. Az interaktív vasúti múzeumban egyes mozdonyokat ki is lehet próbálni, a vasútmodell-házban pedig terepasztalokon futnak a miniatürizált vonatok.

A park 2023 április elejétől már fogadja a látogatókat.

A Magyar Vasúttörténeti Park weboldala itt tekinthető meg.

Megújult és újranyitott a nagyvázsonyi Kinizsi-vár

Idén tavaszra befejeződött a Balaton északi partjának közelében fekvő Nagyvázsonyban a Kinizsi-vár három éven tartó felújítása, és ismét látogatható. Megszépült a XV. században épült vár lakótornya, rendezvénytere, s újak a kiállítóterek is.

Magyarországi várak, kastélyok, nagyvázsonyi Kinizsi-vár

Megtekinthető a lovagterem és a vár egykori úrnőjének szobája is (Fotó: Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nkft.)

A háromszintes palotából két szintet lehetett renoválni. A díszterem alatt fekvő, az udvarról nyíló kőtárban a vár és a nagyvázsonyi pálos kolostor kőfaragványai tekinthetők meg, Kinizsi Pál síremléke is itt található. A várról és a fejlesztésről bővebben itt olvashatunk.

Várpark, új makettekkel

2023. április közepétől hétvégente és munkaszüneti napokon ismét látogatható a Velencei-tó délnyugati partja közelében, Dinnyés településen a Várpark és Skanzen, ahol csaknem félszáz különleges makett járható körbe. A 2013 óta létező park megálmodója és megalkotója Alekszi Zoltán, aki a legutóbbi télen újabb két építményt készített el saját kezűleg: Jászberény és Szentkirály várát. Valamennyi építmény különlegessége, hogy anyaghűen valósulnak meg: a kővárak kőből, a téglavárak téglából, a favárak fából. Olykor két és fél méter magasak is e makettek, melyek eredeti magyar történelmi építménye mára már esetleg romosan vagy elfeledetten áll.

Magyarországi várak, kastélyok, Dinnyési Várpark és Skanzen

Különlegességek Dinnyésen: Kővárak, téglavárak, favárak miniben (Fotó: varpark.hu)

A két hektáron elterülő park tulajdonosának fő célkitűzése, hogy megelevenítse és megmentse a régi kor emlékeit. Az egyben „vármentő” park kis épületeit az alapító folyamatosan igyekszik bővíteni: idővel 70 várra szeretné kiegészíteni gyűjteményét, valamint meg akarja építeni a székesfehérvári, István-kori bazilika makettjét is. Alekszi Zoltán különben már négyszeres Guinness-világrekorder, a legtöbb vármakett építőjeként.

A park területén skanzen is található, és háztáji állatokkal is lehet barátkozni. Családoknak ideális úti cél lehet Dinnyés. Bővebb információ a park honlapján olvasható.

Sümegi vár: Időutazás a középkorba

Ünnepélyes keretek között adták át 2023. március végén a Sümegi vár legfontosabb részét, a renovált keleti szárnyat, a kápolna és a Köves-bástya közötti részt, melyet már birtokba vehetnek a turisták. Balaton-felvidéken, a Sümeg-hegyen, 245 méter magasan áll a csaknem nyolcszáz éves építmény, mely az ország egyik legszebb, viszonylag épen megmaradt középkori erődje. A vár három nagyobb egységből áll: a külső, a belső és a fellegvárból. Az 1260-as években épült meg a vár legrégebbi része, a fellegvár Öregtornyának alsó szintje, ahol egy fából készült emeleti toronyrész állhatott. A XIV. században, az Anjou-királyok idején megerősítették a vár szerkezetét, s ekkor építették meg az Öregtorony felső szintjét. A XV. században a vár nagyobb bővítéseken esett át: az előtte lévő fennsíkot magas várfallal vették körül, így alakítva ki a nagy udvart.

Magyarországi várak, kastélyok, Sümegi vár

Minden szerda és szombat délután történelmi lovasjátékokat rendeznek a lovagi arénában (Fotó: sumegvar.hu)

A felújítás után ismét látogatható a várnagyház, a kaszárnya, a kovács- és bognárműhely, a középkori konyha, a sütőház, s a Csabi-torony. Emellett interaktív kiállításon szemlélhető meg a vár makettje, megismerhető története, felújítása, mely csaknem három év alatt több mint másfél ezer négyzetméteren valósult meg. Már több mint egy évtizede a vár ékessége a fegyver- és kocsimúzeum, amely bemutatja a Kocs községből származó magyar találmány, a ló vontatta szekér típusait: postakocsikat, hintókat, konflisokat.

A várkertben, a lovagi arénában, májustól decemberig folyamatosan rendeznek történelmi lovasjátékokat, minden szerdán és szombat délután. A várba a parkolóból vártaxival vagy gyalogosan lehet feljutni.

A vár történetéről, kiállításairól és programjairól bővebben az építmény weboldalán olvashatunk.


Kapcsolódó cikkek