Dacia Duster 1,5dCi – Az eminenciás
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Első pillantásra fel sem tűnik, de alapjaiban újították meg a Dustert. Nincs egy olyan idom sem rajta, amihez ne nyúltak volna a tervezők. Maradt a tipikus Duster-forma, de mégis egy új dizájn, rengeteg apró, modern újítással, mint például az L-alakú LED-es nappali menetfény, amely minden felszereltség alaprésze.
Az alapok megmaradtak ezzel együtt a 2,67 méteres tengelytáv is, úgymint szélessége és magassága sem változott, míg hosszúsága 21 milliméterrel nőtt, ami a dizájn rovására írható. Ami igen megnyerő lett, a Dacia Duster hátsó lámpája egyedi és látványos megoldást kapott, míg a megnőtt kerékjárati ívek 17 colos kerekeket rejtenek.
A Szaharabézs fényezés újdonság a kínálatban, míg a hűtőrács ma divatos és látványos dizájnt kapott (A szerző felvételei)
Oldalról látszik a legjobban, hogy maradt a megszokott Duster-forma, kár, hogy az ajtók továbbra sem érnek a küszöb alá
A kormány már az új dizájn-családból való, ami a többi modellben már tavaly bemutatkozott. Nem sok gomb található rajta, csak a legfontosabb funkciók kaptak innen kapcsolási lehetőséget. A telefon és a média különböző beállítási lehetőségeit továbbra is a kormány mögött kiálló karról irányíthatjuk. Tekerő gombokat kapott a levegő irányítása, finoman kezelhetőek az alumínium karimás gombok, melyek kimondottan igényes kialakításúak és belsejükben szépen jelenek meg a beállított értékek. Ugyanolyan igényes a felette található, zongorabillentyűszerűen használható gombsor mely nemcsak látványos eleme a középkonzolnak, de a használata is egyszerű. Ami nem változott, az a 7 colos érintőképernyő, amely egyszerűen egy nagyobb keretet kapott, hogy közelebb legyen hozzánk, és egy picit a vezető felé fordították, így már jobban használható, de reméljük a következő modell megújulásnál a magasságán is változtatnak a dizájnerek.
Látványosak a hátsó lámpák, talán ebből a nézetből változott a legtöbbet
Kemény, egyszerű anyagok maradtak, de az összhatás jobb lett, az összeszerelés minősége sokat javult
Az ülések kényelmesek, kellemes tapintású szövethuzat-borítást kaptak, könyöklő csak a vezetőnek jár, magassága nem állítható, de ez nem is szükséges. A kartámaszhoz egy tekerő gomb is társul, amivel a deréktámaszt állíthatjuk. Zárható tárolónak maradt a kesztyűtartó, amelynek űrtartalmától nem leszünk elájulva. Az ajtózsebek béleletlenek, de a nagy vizespalackot is elnyelik, apróbb kütyüknek maradt a váltó előtti és a kézifékkar mögötti tároló. Előbbi szélessége a nagyobb telefonok tárolására is alkalmas, míg utóbbi pohártartónak is jól használható. A hátsó sorban is kényelmesen ülhetünk, könyöklőt itt a legmagasabb felszereltségi szinten sem kapunk. Gondban csak lábtérnél vagyunk, legfőképp, ha nagyra nőtt sofőr mögé kell beülnünk, ilyenkor térdünknek nincs hely, laza terpeszben tudunk csak elhelyezkedni. A csomagtartó mérete 411 literes, átlagosnak tekinthető a kategóriában, a padló magasan van, alatta teljes értékű pótkerék található, mely körül kisebb tárgyaknak még találhatunk helyet.
Ülése kényelmes, ülőlapja 2 cm-t nőtt, a könyöklő nem, de a tekerőgombbal a deréktámasz állítható
A vastagabb üvegeknek és a dupla mennyiségű hangszigetelésnek köszönhetően már a hangszigeteléssel sincs gond
LED-es a nappali fény, a többi izzó hagyományos technológiával dolgozik
A váltókar járása kicsit darabos és talán szokatlan is hogy az első fokozat nagyon rövid épphogy meglódulunk, már kapcsolhatjuk a kettest. Cserébe futóműve tökéletes, amit ebben a kategóriában elvárhatunk, azt teljesíti, kellően feszes, néha pattogósan abszolválja a nagyobb úthibákat, de terepre is jó hangolású, kanyarban ugyan bólogatós egy picit, de ezt magas építése miatt megbocsáthatjuk neki.
A 7 colos kijelző közelebb került a vezetőhöz, de még mindig nincs elég magasan, a krómozott tekerőgombok finoman működnek
A csomagtartó nem hatalmas, a literek számából sokat elvesz a teljes értékű pótkerék
Dízelerőforrását már jól ismerhetjük, másfél literes, négyhengeres, 109 lóerőt teljesít a jól megszokott alacsony fogyasztás mellett. Városi használat mellett vagy erőltetett terepezés után is 6 literes átlagot mértünk. Ezek az értékek jóval alacsonyabb számokat mutatnak autóút és -pálya használatakor, ilyenkor akár 5 liter körüli fogyasztással is számolhatunk 100 kilométeres távon, de összességében, vegyes használatkor 6,3 literes átlaggal kalkulálhatunk. Terepen biztonsággal mozog a forgókapcsolóval állítható, a Nissantól származó négy kerékhajtással, magabiztosságában szerepet kap alacsony fordulaton rendelkezésre álló 260 Nm nyomatéka, amely már 1750/perc fordulaton a csúcson jár.
Négy kamera segít nekünk a manővereknél, a képminőséggel nem volt gond
Kicsivel több, mint félmilliót kérnek az összkerékhajtásért, a minden hájjal megkent tesztautónkért túlzás nélkül 5,6 milliót kérnek a kereskedők
Tesztautónk a legmagasabb felszereltséget hordozza, a Prestige szinthez olyan extrák rendelhetők, mint az automata klímaberendezés, a holttérfigyelő, mely segít a sávváltásban és a praktikus kulcs nélküli nyitás-zárás, ami ha közelítünk az autónkhoz, automatikusan nyitja, ha távolodunk, akkor két dudaszóval jelzi, hogy bezárta Dusterünket.