Dacia Duster 1,5dCi – Az eminenciás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Első pillantásra fel sem tűnik, de alapjaiban újították meg a Dustert. Nincs egy olyan idom sem rajta, amihez ne nyúltak volna a tervezők. Maradt a tipikus Duster-forma, de mégis egy új dizájn, rengeteg apró, modern újítással, mint például az L-alakú LED-es nappali menetfény, amely minden felszereltség alaprésze.


Az alapok megmaradtak ezzel együtt a 2,67 méteres tengelytáv is, úgymint szélessége és magassága sem változott, míg hosszúsága 21 milliméterrel nőtt, ami a dizájn rovására írható. Ami igen megnyerő lett, a Dacia Duster hátsó lámpája egyedi és látványos megoldást kapott, míg a megnőtt kerékjárati ívek 17 colos kerekeket rejtenek.

A Szaharabézs fényezés újdonság a kínálatban, míg a hűtőrács ma divatos és látványos dizájnt kapott (A szerző felvételei)

Oldalról látszik a legjobban, hogy maradt a megszokott Duster-forma, kár, hogy az ajtók továbbra sem érnek a küszöb alá

A kormány már az új dizájn-családból való, ami a többi modellben már tavaly bemutatkozott. Nem sok gomb található rajta, csak a legfontosabb funkciók kaptak innen kapcsolási lehetőséget. A telefon és a média különböző beállítási lehetőségeit továbbra is a kormány mögött kiálló karról irányíthatjuk. Tekerő gombokat kapott a levegő irányítása, finoman kezelhetőek az alumínium karimás gombok, melyek kimondottan igényes kialakításúak és belsejükben szépen jelenek meg a beállított értékek. Ugyanolyan igényes a felette található, zongorabillentyűszerűen használható gombsor mely nemcsak látványos eleme a középkonzolnak, de a használata is egyszerű. Ami nem változott, az a 7 colos érintőképernyő, amely egyszerűen egy nagyobb keretet kapott, hogy közelebb legyen hozzánk, és egy picit a vezető felé fordították, így már jobban használható, de reméljük a következő modell megújulásnál a magasságán is változtatnak a dizájnerek.

Látványosak a hátsó lámpák, talán ebből a nézetből változott a legtöbbet

Kemény, egyszerű anyagok maradtak, de az összhatás jobb lett, az összeszerelés minősége sokat javult

Az ülések kényelmesek, kellemes tapintású szövethuzat-borítást kaptak, könyöklő csak a vezetőnek jár, magassága nem állítható, de ez nem is szükséges. A kartámaszhoz egy tekerő gomb is társul, amivel a deréktámaszt állíthatjuk. Zárható tárolónak maradt a kesztyűtartó, amelynek űrtartalmától nem leszünk elájulva. Az ajtózsebek béleletlenek, de a nagy vizespalackot is elnyelik, apróbb kütyüknek maradt a váltó előtti és a kézifékkar mögötti tároló. Előbbi szélessége a nagyobb telefonok tárolására is alkalmas, míg utóbbi pohártartónak is jól használható. A hátsó sorban is kényelmesen ülhetünk, könyöklőt itt a legmagasabb felszereltségi szinten sem kapunk. Gondban csak lábtérnél vagyunk, legfőképp, ha nagyra nőtt sofőr mögé kell beülnünk, ilyenkor térdünknek nincs hely, laza terpeszben tudunk csak elhelyezkedni. A csomagtartó mérete 411 literes, átlagosnak tekinthető a kategóriában, a padló magasan van, alatta teljes értékű pótkerék található, mely körül kisebb tárgyaknak még találhatunk helyet.

Ülése kényelmes, ülőlapja 2 cm-t nőtt, a könyöklő nem, de a tekerőgombbal a deréktámasz állítható

A vastagabb üvegeknek és a dupla mennyiségű hangszigetelésnek köszönhetően már a hangszigeteléssel sincs gond

LED-es a nappali fény, a többi izzó hagyományos technológiával dolgozik

A váltókar járása kicsit darabos és talán szokatlan is hogy az első fokozat nagyon rövid épphogy meglódulunk, már kapcsolhatjuk a kettest. Cserébe futóműve tökéletes, amit ebben a kategóriában elvárhatunk, azt teljesíti, kellően feszes, néha pattogósan abszolválja a nagyobb úthibákat, de terepre is jó hangolású, kanyarban ugyan bólogatós egy picit, de ezt magas építése miatt megbocsáthatjuk neki.

A 7 colos kijelző közelebb került a vezetőhöz, de még mindig nincs elég magasan, a krómozott tekerőgombok finoman működnek

A csomagtartó nem hatalmas, a literek számából sokat elvesz a teljes értékű pótkerék

Dízelerőforrását már jól ismerhetjük, másfél literes, négyhengeres, 109 lóerőt teljesít a jól megszokott alacsony fogyasztás mellett. Városi használat mellett vagy erőltetett terepezés után is 6 literes átlagot mértünk. Ezek az értékek jóval alacsonyabb számokat mutatnak autóút és -pálya használatakor, ilyenkor akár 5 liter körüli fogyasztással is számolhatunk 100 kilométeres távon, de összességében, vegyes használatkor 6,3 literes átlaggal kalkulálhatunk. Terepen biztonsággal mozog a forgókapcsolóval állítható, a Nissantól származó négy kerékhajtással, magabiztosságában szerepet kap alacsony fordulaton rendelkezésre álló 260 Nm nyomatéka, amely már 1750/perc fordulaton a csúcson jár.

Négy kamera segít nekünk a manővereknél, a képminőséggel nem volt gond

Kicsivel több, mint félmilliót kérnek az összkerékhajtásért, a minden hájjal megkent tesztautónkért túlzás nélkül 5,6 milliót kérnek a kereskedők

Tesztautónk a legmagasabb felszereltséget hordozza, a Prestige szinthez olyan extrák rendelhetők, mint az automata klímaberendezés, a holttérfigyelő, mely segít a sávváltásban és a praktikus kulcs nélküli nyitás-zárás, ami ha közelítünk az autónkhoz, automatikusan nyitja, ha távolodunk, akkor két dudaszóval jelzi, hogy bezárta Dusterünket.


Kapcsolódó cikkek

2024. március 22.

Bécs egyre közelebb

Legalábbis vasúton, hiszen két és fél óra alatt lehet eljutni Budapestről az osztrák fővárosba egy magántársasággal, hamarosan naponta négyszer is.