Egy tiszta dízel


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Audi megújította nagy terepjáróját, a Q7-et. Igaz csak finomabb módosításokat hajtottak végre rajta, hiszen az a Q7 olyan sikeres a luxuskategóriában, hogy a gyáriak úgy gondolták, egy kisebb frissítéssel még meglovagolják ezt a sikert, hiszen sportos designjával és nagy teljesítményű motorjaival egyértelműen az egyik legjobb választás a nagy Audi.


A mai dívatnak megfelelően az éjszakai világítást adó xenon fényszórók kivételével minden más világító és jelzést adó eszközt ledes lámpákra cseréltek. Hétszemélyes utastere páratlan hangulatot és luxust nyújt. A 4 zónás klíma folyamatosan ellenőrzi és szabályozza a levegő minőségét a belső térben, és hozzá csatlakozik egy a kesztyűtartóban található hűtődoboz.

A Bose hifi kiváló hangélményt nyújt, és ha kell, felismeri a zavaró környezeti zajokat, és a hangerősséget automatikusan kompenzálja.

A legfontosabb újítás talán a Le Mans-i 24 órás versenyeken már bizonyított motor, amellyel a gyár most új dimenziót nyit a turbótöltős dízelmotor és a környezetbarát elvárások számára. Az új clean diesel jelenleg az egyik legtisztább üzemű motor a piacon, amely már most teljesíti a 2014-ben hatályba lépő EU 6 környezetvédelmi szabályzat előírásait. A kiemelkedően hatékony égésfolyamat mellett az Audi a kipufogógáz utókezelésébe fektetett rendkívüli energiát. Az oxidációs katalizátor csökkenti a keletkezett szén-dioxidot és szén-monoxidot, és így akár 90%-kal is csökkenti a kibocsátott nitrogén-oxid mennyiségét, ártalmatlan nitrogénné és vízzé alakítva azt. Jelentősen csökkentették a károsanyag-kibocsátást, de semmi sem ment a példás felszereltség és teljesítmény rovására. A 240 lóerős motor és az összkerékhajtás – az Audi nevén mondva „quattro”– teljes biztonsággal mozgatja a 2,5 tonnás autót. A quattro rendszer változtathatóan osztja el a hajtóerőt az első és hátsó kerekek között. Szükség esetén az elektronikus differenciálzár funkció többleterőt ad a jobban tapadó kerekekre.

Ebben óriási segítséget nyújt a tiptronic 6 fokozatú automata váltó, amely a Q7 maximális teljesítményét közvetíti hibátlanul az útra. Az adaptív légrugózás célzottan beavatkozik a kerekek lengéscsillapításába, szinte észrevétlenül szünteti meg a karosszéria mozgását. Induláskor és fékezéskor automatikusan csökkenti az úgynevezett bólogató mozgást, ezáltal az 5MMI rendszer segítségével állítható is, így egyénileg is befolyásolhatjuk autónk viselkedését.

Az elektronikus stabilizáló program a menetstabilitás mellett a fékezést teszi biztonságosabbá. Minden helyzetben kellő fékerő áll rendelkezésre, nagy sebességnél még terhelt állapotban is. A fékrendszer érdekessége a szárító funkció, amely nedves útviszonyok esetén eltávolítja a vizet a féktárcsáról, így érezhetően javul a fék hatása.

A 775 literes csomagtér hatalmas, de a harmadik üléssor felnyitásával is 330 literes szabad tér marad. Pakolásnál nagy segítség lehet az adaptív légrugózás egyik fontos eleme, a gombnyomással leereszthető autó hátulja és az elektronikusan nyitható-csukható csomagtérajtó.

Igaz, borsos áron kínálják a Q7-est, de sportos alakjával, luxusautó felszereltségével és Clean dízel technológiával felszerelve, továbbra is nagy sikerre számíthat.

Buday Dénes


Kapcsolódó cikkek

2024. március 1.

Élmény + Utazás + Kiállítás

A magyarok körében középpontban áll az utazás, az élményszerzés, s kialakulóban vannak új trendek is.

2024. február 20.

Honda e:Ny1 – Stílus és dinamika

Az új Honda e:Ny1 a márka második tisztán elektromos üzemű járműve az európai piacon. Egy dinamikus, stílusos, rendkívül praktikus, kompakt szabadidő-autó, ami a fiatalabb vásárlóknak készül a 2021 óta piacon lévő, 3. generációs HR-V alapjaira építve.