Élőben a városból


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Ipsos által szeptemberben készült közvélemény-kutatás szerint az utakon közlekedők többsége áthágja a szabályokat: önbevallás alapján állítható, hogy az autósok 73 százaléka megsérti a KRESZ rendelkezéseit. A szabályok megszegése az átlagosnál jellemzőbb a férfiakra, különösen igaz ez a tilosban parkolás és a gyorshajtás esetében, ugyanis ezek náluk kétszer annyira gyakoriak, mint a nőknél. A leggyakoribb vétség a gyorshajtás: a gépjárművezetők fele beismerte, hogy a közelmúltban túllépte a megengedett sebességet. Annak ellenére, hogy a vezetés közbeni mobiltelefonálást a korábbinál sokkal súlyosabban…

Az Ipsos által szeptemberben készült közvélemény-kutatás szerint az utakon közlekedők többsége áthágja a szabályokat: önbevallás alapján állítható, hogy az autósok 73 százaléka megsérti a KRESZ rendelkezéseit. A szabályok megszegése az átlagosnál jellemzőbb a férfiakra, különösen igaz ez a tilosban parkolás és a gyorshajtás esetében, ugyanis ezek náluk kétszer annyira gyakoriak, mint a nőknél.

A leggyakoribb vétség a gyorshajtás: a gépjárművezetők fele beismerte, hogy a közelmúltban túllépte a megengedett sebességet. Annak ellenére, hogy a vezetés közbeni mobiltelefonálást a korábbinál sokkal súlyosabban büntetik, az autósok 37 százaléka nem tagadja: kézben tartva használta készülékét. A közlekedési kihágások rangsorában „dobogós helyen” szerepel a záróvonal átlépése – ezt a szabálytalanságot 27 százaléknyian követték el. Ugyancsak ennyien vallották be, hogy nem kapcsolták be a biztonsági övet és 15 százaléknyian tiltott helyen álltak meg vagy parkoltak. A piros lámpán való áthajtás főleg Budapesten és a vidéki nagyvárosokban jellemző, míg a záróvonal átlépése alapvetően vidéki jelenség (a lassú járművek megelőzésekor). Tízből egy autóvezető figyelmen kívül hagyta a megállási kötelezettséget, tehát a piros lámpát. Az alkoholfogyasztással kapcsolatos zéró toleranciát pedig az autósok három százaléka sértette meg.

Egy másik felmérés (amelyet még nem publikáltak) legérdekesebb adatait Mátyási György, a Klubrádió közlekedési riportere, szerkesztője meséli: – Arra a kérdésre, hogy az autósok egy 5-ös skálán mennyire tudnak vezetni, a válaszadók összesített eredménye 2,3 pont volt, míg a saját vezetési képességüket firtató kérdésre 4,8-es átlagú pont érkezett. Ez az önismerethiány jól érzékelhető a mindennapi közlekedési morálban. Mindenki béna, én vezetek a legjobban, nekem mindent szabad, a szabályok fölött állok, úgysem kapnak el – gondolják sokan, s vezetnek ebben a szellemben. Pedig ez a mentalitás számos balesetet okoz.

Mátyási Györgynek október végén volt a 15 ezredik élő bejelentkezése a Klubrádióban. Hat éve mindennap kétszer – reggel és délután-kora este – járja felmatricázott (Élőben a városból, Klubrádió 95.3) autóval a várost és egyedülálló módon élőben tudósítja a hallgatókat a közlekedési helyzetről. Évente mintegy 40–42 ezer km-t tesz meg Budapest-szerte. Óriási tapasztalatot szerzett, rengeteg dugót „bírt ki” és számos balesetet látott élőben. – Ahol új lezárás van vagy építkezés kezdődik, oda biztosan ellátogatok, amúgy a szokásos gócpontokat szoktam érinteni a reggeli és délutáni csúcsforgalomban. Próbálok a legkülönbözőbb részekről helyzetképet adni és hasznos információkkal ellátni a hallgatókat. Vezetés közben nem húzom fel magam annyira, mint mások. Sőt, jól is érzem magam a városi közlekedésben.

Persze van, amivel a Sopronból származó „forgalmistát” is fel lehet idegesíteni: – Ha valaki szabálytalankodik és még neki áll följebb, az ki tud hozni a sodromból. Meg a fölösleges, irracionális akadályok és a hozzá nem értés. Ilyen volt például tavaly nyáron az Árpád hídon rosszul kialakított fekvőrendőr, ami hetekre megbénította a forgalmat és néhány autót meg is rongált. Vagy amikor egy balesethez másfél óra múlva érnek ki a rendőrök, mert nem történt személyi sérülés, ám addig óriási a dugó. Ezek fölöslegesen borzolják a kedélyeket. Ám ezekkel csak autóban ülve lehet találkozni. Időnként azért a stúdióban is ülök, s kamerákon keresztül figyelem az eseményeket, de az túl steril közeg nekem. A forgalmat csak az autóban lehet igazán érezni. A szervezési és kommunikációs problémák is rengeteg bajt okoznak. Gyakori, hogy a főváros és a kerületek nem egyeztetnek, ezért egy időben zárnak le fontos csomópontokat, főbb útvonalakat, megbénítva ezzel az adott környéket. Ugyanis az autósok többsége nem ismer kerülő útvonalakat. Csak a már „begyakorolt”, bevált utakon közlekednek, nem is mernek mással próbálkozni, inkább kivárják – adott esetben – a kilométeres sort. Az útfelújítások nagy része uniós támogatással valósul meg, amiknek határidejét szigorúan be kell tartani. Ezért fordulhat elő, hogy a belvárosban, a Kálvin térnél hónapok óta káosz van, a Szabadság térig épül az új belvárosi főutca. Emellett persze szokásos karbantartási munkák is zajlanak, s a kettő együtt nagy dugókat okoz. A közműcégek esetében időnként az az érzésem, hogy elfelejtették az adott munkát. Egy luk hetekig tátonghat, elkerítve, lezárva hagyják a már elkészült útrészt, napokig nem történik semmi, de mégis elkerítenek sávokat stb. Ez tapasztalható most például a Dózsa György útnál a Podmaniczky utca és a Hősök tere közötti szakaszon is.

Az Élőben a városból ötletgazdája esetenként a taxisoknál is jobban ismeri a várost és a kis mellékutcákat. Gyakran kap pozitív visszajelzéseket e-mailben vagy a blogján keresztül. De volt, hogy éppen munka közben, az utakat járva „szólították le”. – Egy trailer villogott, dudált a minap, megálltam, majd a sofőr hálálkodó szavakkal dicsérni kezdte a műsort, mert sokat segít a mindennapi munkájában, ugyanis élő bejelentkezéseimből értesül a sérült, forgalmat akadályozó járművekről, s azokat ingyen elszállítja az útból, hogy legalább a forgalmat ne akadályozzák. Persze értek negatív kritikák is. – Amikor elkezdtem a rendőrökkel kapcsolatos anomáliákra felhívni a figyelmet, „feketelistára” kerültem. Volt, hogy a szinte nullkilométeres autóval a belső sávból szedtek ki, igazoltattak, természetesen az izzókészletemet is ellenőrizték. Aztán rájöttek, nem rosszat akarok és nem a cikizés öröme vezérel. A kerékpárosokat is magamra haragítottam azzal, hogy foglalkozni kezdtem a szabálytalanságaikkal és kritizáltam őket is. De már ezzel a körrel is jobb a viszony, bár azért nem vagyok a szívük csücske – teszi hozzá nevetve, majd egy újabb tanulságos történetbe kezd: – Több mint tíz éve Újpesten jelzőlámpás csomóponttá alakították át a Megyeri út–Óceánárok utca kereszteződést. Szinte hetente történt ott baleset, majdnem mindegyik éjszaka. Tavaly, az M0 keleti szektorának átadása előtt beszéltem a kerület polgármesterével, aki megemlítette ezt a veszélyes kereszteződést. Akkor felvetettem neki, hogy a probléma az lehet, hogy este 10-kor kikapcsolják a lámpákat, s akkor történnek a balesetek. A riport elhangzása után a lámpákat non-stop működésre állították és azóta nem is történt ott még koccanás sem. A legszomorúbb a dologban, hogy ez a megoldás sem az önkormányzatnak, sem a rendőrségnek nem jutott eszébe.

Az első hónál, várhatóan idén is bedugul majd a város, másnap viszont kevesebben ülnek autóba, aztán ahogy közeledik az év vége, egyre gyakrabban és több helyen lesz dugó. Mivel nem kötelező, viszont elég drága, a többség nem tetet téli gumit az autójára, pedig számos helyzetben (például az emelkedőkön) sokat segíthet. Fontos az autó letakarítása, nem szabad sajnálni rá az időt, mert nagyon balesetveszélyes a hóval borított karosszéria.

Az objektív felelősség bevezetése óta a Klubrádió szerkesztő-műsorvezetője szerint egyes kérdésekben javult a közlekedési morál. Többen használják a biztonsági övet, ami hátul is kötelező, városon belül is, és a sebességhatárokat is jobban betartják a vezetők. – Az M1-esen például érezhetően csökkent a sebesség és az is pozitívum, hogy a mozgáskorlátozott-parkolóhelyek mintha üresebbek lennének. Rengeteg szabálytalankodással találkozom nap mint nap, általánosítani viszont nem lehet: kis és nagy autók, nők és férfiak egyaránt vétenek a KRESZ ellen. De nem mindegy, hogy valaki tudatosan és rendszeresen hágja át a szabályokat, vagy mondjuk figyelmetlenség miatt. Udvariassági és türelmi leckéket vehetnének a járművezetők – véli Mátyási György.

Melegfrontnál érezhetően nehezebb közlekedni, még ingerültebbek, türelmetlenebbek a sofőrök. A dudát „vudu-babaként” használják. Egyesek még mindig nem tudják, hogy körforgalomban csak azt elhagyva kell indexelni, holott több évtizede ez az érvényben lévő szabály, de ami ennél is lényegesebb: sokaknak nagy kihívás egyirányú utcából teli zöldnél a balra kanyarodás…

Krausz Viktória


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.