Karácsonyi kívánalmak és keretek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mit gondolunk az ünnepi vásárlásról? Felmérések, olvasói teszttel…

Rendhagyóan kezdődik ez az írás. Szerzője arra kéri olvasóját, hogy mielőtt elmélyedne e cikkben, tegye szívére a kezét, és őszintén feleljen magának az alábbi kérdésekre. Hangosan ki sem kell mondania a válaszokat, elég, ha csak végiggondolja.

Számolja össze: hány családtagot, rokont szeretne megajándékozni?

Ismerősnek, barátnak is szán ajándékot?

Mekkora értékben akar költeni átlagban egy személyre?

Többet fog költeni, mint az előző évben?

Főleg üzletben fog vásárolni, vagy interneten, webáruházakban rendeli meg az ajándékokat?

Milyen terméket tart jó ajándéknak? Ruházati cikket, játékot, kozmetikai szert, könyvet, kütyüt, netán színházbérletet?

És egyáltalán: e sorok olvasásakor már vásárolt valamit szeretteinek?

Ha igen, kihasználta a november végi Black Friday-kedvezményeket, vagy átverésnek tartotta az egészet?

Megvan a válaszokkal? Ha igen, érdemes tovább olvasnia e sorokat, hogy megtudja, miként feleltek ugyanezekre a kérdésekre mások, s hogy kiderüljön: az átlaghoz igazodnak karácsonyi vásárlási szándékai vagy sem. Ha nem, hol és mennyiben térnek el?

Karácsony, ünnep, csomagolás

Ajándékcsomagok (Fotók: Pxabay)

Az elmúlt hetekben több közvélemény-kutatás is készült, melyekben az imént feltett kérdésekre mintegy tízezren válaszoltak Magyarországon. A GKI Digital és az Árukereső.hu weboldal közös felmérése arra az eredményre jutott, hogy 2018 karácsonyára átlagosan 7 embert tervezünk megajándékozni, több mint 41 ezer forintért. Mivel ez már a két fél negyedik ilyen kutatása volt az internetezők körében, a válaszokból kiderül, hogy ez a költés az előző évihez képest hatezer forint többletkiadást jelent. Az ajándékok többségét a netezők természetesen a szűk családnak szánják, átlagosan 3–4 tagnak, ám újdonság, hogy egyre több távoli családtag, barát, sőt ismerős is felkerül a megajándékozni szántak listájára.

Karácsony, ünnep, díszkivilágítás

Karácsonyi díszkivilágítás

A Jófogás.hu weboldal csapata is elvégezte hasonló felmérését, szintén internetezőket kérdezve. A válaszokból részben hasonló eredményekre jutottak. Ezek szerint az emberek 38 százaléka több mint 6 szerettét akarja karácsonykor meglepni. A megkérdezettek 40 százaléka megpróbálja 50 ezer forint alá szorítani az ajándékvásárlás összegét. Akadnak (18 százalékban), akik mindössze 5–10 ezer forintot akarnak/tudnak e célra szánni, de a válaszadók negyede várhatóan 50–100 ezer forint között fog költeni, 8 százaléka 100–200 ezer forint között, míg 3 százalék 200–300 ezer, 4 százalék 300–400 ezer forint közötti kiadást engedhet meg magának. Végül két százalék 400 ezer forintnál is többet szánnak karácsonyra. A válaszadók körülbelül fele (52 százalék) nem tervez a tavalyinál több költést, 13 százalékban viszont magasabb összeggel számolnak. Egyharmaduk még nem tudott erre felelni.

Karácsony, ünnep, kirakat

Ünnepi kirakat

Az aktív internetezők, bár fontosnak tarják a webáruházak létét, szeretnek böngészni rajtuk, segítségükkel vásárolni, ám még körükben is népszerű marad a plázák, áruházak kínálatának személyes megtekintése, az üzletek akciós kiadványainak böngészése. A Jófogás felmérése szerint a megkérdezettek 32 százaléka gondolja úgy, hogy idén webshopban szerzi be az ajándékokat, 68 százaléka az üzletek kínálatát és a személyes megtekintését helyezi előtérbe. Ugyanakkor a GKI Digital–Árukereső.hu kutatásában a netezők 77 százaléka tervez belföldi online vásárlást az ünnepre, ám ez nem zárja ki számukra, hogy a bevásárlóközpontokban is vegyenek ajándékokat.

S hogy mivel szeretnénk meglepni szeretteinket? A válaszadók ma már az árcédula mellett mindinkább odafigyelnek a minőségre és a megfelelő ár-értékarányra. A felmérések szerint minden második ajándék ruházati cikk lesz. A GKI Digital–Árukereső.hu kérdéseire felelők között továbbra is népszerűek a játékok (44 százalék), a szépségápolási és kozmetikai termékek (42 százalék), a lakberendezési, barkács- és lakásfelszerelési tárgyak (31 százalék), a könyvek, filmek, zenék (27 százalék). Az elképzelések között – több mint 20 százalékos arányban – ott vannak a szórakoztató elektronikai eszközök, az okostelefonok, tabletek és kiegészítőik, valamint a háztartási és konyhai eszközök. Kisebb arányban, de nem feledkeznek meg a számítástechnikai eszközökről, órákról, ékszerekről, divatkiegészítőkről. A tárgyi ajándékok mellett, főleg a fiatalok körében válnak mind népszerűbbé a vásárlási, utazási utalványok, a különböző előfizetések, továbbá az úgynevezett élményajándékok: bérletek, belépők.

Karácsony, ünnep, bevásárlóközpont

Ünnepi díszben egy bevásárlóközpont

Érdekesség, hogy akik hisznek a Black Friday akcióiban, azoknak is csak az ötöde vásárol a nagy leértékeléskor. Ez már a Kereskedelmi Marketing Trendek Kft. felméréséből derült ki. Az elsősorban nagykereskedelmi marketinggel foglalkozó ügynökség mintegy 700 embert kérdezett meg a Black Fridayról. A feleletekből kiderült, hogy a válaszadók több mint fele kételkedik e kereskedelmi fogásban, sőt negyedük szerint sok üzletben egyenesen átverés a nagy leértékelés-sorozat. Egyharmaduk véli úgy, hogy csak néhány boltban zajlik tisztességtelenül az árleszállítás.

A felmérések szerint a válaszadók ötöde a karácsonyi ajándékvásárlást az utolsó pillanatra hagyja.

Utolsó kérdésünk: Ön ehhez a körhöz szeretne tartozni?


Kapcsolódó cikkek