Kia Niro – egy finom, lágy műszer


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Niro vadonatúj, csekély károsanyag-kibocsátású crossover modellként a Kia legelső, kifejezetten ökoautóknak szánt padlólemezére épül. A padlólemezét a jelenlegi Kia-modellektől teljesen külön fejlesztették ki, kifejezetten környezetbarát technológiák alkalmazására, új generációs hajtásláncok beépítésére tervezték.

 


A Niro hibrid hajtáslánca egy 1,6 literes, 105 lóerős közvetlen befecskendezéses GDI benzinmotorból, lítium-ion polimer akkumulátor csomagból, és egy 44 lóerő teljesítményű villanymotorból áll. A hajtáslánc az első kerekeket tekeri, 141 lóerős rendszerteljesítményét igen takarékos, hatfokozatú duplakuplungos sebességváltó viszi át az aszfaltra, az első fokozatban rendelkezésre álló 264 Nm forgatónyomaték erőteljes elindulást tesz lehetővé. Az új motor elsőként kombinálja az Atkinson-ciklust, a hűtött kipufogógáz-visszavezetést, a közvetlen benzin-befecskendezést, valamint a hosszú löketű kialakítást a minél kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás érdekében.

Hűtőmaszk fölött hordja a lámpáit, ami egyedi arculattal ruházza fel

Fogyasztása 4,5-5 liter körül alakul száz kilométeren. Teljes villamos működésre is képes, de ezt jó indulattal 3-4 kilométerig bírja, nagyon finom gázpedálkezeléssel. A cél a Niro esetében nem ez volt, hanem a támogatás a villanymotor részéről a benzinmotornak. Akkumulátor, indítómotor sincs és minden fogyasztót a hajtáslánc telepei látnak el.

Jól látszik crossover jellege, magasabb építése kényelmesé teszi használatát

A takarékosság érdekében mindenekelőtt áramvonalasnak, csekély légellenállásúnak szánt karosszéria közegellenállási együtthatója igen kedvező, ami számos hibrid versenytársa elé helyezi, mindezt annak ellenére, hogy kiállása elégé crossover jellegű. Természetesen a súlyból is próbáltak faragni, ezért a karosszéria 53 százaléka tartalmaz csak acélt, míg a motorházfedél, a csomagtér ajtaja, az első lökhárító merevítése, valamint számos futóműelem alumíniumból készült. A rögzítőfék taposópedálja például üvegszál-erősítésű műanyagból van, hozzájárulva az általános tömegcsökkentéshez.

Hátsó lámpák alapból LED-sek, csomagtér ajtó alumíniumból készült

A viszonylag hosszú tengelytáv (2700 mm) a rövid első és hátsó túlnyúlással (870, illetve 785 mm) együtt bőséges, tágas belső helykínálatot ígér. A Niro crossover formája mindkét üléssoron kissé megemelt üléspozíciót és nagyobb szabad hasmagasságot eredményez, a be- és kiszállás így egyszerűbb, kényelmesebb.

Jó fogású a kormány, hosszú távon is kényelmesek az ülések

A jellegzetes tigris-orr hűtőmaszkjának legújabb evolúcióját viseli magán, széles a C-oszlop, de összességében letisztult, kecses arányokkal büszkélkedhet, míg viszonylag széles kiállása stabilitást és mély tömegközéppontot sugall. A viszonylag hosszú motorházfedél, a rövid túlnyúlások, a magasra emelt fényszórók és az emelkedő övvonal olyan sportos crossover karakterrel ruházza fel, amely markánsan elhatárolja a piacon jelenleg kapható többi hibridtől. A Niro független első MacPherson rugóstagjait úgy hangolták, hogy a felfüggesztés középállásban precíz kormányérzetet biztosítson, hátul pedig multilink futóművet kapott, amely a széria 16 colos kerekekkel kényelmesé teszi az autót és a kanyarokban sem rossz az útfekvése.

A műszerfal egyedi a Kia kínálatban, információból nincs hiány

A Niro utasterét a Kia-modellekkel összhangban kiváló minőségű, puha tapintású anyagok burkolják. Mutatósak és egyedi elrendezésűek a műszerek. A műszerfal közepét a HMI kezelőfelülete foglalja el, egy nagyméretű, 8 colos érintőképernyős infotainment-rendszerrel, opciós navigációs funkcióval és tűéles tolatóradar-képpel. A rendszer támogatja a Bluetooth-alapú okostelefon-csatlakozást és a zenei streaminget, valamint az elérhető digitális rádióvételt.

16 colos kerekek jól állnak neki, menetkomfortja is tökéletes

A kormány vastag, fogása kényelmes. Az üléshelyzet is remek, hosszú távon sem fárasztó. Hátul is bőséges a hely, tágas a fejtér és a lábakat is van hova rakni. A Niro 421 literes csomagtartójába a legkisebb mértékben sem nyúlik be az akkumulátor, így a csomagtér padlója alá is lehet pakolni. Maga az akkumulátor a hátsó ülés alatt található, így a kompakt méretek ellenére maximális méretű lehet a csomagtartó. A Niro akkumulátorcsomagja mindössze 33 kilót nyom, mellette található a 45 literes üzemanyagtartály, amely szintén a hátsó ülés alatt utazik. Opcióként vontatócsomaggal is felszerelhető, ami igen ritka a hibrid gépkocsik körében. Ezzel akár 1300 kilót is vontathatnak magukkal a tulajdonosok.

Az akkumulátor és az üzemanyagtank a hátsó ülés alatt vannak, 800 kilométer a hatótávjuk

A Niro alapfelszerelésként kínál hét légzsákot: az optimális passzív utasvédelemről vezető- és utasoldali elülső légzsákok, vezetőoldali térdlégzsák, első üléssori oldallégzsákok, valamint az első és második sori függönylégzsákok gondoskodnak. Újdonság viszont a 80 km/óráig aktív automatikus vészfékezés, amely gyalogos-felismeréssel is rendelkezik és az adaptív tempomat, melynek segítségére van a hatásosan, de néha túl rámenősen beavatkozó sávelhagyást megakadályozó rendszer.

A 105 lóerős benzinmotor nem számit erősnek, de a plusz 44 lóerős villanymotor már sokat segít

A finoman, lágyan működő Niro jó választás lehet az egyre bővülő hibrid-piacról és előnyére válhat, hogy a hét év vagy 150 000 kilométeres garancia rá is érvényes.

A 7 millió forinttól kapható Niro jó vételnek tűnik, alapfelszereltsége is magas, de a 600 ezer forint pluszért EX-felszereltségű tesztmodell már egy jóval magasabb igényeket is kielégít.


Kapcsolódó cikkek