Fénykiállításon a Hupikék törpikék
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Szakmai komolyság és mégis élettel, nevetéssel teli mozgalmasság jellemezte a Budapesti Ügyvédi Kamara Protokoll termében 2010. október 15-én tartott és a kamara Ügyvéd-Mediátorok Szakmai Kollégiuma által szervezett szakmai napot. A workshop programjának levezetője dr. Ingo Krampen németországi ügyvéd-mediátor volt, aki mind a jog, mind pedig a mediáció területén széles körű tapasztalattal rendelkezik.
A szakmai nap stratégiai feladatai közé tartozott az ügyvéd-mediátorok szakmai fejlődésének támogatása, egy szakmai minőségbiztosítási rendszer kialakítása az ügyvéd-mediátorok között, különösen annak érdekében, hogy az ügyvéd-mediátorok felkészülten tudjanak kapcsolódni azokhoz a bírósági és eljárásjogi reformokhoz, melyek egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a mediátori tevékenységre. A szakmai nap végén a jelenlévők értékelőlapot töltöttek ki, melynek segítségével a szakmai kollégium vezetése segítséget kaphat a további alkalmak megszervezéséhez.
Bevezetőül szeretnék néhányat ezekből az észrevételekből, javaslatokból idézni:
„A természetes fejlődésnek a bemutatása, ahogy a jogi kultúra elérkezett a mediáció igényében és lehetőségében, az előadó szakmai és emberi színvonala (hibátlan tolmácsolással), a résztvevők őszinte érdeklődése, aktivitása tetszett a legjobban.”
„Tetszett a mediáció eltérő szemléletmódja a jogászi/ügyvédi gondolkodáshoz képest.”
„A kommunikációs technikák, gyakorlati javaslatok, konkrét esetek megvilágítása tetszett és ebben mélyülnék el mélyebben.”
A fenti megjegyzésekből is kitűnik, hogy nagy igény van a mediációs képzésekre, egyre több közös gyakorlásra, adott esetben ügyek szupervíziójára. A szakmai nap elérte azt a célját, hogy a résztvevők tapasztalat szintjén is megértették a mediáció eltérő szemléletmódját és eszközrendszerét a jogi szempontokhoz képest.
A rendezvény stílusa is kicsit eltérő volt a megszokottól. Főként a gyakorlatiasságra, a szakmaiságra, a közvetlen beszélgetésekre fektették a hangsúlyt. Miként fogalmaznák meg ennek a workshopnak az üzenetét és célját?
Jeles Judit: A szakmai nap egy kezdődő folyamat részét, mintegy első felvonását képezte és azért volt tudatosan úgy felépítve, hogy az elméleti előadások, a csoportos munkák, a szituációs gyakorlatok adjanak elméleti ismeretet és ezzel kapcsolatos tapasztalati visszaigazolást is.
Mi, szervezők, gyakorló mediátorok és trénerek tudatosan törekedtünk arra, hogy a témával kapcsolatos elméleti rész eljusson a gyakorlatokon keresztül a belső megértésig, egyre inkább a készségszintig.
Fel kell ismernünk, hogy a jog területén is egy kulturális változás megy végbe, melynek során megteremtődött annak a lehetősége, hogy a jog által biztosított keretek között az individuális, jogi és erkölcsi normák alakíthassák a konfliktusban lévő felek megállapodását. Ezt a kulturális változást a mai ember belső igényei, képességei hívták életre, és ezt ismerték fel a jogalkotók is.
A szakmai napon elhangzott bevezető előadás nagyszerűen mutatta be azt, hogy jogbiztonság és az igazságosság mint a mai jogrendszert is átható alapelvek hogyan jelentek meg az emberi történelemben, milyen volt a jog és az erkölcs fejlődése és kapcsolata, valamint hogy mindezek hogyan tudnak a mediációban harmonikusan együtt hatni úgy, hogy a mediátor segítségével a felek egy úgynevezett „win-win” megállapodásra juthassanak.
Tiber Péter: A Kollégiumon belül folyamatos szakmai képzési és továbbképzési rendszert szeretnénk kidolgozni, amely egy minőségbiztosítási rendszer alapjául szolgálna. Ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a mediátori segítséget igénylő ügyvéd kollégák, akik maguk nem mediátorok, valamint más, mediátor közreműködését igénybe venni kívánó érdeklődők biztonsággal és bizalommal tudjanak támaszkodni a Kollégium tagjai részéről nyújtott mediátori közreműködésre. Elképzelésük szerint a kialakuló rendszerből mind a szakterület, mind a szakmai referencia látható lenne. Ennek a jövőbeni rendszernek további célja, hogy az ügyvéd-mediátorok felkészültek legyenek arra, hogy az igazságszolgáltatási reform folyamatában is érdemi szerepet vállalhassanak és munkájukkal segítsék a bíróságok tehermentesítését.
Mennyire ismert ma a mediáció az ügyvédek körében, mi a kollégák véleménye a közvetítői eljárás intézményéről?
Tiber Péter: Úgy gondolom, nagyon vegyes az ügyvédek véleménye ezen a téren. Vannak olyan kollégák, akik már, akár mediátorként, akár közvetítői eljárásban részt vevő jogi képviselőként megtapasztalták a mediáció előnyeit, és adott esetben zsákutcáit is. Bár hangsúlyozom, hogy ezek a zsákutcák általában a felkészületlen, tapasztalatlan mediátor zsákutcái.
A mostani szakmai nap célja is az volt részben, hogy a résztvevő ügyvédek megtapasztalják, hogy egy adott ügyben (melyet a workshop alatt feldolgoztunk) hozható jogi döntés is, ahol csak és kifejezetten a jog által értékelt szempontok kerülnek előtérbe, és az ügyben érintett felek köthetnek egy mediátor segítségével peren kívüli megállapodást is, ahol számos olyan szempont és igény kerül előtérbe, amit a jog nem hivatott mérlegelni, értékelni, de mégis ügydöntő fontosságú emberi szempontok.
Ha sikerül egyre szélesebb körben, esetleg tapasztalás szintjén is megértetni az ügyvéd kollégákkal, hogy mi is a mediáció, hogy mennyiben más mint egy hagyományos jogi eljárás, és mennyivel másabb felkészültséget és közreműködést igényel, akkor érhetjük el azt, hogy a kollégák felfedezzék, hogy a kétfajta közreműködés, illetve a kétféle eljárás mennyire szervesen ki tudja egészíteni egymást, azok nem konkurálnak egymással, hanem ellenkezőleg, sokkal nagyobb hatékonysággal és ügyfélelégedettséggel tudják kezelni a vitás ügyeket, és az azokban részt vevő vitás feleket.
Az a munka, hogy mi jogászok megvalósítsuk a jog és a mediáció strukturált együttműködését egyre inkább egy, az ügyfelek felől jövő belső igényt szolgál. A világ kulturális váltásban van és ehhez a jognak is csatlakozni kell. Mi ezt értjük korszerű jogi kultúrán.
Kik veszik igénybe a mediációt manapság?
Jeles Judit: A mediáció eszközrendszere saját irodai tapasztalataink szerint széles körben hatékonyan használható. Szerintem két kérdés az, hogy kik veszik igénybe a mediációt, és az, hogy milyen ügyekben használható a leginkább. Az utóbbi kérdésre bizonyos szempontból egyszerű a válasz, talán túl egyszerű is, mivel a mediáció mindenfajta vitás helyzetben használható tekintet nélkül jogterületre, ügytípusra, perértékre. Ugyanis a mediációnak csupán két egyszerű előfeltétele van, egyik, hogy mindegyik fél által mondódjon ki, hogy „van probléma”, a másik, hogy mindkét fél mondja ki azt, hogy „akarok ezzel a problémás helyzeten változtatni”. Gazdasági társaságokon belül végzett madiációs munkánk során tapasztaltuk azonban azt is, hogy akkor is működik a mediáció, ha a feleket, munkavállalókat a cég vezetése utasítja a mediációban való részvételre. Ezek a gazdasági társaságok megtapasztalják minden esetben, hogy a konfliktusok mediációval való megoldása során új kreatív, innovatív gondolatok keletkeznek a cégen belül, és ez pozitívan hat ki az eredményességre.
Tiber Péter: Visszatérve a kérdés első felére, jellemzően ma a mediációt olyan helyzetekben veszik igénybe az emberek, ahol sok a lelki faktor a konfliktusban (pl.: családjogi, munkajogi területen, oktatás területén), melyeket a jog nem tud akceptálni, nem tud kellőképpen reparálni. Nagyon sok esetben az időtényező is jelentős érv a mediáció mellett. Fent említett ügytípusoknál azért is választják a felek a mediációt, a konfliktushelyzet után is fontos szempont a vitás felek közötti további együttműködés minősége, hatékonysága, pl. válóper esetén a közös gyermekek nevelése, tartása terén.
Nagyon fontos, hogy a gazdasági ügyekben lefolytatott mediációs eljárásoknak is az az eredménye, hogy a felek egymás igényeinek megismerése és elismerése után, a kompenzálás kérdésében folytatott egyeztetéseken új együttműködési lehetőségeket ismernek fel, illetve fogadnak el adott esetben azonnali pénzfizetés helyett.
A szituációs játékokon az előadó mellett Önök is trénerként részt vettek. Azt láttam, hogy mind a mediátorok, mind az ügyvéd jelenlevők nagyon élvezték a gyakorlatokat.
Jeles Judit: A szakmai nap célja volt, hogy gyakorlati tapasztalatokat és ismereteket cseréljünk németországi kollégánkkal. Ezen szakmai műhelymunkában lehetőség volt a kérdések feltevésére, megvitatására, illetve gyakorlati és mediációs „technikai” szituációk megbeszélésére.
Tiber Péter: A szakmai napon megélt csoportgyakorlatok, szituációs játékok rámutattak a jogászi és mediátori feladat, gondolkodás, jelenlét, és szakmaiság közötti különbségre, illetve arra is, hogy a mediátor és az ügyvéd adott esetben hogyan tud egymást kiegészítve együttműködni egy konfliktusos helyzet megoldásában.
A visszajelzésekből az szűrődött le, hogy megértették a jelenlévők a mediáció jelentőségét és fontosságát. Célunk, hogy ezt az érzést a többi mediációs workshopokon mélyítsük, pontosítsuk.
Lesz a közeljövőben folytatása ennek a szakmai napnak?
Jeles Judit: További szakmai napokat is szerveztünk 2010-ben, valamint 2011 első hónapjaiban, mintegy előkészülve a 2011 tavaszára tervezett kétnapos konferenciára.
Tiber Péter: Nagyon fontosak számunkra a szakmai napokon, és adott esetben ezektől függetlenül kapott visszajelzések, javaslatok, igények a kollégák felől. Vannak elképzeléseink a jövőt illetően, de elsődleges feladatunknak a közösen kijelölt irányok biztosítása, építése, és mindezzel együtt az ügyvéd-mediátorok érdekeinek képviselete, szakmai presztízsének növelése.
Dr. Pál Edith
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!