Lépjünk „Zöld fedélzetre”!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Környezetünkben egyre több vitorlás tulajdonos hajtotta már fel kabinjában lévő matracát, és olyat tapasztalt, amitől elállt a lélegzete. A XXI. századot meghazudtoló őskori, elavult technikájú, közönséges savas autóakkumulátort talált – annak minden jellegzetességével (megsárgult, kimart héjszerkezet, kipárolgott savgőz nyomok, elkorhadt faszerkezet).


Pedig ma a modern, környezetbarát és nem utolsósorban egészségre ártalmatlan akkumulátorok korát kellene élnünk. A hajógyártók többsége azonban úgy tesz, mintha ezek nem léteznének, talán egyszerű anyagi megfontolásból. Célszerű lenne erre több figyelmet fordítani, tekintve, hogy a hagyományos akkumulátorok komoly mértékű savgőze egy cseppet sem veszélytelen, jelentős egészségkárosító hatása van, ráadásul efölött hajtjuk álomra fejünket.

Az elavult technikát képviselő akkumulátorok rövid távú használat után az indítást sem végzik el maradéktalanul. Ha két–három hónapig nem töltjük, dolgoztatjuk, máris púposodással jelzi, hogy feladta a küzdelmet – ez esetben vásárolhatunk újat.

Ma már létezik olyan megoldás, amelyet kimondottan hajókhoz, lakókocsikhoz fejlesztettek. Ez a „Dry Hybrid Technology” – a száraz, hibrid technológiás akkumulátor.

A hagyományos és DHT akkumulátorokat összehasonlítva a következőket lehet megállapítani:

1. Normál ólomsavas (folyékony elektrolit) akkumulátor

– az akku Ah-jához képest viszonylag magas hidegindító kapacitás
– gyártási technológia: gondozásos, ill. gondozásmentes
– ciklikus használatra ezek a modellek nem alkalmasak
– élettartamuk a gépjármű töltőrendszerétől függően 2–5 év
– használat során minden esetben savgőz keletkezik, ezért beltérben történő használata az egészségre ártalmas lehet
– a gondozásos kivitelt rendszeresen és szakszerűen ellenőrizni kell
– beépítése csak vízszintes helyzetben engedélyezett

2. AGM felitatott elektrolitú és GEL helyhez kötött akkumulátor

– folyamatos rázás, nagyobb fizikai behatás következtében jelentősen károsodnak
– várható élettartam: 8–12 év
– ciklusállóság: 300–900 ciklusig
– 100%-ban gondozásmentes

3. MAGMA DHT (dry hybrid technology) marine-holiday akkumulátor

– a DHT technikának köszönhetően erős rázkódás-, és ütésálló képesség hosszú időn keresztül
– ciklusállóság: 800–1200 ciklus.
– élettartam: 10–15 év (szabályozott ellenőrzött körülmények között)
– szélsőséges időjárási körülmények között is alkalmazható –5, +50 °C
– a vákuum technológiának köszönhetően 100%-ban gondozás- és kipárolgásmentes
– beltérben alkalmazása engedélyezett, egészségre nem káros
– 100%-ban magas minőségű újrahasznosított anyagból készül
– nagyon magas, akár több ezer amper leadása (5mp)

4. MAGMA SPIRAL akkumulátor

– különleges spirál kialakítású cellák
– 100%-ban gondozás- és szivárgásmentes kivitel
– rendkívül szélsőséges körülmények között is használható
– környezeti behatásokkal szembeni nagy ellenállóképesség (–30 °C-tól +50 °C-ig használható)
– hosszú élettartam (6–8 év)
– újrahasznosított

 

Fenti írásunkkal arra kívánjuk felhívni hajóstársaink figyelmét, hogy szenteljenek nagyobb figyelmet hajójuk akkumulátorainak, hogy elkerüljék a nagyobb bajt, óvják egészségüket, és „zöld vizeken” hajózva kíméljék a természetet.


 

Linkmen Yacht Kft.

A Magma Battery kizárólagos magyarországi forgalmazója

Dr. Gombos Gábor

www.gombi-freizeit.hu • tel: +36 70 624-6240


Kapcsolódó cikkek

2024. március 22.

Bécs egyre közelebb

Legalábbis vasúton, hiszen két és fél óra alatt lehet eljutni Budapestről az osztrák fővárosba egy magántársasággal, hamarosan naponta négyszer is.