Már itthon is kapható a 2013-as VW Golf GTI
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Közel 1,9 millió Golf GTI készült eddig a Volkswagen wolfsburgi gyárában, s talált gazdára világszerte. 1976-ban, a GTI születésekor még senki sem gondolt ekkora sikerre. Mindössze ötezer példány szerepelt a tervekben, egy olyan autóból, amely mára a világ legsikeresebbjévé vált vetélytársai körében – igazi önálló jelenség.
37 esztendeje az első Golf GTI minden más alsó-középkategóriájú modellnél pontosabban definiálta a dinamika „ősi” mércéjét, miközben e sokak számára megengedhető Volkswagen minden addiginál több ember számára tette elérhetővé a sportosságot. Minden részlete tökéletesen illett e koncepcióba: pontos és biztonságos futóműve, agilis és takarékos, benzinbefecskendezéses motorja, valamint egyedi és semmi mással össze nem téveszthető, időtlen formavilága. Mindezt a jövő ikonjának stílusjegyei tették teljessé – a hűtőrács vörös csíkja, a hátsó szélvédő fekete szegélye, a váltókar golflabda-gombja, a klasszikus kockás kárpittal bevont ergonomikus sportülések és természetesen az aligha feledhető típusjelzés: GTI.
Ha az új Golf GTI formavilágáról esik szó, először is konstrukciós elrendezését kell megismerni, a 2013-as Golf GTI ugyanis már a Volkswagen új moduláris keresztmotoros platformjára épül. Az új Golf GTI tengelytávja elődjéhez képest 53 milliméterrel 2631 milliméterre hosszabbodott, miközben karosszériája első túlnyúlása 12 milliméterrel rövidült. Ezzel egyidejűleg A-oszlopa hátrébb került, ami a motorháztetőt megnyújtva a teljes utasteret vizuálisan hátrébb helyezte. A megváltozott arányok kínálta e lehetőségeket mindesetre következetesen kiaknázták a tervezők, hogy az új Golf GTI minden eddiginél dinamikusabb kiállással jelenhessen meg az úton. S mint a legelső Golf GTI, hetedik generációja is büszkén viseli a jellegzetes GTI-stílusjegyeket. Ilyen például az új modell hűtőrácsán is végigfutó vörös csík, amely immár egészen a fényszórókba nyúlik. Ugyancsak a GTI VII karakteres elemei első lökhárítójának kiegészítő légbeömlő nyílásai, a légbeömlők méhsejt-mintázatú rácsozata, függőleges állású ködfényszórói, semmi mással össze nem téveszthető világítási képet nyújtó xenon-fényszórói, nagyobb hátsó légterelője, markáns és méretes, oldalra kitolt kipufogó-végcsövei és kifejezetten számára tervezett könnyűfém keréktárcsái.
További egyértelmű utalás a színes kijelzővel és egyéni stílusú grafikával megrajzolt számlapokkal készült GTI kombinált műszeregység, amely korántsem véletlenül idézi az igényes kronográfok stílusát. Az utastér GTI-hangulatát egyebek mellett a vörös hangulatvilágítás, a különleges dekorbetétek (az első ajtók dekorbetétjei hangulatvilágítással) és a csiszolt nemesacél felületű pedálok illetve bal oldali lábtámasz, valamint a nemesacél küszöblécek és integrált hangulatvilágításuk teszi teljessé.
Az új Golf GTI modellekben az adaptív futómű-szabályzás rendszerének (DCC) második generációja dolgozik. A DCC három üzemmódot – „Comfort”, „Normal” és „Sport” – kínál, amelyek a középkonzol érintőképernyőjén a menetprofil-választás keretében is aktiválhatók illetve megjeleníthetők.
A Golf GTI VII hajtásáról egy kétliteres, turbófeltöltésű és közvetlen befecskendezésű erőforrás teljes egészében új fejlesztésű hengerfejjel érkezik. Az új TSI-aggregát teljesítménye a 4.500 és 6.200 percenkénti fordulatszám közötti tartományon 220 lóerős. Az új GTI már alapkivitelében tartalmazza az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerét, a hatfokozatú manuális sebességváltóval fogyasztása 6,0 literre adódik 100 kilométerenként.