Porsche 911 Carrera 4 GTS
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A stuttgarti székhelyű Porsche kibővíti Carrera-modellsorozatának krémjét és mindkét 911 Carrera GTS mellé egy összkerékhajtású ikertestvért állít csatasorba. A 911 Carrera 4 GTS Coupé és Cabriolet ezzel a 408 lóerős csúcsmotort az intelligens Porsche Traction Management (PTM) összkerékhajtással kombinálja. A magas
fokú menetdinamikához gazdaságosság is tartozik: a Porsche Intelligens Teljesítménynek köszönhetően az új, összkerekes 911-esek étvágya nem nagyobb a Carrera 4S kivitelekénél; a Coupé átlagfogyasztása az új európai mérési ciklus szerint 11,0 l/100 km marad, a Cabrioleté pedig 11,2 l/100 km. Mindemellett mindkét új típus magasabb
alapfelszereltséggel büszkélkedik, mint a Carrera 4S-modellek.
A 911 Carrera 4 GTS erőforrása a Carrera S 3,8 literes hathengeres boxermotorjának alapjaira épül. A szívótraktus alapos átdolgozásának köszönhetően a teljesítmény 23 lóerővel, 7300 1/perces fordulatszámon leadott 408 lóerőre emelkedik. A speciális, hengerenkénti pillangószelepes szívósor nem csak a javított csúcsteljesítményért felel, hanem ezen felül az alsó, illetve a középső fordulatszám-tartományban mutatott nyomatékosabb viselkedés miatt jobb rugalmassághoz, valamint teljesítménykifejtéshez vezet. Már 1500/perces fordulatszámnál 320 Nm-nyi nyomaték érhető el, a 420 Nm-es csúcsérték pedig 4200/perctől egészen 5600-ig végig jelen van. A hangsúlyosan sportos dallamokról a szériában járó sportkipufogó rendszer gondoskodik, amely a Carrera 4 GTS-t összetéveszthetetlen hangzásvilággal ruházza fel, a különleges, feketére fényezett kipufogóvégek pedig hátulról nézve egyedülálló karaktert kölcsönöznek az autónak.
A Carrera 4 GTS Coupé akár 4,6 másodperc alatt képes teljesíteni a százas sprintet, míg a Cabriolet-nek ehhez 4,8 szekundumra van szüksége. A Carrera 4 GTS-hez szériában hatsebességes kézi váltó társul, kérésre pedig elérhető hozzá a hétsebességes Porsche duplakuplungos automataváltó (PDK) is. PDK-val a nulla-százas sprintidők 0,2 másodperccel rövidülnek.
A PTM összkerékhajtás a Carrera 4 GTS esetében is a Porsche-tipikus vezetési élmény, a tovább javított menetstabilitás, illetve tapadás, valamint az agilis kezelhetőség védjegye. A PTM a lamellás kuplungon keresztül minden menetszituációban optimálisan osztja el a motor forgatónyomatékát a tengelyek között. A szériában járó korlátozott zárású differenciálmű szintén a Carrera GTS tudatos menetdinamikára való hangolására jelent bizonyítékot. Ez a hátsótengelyen lévő, mechanikusan záródó differenciálmű tovább növeli a vezérelt összkerékhajtás által biztosított dinamikát.
Az összkerékhajtású Carrera 4 GTS modelleket bizonyos részleteik optikailag is megkülönböztetik eddigi hátsókerekes társaiktól: az ajtókon és a motorháztetőn található típusjelölések mellett az összes négykerék-meghajtású típus ismertetőjele a hátsó lámpákat összekötő fényvisszaverő híd. Az újdonságok megkapják az összes Carrera GTS modellre jellemző, az összkerékhajtású 911-esek számára fenntartott szélesített karosszériát és az ehhez tartozó nyomtávszélesítést a hátsó tengelyen. Számos további részletükben is elkülönülnek a GTS-ek a többi Carrerától. Példaképp szériában feketére fényezett, szálcsiszolt karimás, központi csavaros 19 colos RS Spyder felniken gördülnek, melyekből a hátsókon 305/30 ZR 19 méretű abroncsok feszülnek.
A további optikai ismertetőjegyek közé tartozik többek között a fekete légterelő-toldatokkal ellátott Sport-Design első lökhárító, valamint a különleges, szintén fekete küszöbborítás. Az első utasok sportülésekben foglalhatnak helyet. A különböző bőrkombinációk mellett a GTS-modellek utasterében alapáron különlegesen sportos hangulat uralkodik: fekete Alcantara borítja az ülőfelületeket, a kormánykarimát, a váltógombot, a kézifékkart, a kilincseket, valamint az ajtók tárolórekeszeinek fedelét.
Buday Dénes