Repülés


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A repülés kívülről nézve nagyon drága és sznob hobbinak tűnik, pedig egyes vadhajtásai ügyvédjelöltek, sőt egyetemisták részére is megfizethetők Orion Virtual Air LinesAki nem mer, vagy nem akar igazi géppel kísérletezni, az megpróbálkozhat az Orion Virtual Air Lines virtuális gépeivel repülni, amit a www.ori.hu weboldalon a regisztrálást követően meg is tehet. A honlap 2008-ban első lett az Év Honlapja pályázat személyes oldal kategóriájában, a díjat az Internet Marketing Klub (IMK) és a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) szakmai zsűrije ítélte oda.…

A repülés kívülről nézve nagyon drága és sznob hobbinak tűnik, pedig egyes vadhajtásai ügyvédjelöltek, sőt egyetemisták részére is megfizethetők

Orion Virtual Air Lines
Aki nem mer, vagy nem akar igazi géppel kísérletezni, az megpróbálkozhat az Orion Virtual Air Lines virtuális gépeivel repülni, amit a www.ori.hu weboldalon a regisztrálást követően meg is tehet. A honlap 2008-ban első lett az Év Honlapja pályázat személyes oldal kategóriájában, a díjat az Internet Marketing Klub (IMK) és a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) szakmai zsűrije ítélte oda. A légitársaság egyfajta időgépként funkcionál, a játék aktuális dátuma mindig a valóságos naptól visszafelé számított 40 év, a jelentkező pilóták korhű gépeken, korhű navigációs eszközök segítségével vezethetik a járatokat a világ minden tájára, élvezhetik a repülés kihívásait annak valóságos veszélyei nélkül. A menetrend szerinti járatokon felül charter járatokat is üzemeltet a légitársaság. A menetrend mindig 15 különböző járatot tartalmaz, amelyeket minden hajnalban frissítenek, ezekből választhatnak a kezdő és a tapasztaltabb pilóták egyaránt.

Ha repülni akarunk, első lépésként keressünk egy számunkra szimpatikus repülőklubot, vagy pilótaoktatással foglalkozó céget, de legjobb, hogyha találunk egy ismerőst, akinek köze van a repüléshez, és tud tanácsot adni. Döntsük el, hogy időnk van-e több, vagy pénzünk erre a sportra, mert ennek a függvényében kell továbblépni. És persze nem árt azt sem eldönteni, vitorlázó, vagy motoros repülőt szeretnénk-e megtanulni vezetni.

Az első szűrő egy igen alapos orvosi vizsgálat, amely nagyjából harmincezer forintba kerül. Még mielőtt komolyabb összeget és időt ölnénk egy tanfolyamba, mindenképpen essünk túl a vizsgálaton, mert egy nem megfelelő lelet meghiúsíthat minden további lépést.

Egy motoros (egymotoros) gépre az alap pilóta szakszolgálati engedély (pilótajogosítvány) szabadidő függvényében akár pár hónap alatt megszerezhető, körülbelül másfélmillió forintért. Mindenesetre egy ilyen módon szerzett friss szakszós pilóta mellé senkinek sem ajánlom, hogy beüljön utasként, bármilyen biztos magában. Ezeknek a szakszolgálati engedélyeknek a legrosszabb tulajdonságuk, hogy igen hamar lejárnak, és csak bizonyos számú repült óra/év teljesítése esetén hosszabbítják meg. A másik érdekes tulajdonság, hogy minden egyes géptípusra külön speciális vizsgát kell tenni, mintha a személygépkocsiknál egy alap jogsin felül külön vizsgát kellene tenni Trabantra és Mercedesre.

A vitorlázórepülés ennél jóval olcsóbb, a szakszolgálati engedély megszerzése három–négyszázezer forintból is megoldható, és ezt csak részletekben kell kifizetni. Ha körbenézünk, találunk klubszerűen szervezett tanfolyamokat – ezek viszonylag olcsók, de nagyon időigényesek – és jóval drágább személyre szabott tanfolyamokat, ahol a közösség élménye mindenképpen elvész.

A klubszerű tanfolyamok a régi MHSZ (Magyar Honvédelmi Szövetség) által kikristályosodott tematikára épülnek. Egy pár hónapos téli elméleti képzés és vizsga után tavasszal indul a szezon a reptereken. Az elmélet nagyjából aerodinamika, ehhez kapcsolódó fizika, szerkezettan, repüléselmélet, műszertan, meteorológia, repülési szabályok, navigáció tantárgyakból áll.

Az elméleti vizsga után a következő próbatétel a reptér ritmusának a megszokása. A klubszerű működés alapelve, hogy nem költ a növendék és a pilóta kiszolgáló személyzetre, hanem egymást segítik. Aki ezzel visszaél, előbb-utóbb lemorzsolódik. Egy repülőnap reggel 9-től naplementéig tart, és addig kötelező, vagyis nagyon ajánlott kint lenni. És késni sem ildomos. Bizony néhány friss növendéknek nehéz megszokni, hogy esetenként fel kell mosni a pihenőhelyiséget, hangárt kell söpörni, leszállópályán kell ürgelyukat tömködni, és még sorolhatnám korra, nemre és civil státusra tekintet nélkül.

Minden repülőnapot az ügyeletes repülésvezető eligazítása, a szolgálat kiosztása indít, a kezdők általában traktorvezető vagy kötélhúzó feladatot kapnak. A műszaki érzéket nagyon fejleszti a vitorlázó repülők levegőbe juttatásához szükséges csörlő aggregátorok kezelésének megtanulása, ami magába foglalja a klasszikus csőrős Csepel teherautó vezetését, és az Ural teherautó motorral működő speciális herkentyű bizarr műszerfalának értelmezését. De ez csak egy a sok olyan ínyencség közül, mint például repülőgépek összerakása és szétszerelése.

A hangárpakolás is maradandó élmény, a látszólag egymás hegyén-hátán álló repülőket, amit valamiféle értelmezhetetlen térbeli Tetris alapján zsúfoltak össze, a hangármester irányításával kell kipakolni reggelente, és visszaegyengetni a repnap végén.

És persze néhány szó magáról a repülésről. Ha kellő gyakorisággal jár ki a növendék, már május végére eljuthat az első egyedül repülésig, ezt az élményt sohasem lehet elfelejteni. Utána következnek az időtartam- és távrepülés vizsgák, meg kell tanulni vontatásból (motoros gép segítségével) felszállni, le kehet vizsgázni újabb típusokra, majd a következő jelentős lépés a hatóság előtt letett szakszóvizsga, ami a pilótatársadalom teljes jogú tagjává avat bennünket.

dr. Bodolai László


Kapcsolódó cikkek

2023. január 27.

Egy asztalnál Bálint Andrással és Jordán Tamással

Mintha együtt ülnénk a Rózsavölgyi Szalon kávéházi asztalánál a két színészóriással, úgy telik el másfél óra, ahogy hallgatjuk őket a mindennapokról, a művészetről – az életről.

2023. január 25.

Mit tehetünk, ha kikerül rólunk egy nem kívánt kép a netre?

A gyakorlatban még mindig kevesen tudják, milyen következményekkel jár másokról fotót készíteni vagy megosztani azt az interneten. Általános vélemény, hogy a saját magunk által készített fotóval azt csinálunk, amit akarunk. Ez azonban nem is lehetne messzebb az igazságtól – mondja a szakértő, aki szerint a felnőtteket és a gyerekeket egyaránt edukálni szükséges a fényképekhez fűződő jogaikról és kötelességeikről.