Fénykiállításon a Hupikék törpikék
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Meghökkentő, megdöbbentő szituációt tár elénk Székely Csaba legújabb drámájában, a Rózsavölgyi Szalonban.
A Rózsavölgyi Szalon nézőtere mindig kiváló lehetőséget teremt arra, hogy intim környezetében a néző még inkább átélhesse egy dráma vagy vígjáték történéseit, érzelmi hullámait. A kis tér miatt valósággal úgy érezheti magát, hogy ott ül a színpadon – olykor még a nézőtéri székek között is zajlik a cselekmény –, és szó szerint az orra előtt zajlanak az események. Ültünk már tengerparti gyógyszálló orvosi szobájában (Kései találkozás), beleshettünk egy párizsi lakásba, ahol három nő élt együtt (Amazonok, Amazonok – Három év múlva), előttünk bontakozott ki egy tánctanárnő apartmanjában egy különleges kapcsolat a házigazda és egy autista fiatalember között (Táncórák). Még Sigmund Freud filozofálását is hallgathattuk londoni otthonában (Az utolsó óra). Szívesen lestünk be az intim szférákba, hogy egy-két óra elteltével vidáman vagy épp kissé szomorúan, de katartikus élményekkel gazdagodva illanjon el a varázslat, s tapssal köszönjük meg alkalmi hőseinknek, az alkotóknak és a Szalonnak, hogy részesei lehettünk egy egyedi színházi élménynek.
Jelenetképek az előadásból (Fotók: Gordon Eszter)
Székely Csaba Semmit se bánok című darabját nézve viszont már az első percektől feszengünk a székünkben. Az intimitás ugyanis enyhén szólva is zavaró. Hisz nem máshová csöppenünk, mint egy nyugalmazott Securitate-ezredes nappalijába, valahol Romániában. No, ide is csak a marosvásárhelyi születésű, 39. évében járó drámaíró révén juthattunk el, aki bár gyerekként élte meg a Ceaușescu-diktatúra végét, családjától, barátaitól és szüleitől, az egyetemen tanáraitól sok mindent hallhatott a múlt sötét korszakából. Amikor élet és halál ura volt a diktátor és rettegett titkosszolgálata, mely behálózta az egész országot. Székely Csaba a Bánya-trilógiájával már igazolta, mennyire ismeri a mindennapi lét, a hétköznapi élet, történéseit, a kisemberek gondolkodását és titkait. Ezúttal az egykori rettegett rendszer látszólagos győztesének világát mutatja be. Azt a győztest jeleníti meg, aki rendszere bukása után már három évtizeddel vesztes. Elsősorban lelkiismeretének foglya, mert rájött, bűnrészes embertelen tettekben, és emellett – vagy éppen ezért – csúnyán elrontotta életét.
A nappali egy lepusztult legénylakás a maga rendetlenségével, benne az unatkozó, szívbeteg, nyugdíjas napjait élő, az alkoholt kevéssé sem megvető gazdájával. Lánya már rég nincs beszélő viszonyban vele. Jobb híján a televízió híradóit bámulja, a hírekhez hangos megjegyzéseket fűz magának. Ebbe a szürke világba toppan be egykori beosztottja, csodálója, kegyetlen, olykor emberéletekbe kerülő parancsainak szolgai végrehajtója. Kezdetben csak volt elöljárója hogyléte felől érdeklődik. Idővel azonban kiderül: még az új rendszer titkosszolgáinak is szükségük van a régiek munkájára. Nem véletlen, hogy éppen a jelenlegi szolgálat egyik legfőbb vezetője kereste fel…
A történet harmadik szereplője egy váratlanul érkező szomszéd tinédzser kislány, aki már természetesnek veszi, hogy apja rendszeresen veri. Ebbe született bele, és valósággal természetesnek, rendjén valónak tekinti ezt a kegyetlenséget, nem képes lázadni ellene. A sors iróniája, hogy épp annál lel oltalomra, aki annak idején kegyetlen verőember volt, majd az ilyen emberek parancsnokává vált. A szálak egy idő után összeérnek, kiderül, hogy a lány és az egykori ezredes között létezik valamilyen múltbéli kapocs. Bűn és bűnhődés, múltat megidéző jelen, felismerés, megbánás, tanulság – van itt minden.
A nagy mackó Schneider Zoltán alakította volt securitatés annyira hitelesen adja vissza a gonosz pokrócembert, hogy már akkor sem tudjuk sajnálni, amikor pedig talán lehetne. Elek Ferenc, napjaink titkosszolgálati főnökeként olyan ártatlansággal lép a színre, hogy el sem hisszük, milyen „jó” tanítvány volt egykoron, és mit képvisel napjainkban. A Sztarenki Dóra által megformált kislányt az első perctől az utolsóig sajnáljuk, még inkább azért, mert tán soha nem tudja meg, kihez is fordult segítségért, és mert ő képviseli a szabadságát talán soha meg nem lelő ifjú nemzedéket. Sztarenki Pál rendezőnek nem volt nehéz dolga, minden adott volt: egy kis színpad, három kiváló színész és egy jó darab.
Székely Csaba most sem révedt el a múltban. Mint korábban nyilatkozta, azt szereti, ha a művészet a jelenről szól, mai kérdéseket fogalmaz meg. Azt a fajta színházat műveli, amely fontos társadalmi kérdésekről szól. De ars poeticáját most is hűen követi: egy teátrumban nem attól lesz valami művészet, hogy miről beszél, hanem attól, ahogyan azt teszi.
Márpedig az író megint jól teszi. Ennek bizonysága a Szalonban látható darabja. Merjük megnézni.
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!