Subaru Forester 2,0d – az erdész negyedik generációja


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

1997-es debütálása óta a Forester több generáción keresztül fejlődött, és átesett számos finomításon. Ennek köszönhetően válhatott a Subaru „globális modelljévé” és nagyon sok ügyfél kedvencévé világszerte. Ha a jelenlegi piacot megnézzük, a szabadidőjárművek azon szegmensében, amelyben a Forester is található, egyre több márka képviselteti magát és különösen erős versenyhelyzet alakult ki.


Az első generációs modell óta a Forester legfontosabb jellemzője a szimmetrikus AWD hajtáslánc, amely a Subaru alapvető technológiáját jelenti. Ez a jellemző olyan további tulajdonságokkal párosul, mint stabilitás és biztonság, emelt hasmagasság, kényelem és egy kombi karosszéria funkcionalitása. Formaterve látványos, erőteljes SUV jellegéhez érezhetően jobb légellenállás társul, az orrkialakítás egyedi, amely egyben sportosságot és magabiztosságot sugall. A Sport felszereltségű tesztautó ráadásul olyan vagány cuccokkal van felszerelve, mint a 18-as felni – rajta 225-ös gumik –, a sötétített hátsó oldalablakok, panoráma-üvegtető, hetyke kis tetőspoiler hátul, és persze a lényeg, az agresszív légbeömlőkkel díszített első lökhárító.

A Subaru mérnökei képesek voltak észre­vehetően növelni az utastér méretét. Az új Foresterben nőtt a tengelytáv, és a kabin áttervezésével, az oszlopok áthelyezésével és a hátsó szekció új formájú padlójával az utastér tágasabb és levegősebb benyomást kelt. Az üléspozíciókat is teljes mértékben átalakították, az autóban ülve jobb kilátni a járműből. Az ülések kényelmesek, az ajtók nagyra nyílnak és a küszöb magassága sem zavaró. A hátsó ajtó majdnem derékszögben nyílik, így a gyerekülés berakása nagyon egyszerű feladat.

A tágas és jó minőségű anyagokkal kárpitozott utastér erőteljes SUV jellegéhez magas szintű minőségérzet társul, de talán jobb lett volna egy picivel több fantáziát bele­adni.

A műszerfal kialakítása hozzájárul a tágas térérzethez, a lágy tapintású anyagok tovább fokozzák a kabin minőségi hangulatát. A multi-információs kijelző részletes járműinformációi segítik az üzemanyag-takarékos autózást. Az SD kártya alapú navigációs rendszer könnyen frissíthető, gyors és hatékony útbaigazítást kínál és hangutasításokkal is kényelmesen vezérelhető.

A csomagtér és a raktérnyílás méretének növelésével javult a csomagtér kihasználhatósága. Jó dolog, hogy a csomagtér motoros mozgatású ajtaja automatikusan nyílik és csukódik, de a Forester esetében hihetetlen lassan történik mindez. Ajtónyitási magassága programozható, így nem ütközik neki a garázs mennyezetének, továbbá nyitás és csukás közben az ajtó érzékeli a mozgás útjába kerülő akadályokat.

A Foresterben rejlő boxermotorban a dugattyúk egymással szembeni mozgása dugattyúpáronként kioltja az ébredő rezgéseket, így a boxer dizelmotor jóval alacsonyabb rezgés- és zajszinten üzemel, mint más dízelmotorok. Ez a konstrukció kisebb tömegű motor kialakítását tette lehetővé. A 2.0 literes, 147 lóerős turbódízel erőforrást úgy tervezték meg, hogy alacsony fordulatszámon a hagyományos dízelmotoroknál nagyobb forgatónyomatékot adjon le, ami még élvezetesebbé teszi az új Forester vezetését, magasabb fordulatszámon pedig a hangja is emlékeztet a benzines boxerek hangjára.

Fotók: Buday Dénes

A motor maximális forgatónyomatéka 350 Nm, ami kellő dinamikát kölcsönöz az 1615 kg tömegű Foresternek, és minden helyzetben jó társa az új generációs aktív nyomatékmegosztású összkerékhajtási rendszernek, ami az első és hátsó tengely közötti nyomatékmegosztást folyamatosan szabályozva minden pillanatban alkalmazkodik a változó tapadási viszonyokhoz, a sebes­ségváltón keresztül hozzá eljuttatott hajtóerőhöz. A Forester szuper autó, öröm vezetni és ha már muszáj kiszállni belőle, büszkén nézünk vissza rá, és gondolunk arra: tökéletes választás volt, nem is kell ennél több!

 


Kapcsolódó cikkek