Subaru-újdonságok


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Két új modellt mutatunk be: a Subaru Outback 2.5i Comfort EyeSightot és Forester 2.0d Lineatronicot.


Az új Outback immár az ötödik generációt képviseli az eredetileg 1995-ben bemutatott modellsorozatban. Az egymást követő változatok közös jellemzője a crossover jelleg, aminek köszönhetően az Outback egyesíti a személyautók és az SUV-k előnyeit.

Az ötödik generációs Outback-nél a tervezők arra törekedtek, hogy a karosszéria látványa érzékletesen adja vissza a korábbi Outback-változatok egyedi, első pillantásra felismerhető stílusát. Ez sikerült is: a személyautók és a szabadidő-autók vonalait elegánsan ötvöző jármű külső megjelenését még hatásosabbá varázsolják az erőteljes stíluselemek és a jelentős hasmagasság, ugyanakkor magabiztos kiállást sugalló karosszériát alkottak.

A gondosan megformált, lágy vonalak és mutatós karosszériaelemek látványa tovább erősíti az elvárható minőségérzetet. A 4,8 méter hosszú karosszéria alsó részének védőelemei nem csupán arra szolgálnak, hogy terepen megóvják a járművet, hanem arra is, hogy kihangsúlyozzák az Outback dinamikát és az erőt sugalló megjelenést, akárcsak a nagyméretű ködfényszórók.

A lökhárítóval egybeépített, hatszögletű hűtőrács és a sólyomszem-metszésű fényszórók egyértelművé teszik az Outback Subaruhoz való tartozását. A hátsó lámpatestek is a LED-es fényszórók formavilágát idézik, ezért az autó elöl- és hátulnézetben egyaránt határozott, életerős, Subarus mértékkel is szép és kellemes benyomást kelt.

 A csomagtérajtó motoros mozgatású, az ajtó nyitási magassága egyénileg is beállítható, de a szerkezetet egyébként is automatikusan lefelé mozdul, ha ellenállásba ütközik. A csomagtartó mérete alapból 559 literes, de ezt egy egyszerű mozdulattal 1850 literig bővíthetjük.

  Az utastér dizájnját sportos életmódhoz alakították, de a kényelem is nagy szerepet kapott: az előző modellhez képest a minőség és komfort szintje javult látványosan, de a vezető környezete is sportosabb benyomást kelt. A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy az utastérben felhasznált anyagok látványa és tapintása megfeleljen a minőségi elvárásoknak. Az ülések szélesek, kényelmük kiváló és végre a legmagasabb felszereltségi szinten is elérhető, hogy az első utas ülése is elektromosan állítható.

A műszerfal lágy tapintású, a kartámaszok vastag párnázásúak, szép a kilincsek formája és fogása, jó az ablakemelő gombok minősége, szóval minden apró részletet gondosan kidolgoztak.

A belső meghatározó eleme a kettős, háromdimenziós hatású műszer-együttes és a multifunkciós kapcsolókkal kiegészített háromküllős kormánykerék. A két fő műszer közt egy nagyméretű LCD-panel is helyet kapott; a kék színű keretvilágítás még inkább kihangsúlyozza az autó nyugodt, de sportos hangulatát. Az LCD kijelzőn a legfontosabb információk – mint például a navigációs adatok, bejövő telefonhívások – is megjeleníthetőek, de természetesen az autó összes adata is mutatható.

A határozott formavilágú középső panelben széles, érintésvezérlésű központi kijelző látható. Az új generációs kezelőfelületnek köszönhetően a képernyő könnyen leolvasható és egyszerűen és egyértelműen kezelhető. A minőségi zenét a Harmann/Kardon biztosítja.

A futómű teljesen új megoldásokat rejt, új bekötési pontjainak köszönhetően alacsonyabbra került az autó tömegközéppontja, ami a merevebb karosszéria alkalmazásával együtt tovább mérsékelte az oldaldőlési hajlamot, így az Outback elég agilisan reagál a kormányparancsra, és rendkívül finom rugózási komfortot nyújt. Összkerékhajtása a Subarutól megszokott szimmetrikus rendszer, kiegészülve X-MODE funkcióval, amely rossz minőségű vagy csúszós utakon, optimálisan összehangolja a motor, a négykerékhajtás, a fékrendszer és más berendezések működését. Csúszós lejtőknek is nekivághatunk, az ereszkedés-szabályozás stabilan tart és alacsony sebességet biztosít.

A 2,5 literes, vízszintes hengerelrendezésű, négyhengeres boxermotor 175 lóerőt teljesít, és a 235 Nm forgatónyomaték már igen alacsony, 4000/perc fordulatszámtól rendelkezésre áll. A benzinmotor csak a Lineatronic nevű fokozatmentes automata váltóval kapható, amely selymesen, szinte észrevétlenül működik, de a sportos vezethetőség érdekében kormányról is vezérelhető.

De talán, amire legnagyobb szüksége volt az Outback-nek a megújuláskor, az a biztonság. Több új rendszer is került az autóba. Az egyik új vezetéstámogató technológia az EyeSight. Az alkalmazás jelentős mértékben növeli az autó biztonságát: célja az ütközés elkerülése (a rendszerben teljesen sztereó kamerák figyelik az autó előtti útszakaszt) és folyamatosan összedolgozik az úgynevezett Ütközés Előtti Fékrendszerrel, a Sávtartó Rendszerrel és az Adaptív Sebességtartó Automatikával.

 

Subaru Forester

Az autó 2013-as bevezetése óta nem változott formaterve látványos, erőteljes SUV jellegéhez érezhetően jobb légellenállás társul. Az orrkialakítás egyedi, amely egyben sportosságot és magabiztosságot sugall. A Sport felszereltségű tesztautó ráadásul „vagány cuccokkal” van felszerelve, mint a 18-as felni, rajta 225-ös gumik, a sötétített hátsó oldalablakok, panoráma-üvegtető, hetyke kis tetőspoiler hátul, és persze a lényeg: az agresszív légbeömlőkkel díszített első lökhárító.

A tágas, jó minőségű és puha anyagokkal kárpitozott utastér erőteljes SUV jellegéhez magas szintű minőségérzet társul.

Tesztautónk egyetlen és igazi újdonsága a 147 lóerős dízelmotor és az Outback-ből már ismert Lineatronic váltó. Szuper párosítás itt is, jó összhangban dolgoznak, bár itt az alacsony fordulaton kis gázfröccs nagy nyomaték és egy hirtelen megugrás lehet kicsit kényelmetlen, ami nem zavaró, csak megszokást igényel. Sportos dinamikus vezetésnél abszolút előny, ilyenkor azonban kerülendő a fogyasztásmérőre pillantás. Hajlamos 9 literes átlagfogyasztást produkálni, ez még akkor is sok, ha az állandó összkerékhajtást nehezített körülménynek vesszük. A 2.0 literes turbódízel erőforrást úgy tervezték meg, hogy alacsony fordulatszámon a hagyományos dízelmotoroknál nagyobb forgatónyomatékot adjon le, ami még élvezetesebbé teszi az új Forester vezetését. Magasabb fordulatszámon a hangja is emlékeztet a benzines boxerek hangjára.

 

Fotók: Buday Dénes


Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

Az energiatermelés zöldítése mellett a keresletet is indokolt átstrukturálni

Magyarország napelem kapacitása az utóbbi években látványosan fejlődött, és már 2023-ra meghaladta a korábban kitűzött 2030-as célt. Jelenleg közel 7850 MW megújuló villamosenergia-termelési kapacitás áll rendelkezésre. Globálisan azonban ijesztő az elmaradás a Párizsi Megállapodás céljainak eléréséhez szükséges erőfeszítések terén.