Tanulmányautók a 65. Frankfurti Autószalonon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A nagyobb vállalatok egy-egy autómodell megtervezéséért felelős csapata akár több száz főből is állhat. Azok a tanulmányautók, amelyeket a Frankfurti Autószalonra elhoznak, kétségtelenül a lehető leglátványosabbak. Összeszedtünk az idei szalonról egy csokorra valót, olyanokat, amelyek élőben látva szó nélkül hagyni nem lehet.


Audi Nanuk

Az Audi nanuk quattro tanulmányautót az Audi az Italdesign Giugiaro formatervező műhellyel karöltve alkotta meg. A tanulmányautó magában hordja a középmotoros sportautó többcélú hasznosíthatóságát és a sportos szabadidő autó jellegzetességeit. A kétüléses Audit egy új fejlesztésű, a hátsó tengely előtt hosszában elhelyezett 5 literes V10-es TDI motor hajtja, melynek teljesítménye 544 LE, nyomatéka 1000 Nm. A Audi nanuk quattro önsúlya 1900 kg, 3,8 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre, végsebessége 305 km/h. Innovatív hőkezelő rendszere, és a sima vezérlésű olajpumpa is hozzájárul kiváló, 7,8 literes átlagfogyasztásához. 22 colos kerekein elöl 235/50-es, hátul 295/45-ös gumik vannak, szénszál-kerámia fékei komolyan ellenállnak a felmelegedésnek és a karcolódásnak is. Adaptív légrugói és elektronikusan vezérelt lengéscsillapítói már a jövő Audi technológiáját képviselik.

Audi Quattro

A quattro így már nem csupán technológiát, hanem filozófiát is jelent,  a jól ismert „Ur-quattro” 1980-as bemutatkozása óta az Audi 5 millió állandó négykerék hajtással futó autót adott el, mellyel magasan vezet a prémium kategóriában versenytársai előtt. Az új tanulmány mozgatásáról a hibrid hajtáslánc egy 4 literes, biturbó V8-as benzinmotorból és egy elektromotorból áll. Az előbbi 560 lóerős és 700 Nm a maximális nyomatéka, amire ha nincs szükség, hengerlekapcsolással spórol. Az utóbbi pedig 150 lóerős és 400 Nm a nyomatéka, és a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóhoz építették be. Ezzel a hajtással a Sport quattro összteljesítménye 700 lóerő, a legnagyobb elérhető nyomaték 800 Nm. Az Audi sportautója figyelemreméltó menetteljesítményekre képes: álló helyzetből 3,7 másodperc alatt éri el a százas tempót és 305 km/óra a végsebessége, miközben 2,5 l/100 km az átlagfogyasztása. A lítiumion akkumulátor teljesen feltöltött állapotában 50 kilométert lehet megtenni tisztán elektromos üzemben.

Lexus LF-NX

Az új japán crossovert az LF-NX koncepcióautóval vezetik fel. Rendkívül jellegzetes formavilágával és határozott stílusával az LF-NX külső dizájnja a Lexus L-finesse formanyelvének legújabb értelmezését tükrözi. Az új Lexusokra jellemző hatalmas hűtőmaszk az LF-NX orrán is meghatározó, az IS-hez hasonló az első lámpák kialakítása, de talán egy kicsit túlzás a hűtőmaszk két oldalán található légbeömlő. Az autó hátsó részének meghatározó elemei az erősen kihangsúlyozott lámpatestek, amelyeknek meghosszabbított vonalai lefutnak a hátsó lökhárítóig, éles, áramvonalas kilépőélt képezve, amelyen megismétlődik az első sárvédők formavilága. A tanulmányautó új Csiszolt Ezüstmetál fényezése azt az erőteljes benyomást kelti a szemlélőben, mintha a karosszériát egyetlen tömör fémtömbből faragták volna. A hibrid hajtást a crossover jelleghez igazítják, és nem zárták ki az összkerékhajtást sem. A 2,5 literes Atkinson ciklusú benzinest és villanymotort társít, teljesítményadatok egyelőre nincsenek.

Kia Niro

A Niro nem sárdagasztó terepgép, de a történések sűrűjében élőknek készült, azoknak, akik nem riadnak meg a változásoktól, az újdonságoktól. Bár akár Dakar versenygépnek is nézhetnénk, valójában inkább kifinomult és részletgazdag. A Kiákra immár hagyományosan jellemző tigrisorr hűtőmaszk kiemeli az első és hátsó vonószemeket, a motorháztető szellőző nyílásait, és a finom eloxált alumínium részleteket. Az orr agresszivitását hangsúlyozzák a jégkockaszerű első fények, a csíkba rendezett nappali menetfények, és az orrba beépített szögletes kiegészítő lámpák. Az ajtók sirályszárny szerűen magasra nyílnak, kilincseik áramvonalasak, a külső tükörházakból kamerák néznek lefelé. A Niro első kerekeit a márka 1,6 l-es, közvetlen befecskendezéses turbós benzinese mozgatja, hétsebességes duplakuplungos robotizált sebességváltón keresztül. Teljesítménye 160 lóerős és a hátsó kerekeket egy 45 LE-s villanymotor hajtja, ha a menetelektronikák utasításai alapján extra tapadásra van szükség.

Volvo Concept Coupé

A haladó szellemű kortárs skandináv életmód és formatervezés, valamint a múlt emblematikus elemei által ihletett új, elegáns Volvo Concept Coupe koncepciautó az első tagja egy háromrészes koncepcióautó-sorozatnak. A koncepcióautó bizonyos elemeiben a Volvo 1960-as évekbeli P1800 formaterve köszön vissza. Az új arányok vizuális hatása a koncepcióautót oldalról szemlélve érezhető a legmarkánsabban, az alacsony motorháztető és a tető, valamint a 21 hüvelykes, ötküllős kerekek egy elegáns, könnyed, de erőteljes GT autó benyomását keltik. A magabiztos megjelenést az egész autón végigfutó, elegáns ívű övvonal is kihangsúlyozza. A koncepcióautónak benzines, hálózatról tölthető hibrid erőátvitele a Volvo azon törekvését tükrözi, hogy elektromos meghajtással hozza létre az új, négyhengeres Drive-E motorcsalád legerősebb verzióit. A coupéban egy kétliteres, nagy teljesítményű, kompresszorral és turbóval felszerelt Drive-E benzines motor található. A motort a hátsó tengelyen egy elektromos motor egészíti ki. Mindez 400 lóerős összteljesítményt és több mint 600 Nm nyomatékot biztosít a számára.

Opel Monza Concept

Egyszer már debütált Frankfurtban egy Opel Monza, 1977-ben, mint nagy kupé, finom járású, hathengeres motorral. Az új Monza Concept ennek a nyomába lép. Formás géptetejének középső „vasalt” éle legendás hagyományt követ, nagy, bumeráng-alakú légbeömlői a kerékívek előtt és a hűtőnél hatásosan ellenpontozzák a márkaemblémát öntudatosan viselő, elegáns krómlécet. A 4,69 méter hosszú, négyüléses Monza Concept felületeit a tenger hullámzása ihlette. Egymásba átfolyó részei könnyűnek mutatják az autót, és ezt a hatást tovább erősítik a hátsó kerékívek felé elkeskenyedő küszöbök. A forma mintájaként az agár testalkata szolgált: a karcsú derék, az erőteljes elegancia, a lábujjhegyen száguldás könnyedsége. Ráadásul ez a kialakítás elöl és hátul egyaránt megkönnyíti a be- és kiszállást, miközben a sárvédők megalkuvást nem ismerő sportossággal domborodnak. A Frankfurtban kiállított kocsiban például CNG hatótáv-hosszabbítós villamos hajtás van, az Ampera technikájának továbbfejlesztése. Áramfejlesztőként a szintén Frankfurtban debütáló, legújabb generációs, háromhengeres 1.0 SIDI Turbo szolgál, de gázüzemre átállítva, hogy tovább javítsa a jármű CO2-mérlegét.

Képek: Buday Dénes


Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

Az energiatermelés zöldítése mellett a keresletet is indokolt átstrukturálni

Magyarország napelem kapacitása az utóbbi években látványosan fejlődött, és már 2023-ra meghaladta a korábban kitűzött 2030-as célt. Jelenleg közel 7850 MW megújuló villamosenergia-termelési kapacitás áll rendelkezésre. Globálisan azonban ijesztő az elmaradás a Párizsi Megállapodás céljainak eléréséhez szükséges erőfeszítések terén.