Az utazás ajándék az öregedés ellen
Tudományos kutatás is igazolja, hogy az idősödésre jótékony hatással van az ismeretlen tájak felfedezése.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Vegyes műfajú, izgalmas, érdekes, jó alkotás Till Attila második nagyjátékfilmje.
Egyszerre akciófilm, vígjáték, gengszterfilm, romantikus mű, sőt dráma. Eleve drámai történet lehetne, hiszen a főhősök nagy része mozgássérült, akiknek csetlő-botló-szenvedő hétköznapjaival is találkozhatunk a másfélóra során. A műfaji elemeket remekül keverő rendező egy olyan feszültségekkel teli, emberi alkotást vetít elénk, amely a végén igencsak elgondolkodtat. A végső percek csavarja szinte átírja, újraértelmezteti a nézővel az addig látottakat, ami ráadásul a produkció nagy előnyére válik.
Így aztán nyugodtan elmesélhetjük, hogy a történet java látszólag egy kerekesszékes csapatról szól: vezéralakja a deréktól lefelé megbénult bérgyilkos, akivel nem számolnak potenciális ellenfélként azok a maffiózók, akikkel bérmunkában sikerül leszámolnia. Társául szegődik két további intézeti mozgássérült fiatal, akik közeli barátok. A maffia szolgálatában egymást érik őket a veszélyesebbnél veszélyesebb kalandok. A fantázia és valóság között mintha megszűnne a határ. És közben a két fiatal egymás után készíti tervezett képregényükhöz a jobbnál jobb rajzokat. Egyikük eközben folyamatos harcot vív édesanyjával, aki szeretné, ha fia életmentő műtétéhez a családot rég elhagyott apa adná a pénzt, és az apai segítséget a sértődött fiú elfogadná.
A 44 éves tehetséges rendezőt az ország inkább televíziós műsorvezetőként, riporterként ismeri, pedig első egészestés filmje, a 2008-ban készült Pánik tiszteletreméltó mű volt, a három évvel később született Csicska című rövidfilm pedig sikerekkel övezve járta körbe a világ filmfesztiváljait.
Alapítványok munkáját segítve találkozott a direktor közelebbről kerekesszékes emberekkel, s őket megismerve határozta el: filmben fogalmaz meg egy olyan történetet, amelyben egyszerre van jelen egy kerekesszékes fiú küzdelme saját identitátásával és környezetével, valamint fantáziavilágával, amelyben helyre rakja élete kihívásait – még ha extrém módon is.
„Külön izgatott, hogy készüljön végre egy olyan film a mozgássérültek világáról, ahol nem színészek játsszák el az ő életüket, hanem saját maguk kapnak lehetőséget a szereplésre. Ahol valóban ők a hősök – fogalmazza Till Attila. – Ebben a filmben a főszereplők a valóságban is fogyatékossággal élő emberek, akik a saját életüket, testüket, mondanivalójukat mutatják be egy különleges történeten keresztül. A filmben egyértelműen a karakterek ábrázolásán van a hangsúly. Az amatőr szereplők jelenléte esély arra, hogy igazi életteli karakterek szülessenek.”
A stáb eredeti helyszíneken forgatott, így a Mozgássérült Emberek Rehabilitációs Központjában, a Mexikói úti Mozgásjavító Iskolában. A produkció különlegessége, hogy az ott élő embereket szereplőként vonták be a filmbe, az ottani közösségek aktívan részt vállaltak a forgatási munkában. „Ennek köszönhetően a Tiszta szívvel című filmben Magyarország egy olyan társadalmi rétege kerül végre fókuszba, ami eddig nem igazán kapott teret” – hangsúlyozza a rendező.
Kiváló a két mozgássérült főszereplő, Fekete Ádám és Fenyvesi Zoltán alakítása. Ádám dramaturg szakon végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, dolgozik rendezőként, és verseket is ír. Művei megjelentek már a Hévíz és a Holmi folyóiratokban. Zsörtölődő, vicces figurát alakít, aki tud nevetni saját bicebócaságán is. Zoltán egyetemista, aki 2014-ben letekerte handbike-jával a New York Maratont. A filmben annyiban önmagát alakítja, hogy igyekszik mindent kihozni az életből, amit csak lehet, sőt annál még többet is.
Thuróczy Szabolcs a kerekesszékes banda egyetlen tagja, aki a valóságban nem mozgássérült. Ő viszont kihagyhatatlan volt, hiszen a rendező eddigi filmjeiben is főszerepet játszott, és Till Attila őt képzelte el bérgyilkosként. Eredetileg jogász végzettségű, aki inkább a színészetet választotta: színpadon Pintér Béla társulatában szerepel, s egyre több filmben jegyezzük meg elsőrangú alakítását. Láthattuk őt Horváth Lili Szerdai gyerek című, fesztiváldíjakat besöpört rendezésében, s ő formálta meg a főhőst az Aranyélet című legutóbbi HBO-sorozatban.
Sajátos árnyalatot kap a filmben a bűnözők világa. Ezt az árnyalatot erősíti dr. Vitanovics Dusan, a magyarul tudó szerb főgonosz képében vad kutyáival, aki a parancsokat osztogatja kerekesszékes bérgyilkosának. Ő civilben idegsebész Budapesten, az Amerikai úton; a betegeknek a valóságban nem kell tőle félniük.
Balsai Móni epizodistaként ugyancsak profi: ő a végsőkig harcol mozgássérült gyermeke életének megmentéséért – éppen saját gyermekével, aki nem akarja elfogadni a támogatást a családot egykoron faképnél hagyó apjától.
A minden dicséretet megérdemlő magyar produkció a Laokoon Filmgroup gyártásában készült, és 2016. április 28-tól látható a magyar mozikban, az A Company forgalmazásában.
A film előzetese itt látható.
Fotók: Stalter György
Tudományos kutatás is igazolja, hogy az idősödésre jótékony hatással van az ismeretlen tájak felfedezése.
Egyre többen kapnak légúti fertőzést, a koronavírus is újra támad.
Az alkotó ismét elemében – a Brooklyni mese szórakoztató, igényes komédia, a Belvárosi Színházban, az Orlai Produkció gondozásában.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!