Fénykiállításon a Hupikék törpikék
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. tv. (Vtv.) 1997. március 1-jei hatálybalépésével új fejezet kezdődött a magyar vadászati jog történetében, hiszen – a történelmi hagyományokhoz visszanyúlva – a vad újra res nullius lett, a vadászati jogot pedig újra a termőföld tulajdonjogához kötötték mint egyfajta haszonvételt. A vad és a vadászati jog állami tulajdonának ezen megszüntetése azonban nem okozott osztatlan tetszést sem a vadászok, sem a jogászok között; a Vtv.-t a mai napig az egyik…
A vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. tv. (Vtv.) 1997. március 1-jei hatálybalépésével új fejezet kezdődött a magyar vadászati jog történetében, hiszen – a történelmi hagyományokhoz visszanyúlva – a vad újra res nullius lett, a vadászati jogot pedig újra a termőföld tulajdonjogához kötötték mint egyfajta haszonvételt. A vad és a vadászati jog állami tulajdonának ezen megszüntetése azonban nem okozott osztatlan tetszést sem a vadászok, sem a jogászok között; a Vtv.-t a mai napig az egyik legellentmondásosabb jogszabálynak tartják, amelyet sokak szerint sem az utóbbi évek módosításai, sem pedig a végrehajtásáról szóló FM, illetve FVM rendeletek kiegészítő szabályai nem tettek megfelelően alkalmazhatóvá.
A Vtv. 2009-ben történt módosításai, valamint a végrehajtásáról szóló 79/2004. (V. 4.) FVM rendelet 7/2010. (II. 2.) FVM rendelettel való nagyszabású átalakítása jónéhány újdonsággal szolgál.
Az új végrehajtási rendelet 2010. februárjától, illetve a 2010. március 1-jén kezdődő új vadászévre számos változást hozott.
Módosult a vadászható állatfajok csoportosítása, és néhány esetben a vadászidény is. Így például a mezei nyúl vadászati idényének kezdete újra október 1-je lett a korábbi szeptember elsejei időpont helyett, a vége pedig január 31. a korábbi december 31. helyett.
Természetesen azt korábban senki, a vadászat gyakorlatához valamit is értő ember nem gondolhatta, hogy a szeptemberi, dús vegetációval fedett határban bárki vadászni próbál a süldőnyulakra; mindenesetre az íróasztal mellett talán hasznosnak tűnő megoldás alkalmazhatatlanságára végre rájöttek, bár talán azt is érdemes lett volna végiggondolni, hogy a vemhes anyanyulaknak az idény meghosszabbításával járó elejtése milyen hatással lesz majd a mezei nyúl állományára.
Szintén furcsa és a vadászetikát sértő az az új szabály, miszerint a gímszarvas tehenet a korábbi január 31. helyett február utolsó napjáig lehet lőni; csak remélhető, hogy a nehézvemhes gím tehenekre egyik, magát vadásznak valló puskás ember sem fog fegyvert emelni.
Sajnos a vadászok „szellemmadara”, az erdei szalonka megnevezése mellett továbbra is „a vadászati idény nélkül” megjelölés szerepel, tehát a szalonkázni vágyók csak a monitoring-program beindulásában bízhatnak, hogy a tudományos célú adatgyűjtés érdekében elejthető szalonkák hajnali–alkonyati húzásain, korlátozott módon és mennyiségben várhassák a hosszú csőrűeket.
A szalonka vadászata tavalyi betiltásának története egyébként is „megér egy misét”.
A német nyelvben két külön kifejezést használnak a vadászra: az egyik a Jäger, a másik a Waidmann. Az utóbbit talán úgy lehetne fordítani, ahogy azt a régi magyar vadásznyelv is megkülönböztetőleg használta: „igazvadász”.
Nos, a szalonka az „igazvadászok” madara, hiszen aki a 15–20 perces hajnali és alkonyati húzásokra kimegy, az nem trófeát, még kevésbé húst akar hazavinni. A szalonkázás adta igazi zsákmány ugyanis maga a tavasz, a természet ébredésének hangulata, a fűszeres tavaszillat, a szemerkélő márciusi eső, a „szalonkacsillag” és a várakozás reménysége.
Nos, az EU-komform szabályozásra hivatkozással tavaly ettől fosztották meg a szalonkázó vadászokat (akik a kb. 50 000 magyar vadász talán egynegyedét teszik ki). A szalonka magyarországi terítéke évi 8000–9000 példány körül mozgott; ehhez képest a nyugat- és dél-európai országokban milliószámra lövik ősszel kedves madarunkat.
A tavaszi szalonkázás egyébként is a német–magyar–cseh vadászati kultúrkörben kialakult több évszázados hagyomány, amelyre rajtunk kívül minden szomszéd – így 4 osztrák tartomány és Szlovákia is – hivatkozott, így ott az EU felmentést adott a szabály alól. Kérdés, hogy a magyar agrártárca, valamint a vadászok jogilag kamarának nem minősülő országos vadászkamarája mit tett, illetve mit nem tett az ügy érdekében…
A vízivad esetében a várakozásokkal ellentétben a vetési lúd vadászható maradt, sőt a nagylilik is külön hatósági engedély nélkül vadászatóvá vált – természetesen a fészkelési és vonulási szempontból jelentős területek és az ólomsörét szempontjából tiltott vízi élőhelyek miatt már korábban bevezetett, és most kibővített korlátozásokkal.
A vadlúd vadászat szintén „hangulat-vadászat”, a teríték szinte elhanyagolható. Ehhez képest az igazi „libás”, tiszántúli területeken eleve egy hónappal később, december 1-jén kezdődik a vadászható vadlúd-fajok vadászati idénye.
A rendeletmódosítás nem érintette az egyetlen hazánkban is fészkelő vadlúd, a nyári lúd természetvédelmi védettségét, holott az igazoltan feldúsult populáció bőven lehetőséget adna e faj vadászatára is, főleg úgy, hogy ezen vadlúd minden szomszédos országban vadászható.
A társasvadászatokkal kapcsolatban is több változás történt. Kötelező immár legalább középfokú vadgazdálkodási-vadászati szakképesítéssel rendelkező vadászatvezetőt állítani, valamint a nagyvad terelővadászatokon az eddigi nagyvadfajok mellett lőhető a jövőben az őzsuta és a -gida.
A fenti változás komoly csalódást jelent mindazoknak, akik az utóbbi években elvégezték a szakképző intézmények által szervezett vadászatvezetői tanfolyamokat, hiszen bíztak a szakhatóság azon ígéretében, hogy ez a végzettség is elegendő lesz a vadászatok levezetéséhez.
A terelővadászatok során pedig csak reménykedni lehet, hogy a „gyorskezű” nimródok nem nézik véletlenül sutának a télen tarfejű őzbakokat…
A trófeabírálat rendje is változott; immár bármely vadászati hatóságnál be lehet mutatni az elejtett vad trófeáját, viszont minden esetben magasabb díjat kell fizetni a bírálatért.
Jelentős változás történt a vadazonosító jelek („krotáliák”) nyilvántartásában, felhasználásában és formájában is, részben az elejtett vad jelöléséről, valamint kezelésének és forgalomba hozatalának élelmiszer-higiéniai és állat-egészségügyi feltételeiről szóló 141/2009. (X. 29.) FVM rendeletben írtak miatt és szerint.
A vadazonosító jelet és a korábbi húsvizsgálati (vadkísérő) jegyet egyesítik (ezt megvalósult állapotában még senki sem látta), és a vadazonosító jel felhasználását, nyilvántartását a vadászati hatóság rendkívül szigorúan számonkéri, továbbá a vadazonosító elvesztését komolyan szankcionálja.
Komoly változás történt többek között a vadászati üzemtervek számonkérése, illetve az eltérések szankcionálása terén is; korábban a nagyvadfajok esetében is engedélyezett volt a –10%-os eltérés, azonban ez a jövőben csak az apróvad hasznosítása esetében marad meg.
Az egyes agrártárgyú törvények módosításáról szóló 2009. évi XXVIII. tv. által a Vtv. 2009. májusi módosítása során bevezetett vadfarm forgalmát, illetve létesítésének kereteit is pontosította az új jogszabály. (A vadfarm az agrártámogatásokra pályázók igényeit is kielégíti, hiszen a vaddisznó magas pontszámot ad, valamint legalizálja a vadaskertek feltöltéséhez egyébként is sokhelyütt létrehozott tenyésztői bázisokat.)
Bár most csak a különleges rendeltetésű vadászterületek esetében érdekes, de a jogalkotó a korábban sok vitára okot adó, vadászterület-kialakítással kapcsolatos rendelkezéseket is pontosította.
Immár például a közigazgatási határ is képezheti a vadászterület határát, a szemközti határvonalak távolsága pedig akkor minősül a Vtv.-ben előírt 3000 méter alattinak, ha ez a kisebb távolság több mint ezer méter hosszan fennáll.
A vadászterületek földtulajdonosai által alkotott földtulajdonosi közösségek alapdokumentuma, a Működési Szabályzat részletesebb tartalmi feltételeit írja elő az FVM rendelet új, módosított melléklete.
A legfontosabb változás azonban az, hogy a vadászati hatóság a jövőben „mossa kezeit”, ugyanis a vadászterületek kialakításával kapcsolatos kérelmek esetében nem köteles vizsgálni a Vtv. által előírt földtulajdonosi kezdeményezés jogszerűségét, az előírt támogatottság meglétét, a hirdetményi meghívók szabályszerűségét; egyszóval a jogalkotó a kontrollt a demokratikus nyilvánosságra bízta, azaz, akinek valami nem tetszik, az mehet a bíróságra, de ehhez a kérelem alapján a vadászterületeket kijelölő vadászati hatóságnak semmi köze – és főleg felelőssége – nem lesz.
Az új jogszabályokat minden vadászati joggal foglalkozó jogász, de ugyanúgy minden gyakorló vadász és földtulajdonosi képviselő, valamint érintett földtulajdonos szíves figyelmébe ajánlom, mert a vadászat jogi szabályozása ezen legújabb törvény- és rendeletmódosítások révén sem lett egyszerűbb, sőt a következő parlamentnek és agrártárcának is marad feladata, ha végre mind a magyar vadállomány, mind a magyar vadászok érdekeit szem előtt tartó jogi kereteket kíván szabni a vadászatnak.
Dr. Faragó István, ügyvéd
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!