Vízben az igazság


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 

A napi vízleadás és vízfelvétel átlagosan 2,4 liter, tehát ennyi víz távozik a szervezetünkből és ennyi, amit pótolni kell. Ahhoz, hogy a szervezet alapvető folyamatai, méregtelenítése és öngyógyítása zavartalanul működhessen, naponta minimum két liter tiszta vizet kell fogyasztani. Az emberi test legnagyobb részt vízből áll, ám az életkor előrehaladtával a víz aránya csökken. Egy felnőtt szervezet kb. 60 százalékát alkotja a víz.

 

A víz ősidők óta gyógyír, alapvető lételemünk. A taoista bölcsek számára a víz a természet és a világrend harmóniájának megteremtője: úgy vélték, a víz évmilliók alatt a legkeményebb sziklát is kivájja. A középkori kórházakban folyóvizet adó kút volt a kórtermekben, aminek a hangja megnyugtatta a betegeket. A víz közelében élő emberek életminősége is sokkal jobb.

A Bécsi Egyetem kutatói megállapították, hogy a járókelők 21 százalékkal hosszabb időt töltenek a szabadtéri kutak mellett, ha azokban víz van. A víz ugyanis a feltöltődés érzetét kelti. Az információt hordozó víz hatására nyugalmi helyzetben 70,6/percről 65,9/percre lassul a pulzusfrekvencia. Különleges tulajdonságai közül az egyik legismertebb, hogy legkisebb térfogatát, azaz legsűrűbb állapotát +4°C-on éri el, további hűtéskor pedig kitágul. Holott a testek általában melegítés hatására tágulnak ki. A megfelelő víz képes az információk tárolására és átadására. A kutatók szerint minden vízmolekula elektromos és mágneses, emellett pozitív és negatív pólusú. A magnézium sok enzim aktiválásában játszik szerepet, ezért jelentős hatással bír szervezetünk anyagcseréjében.

A kalcium és a magnézium fontos szerepet játszik a szívműködés és az izomműködés szabályozásában, de lényeges szerepe van a csontok, a fogak, a haj és a körmök egészsége szempontjából is. Ezért ajánlják a kalciummal és magnéziummal dúsított ásványvizek fogyasztását és az ilyen anyagokat tartalmazó gyógyvizekben való fürdést. Savakat semlegesítő hatású, ezért jótékonyan befolyásolja szervezetünk sav-bázis egyensúlyát. A szénsav pedig elősegíti az ásványi anyagok felszívódását.

A víz számtalan kedvező tulajdonsága és hatása megmutatkozik a sport területén is. Manapság egyre divatosabbak az olyan “vizessportok”, mint például a waterbalancing, a vízigimnaszitka (aquafitnesz), az aquaspinning, valamint egyéb szárazföldi aerobic és erősítő jellegű sportok vízi változatai. A programok nem igényelnek különösebb fizikai adottságokat, még úszni tudást sem. A víz ellenállása ugyan nehezíti a gyakorlatokat, de a testhőmérsékletnél hidegebb vízben a szervezet az állandó hő fenntartására törekszik, így a perifériás erek összeszűkülnek, ezáltal megnő a szív felé áramló vér mennyisége. Visszeres megbetegedések esetén ennek kifejezetten nagy a jelentősége. A tüdő is intenzívebben dolgozik. Nagyon jó hatással van az izületekre, mozgásszervi problémáknál, csontritkulásos és asztmás betegeknél, szív- és érrendszeri megbetegedésekben szenvedőknél az egyik legjobb rehabilitációs módszer. Ajánlják még depresszió ellen, pszichés megbetegedésekben szenvedőknek, túlsúlyosaknak, időseknek és terhes kismamáknak.

A testsúly felesleggel rendelkezők szárazföldön nem végezhetnek nagy intenzitású gyakorlatokat. De a vízben, a felhajtóerő által létrejött tehermentes állapot ideális számukra a testedzéshez. Azonban nyílt sebek, bőrbetegségek, fertőzések, súlyos tüdőbetegség, gyulladások, súlyos szívritmuszavar és epilepszia esetén nem ajánlottak a vízben végzett gyakorlatok. A következőkben felsorolt vízi órákat minden nagyobb wellness központban és szállodákban tartanak, valamint egyes uszodák medencéiben is.

waterbalancing során a résztvevőknek nincs alátámasztási felületük, ezért nagy szükség van az egyensúlyra és az izmokra. Ha ez nem sikerül, akkor kibillennek az egyensúlyi helyzetükből. A waterbalancing testünk egyensúlyközpontjára hat, ami életünk végéig fejleszthető. Ezeket a gyakorlatokat könnyebb a vízben végezni, mivel az megtart, nem tudunk elesni. Gyakran használják rehabilitációként és mozgásszervi panaszok kezelésére. A Németországból származó módszer a harmóniára épít. Élsportolók kiegészítő edzéseként vagy sérülés utáni rehabilitációként is alkalmazhatják. A vízben végzett programok igen hatékonyak a gyermekek koordinációs képességének fejlesztésére is.

vízigimnasztika kitűnő pulzusnövelő, különböző eszközökkel végezhető gyakorlatokból áll, leggyakrabban kis kézi, vízisúlyzókat vagy köteleket, labdát használnak. Valamint ugrálásokat, futást, taposást, gimnasztikai alapmozdulatokat és akár még indiánszökdelést is tartalmazhat. Van olyan változata is, amelyben step paddal végeznek gyakorlatokat, súlyzókkal a kézben. A boka köré felcsatolható polifóm is használható “nehezékként”, ami szárazon ugyan néhány deka csupán, de a vízben le kell küzdeni a rá ható felhajtóerőt. A mélyvizes aquafitnesz során a gerincnél a derék köré övet csatolunk, a kézben és a lábon is súlyzók vannak és így kell függőleges helyzetben tartani magunkat úgy, hogy a lábunk nem ér le a vízben. Az benne a nehéz, hogy folyamatosan össze kell szorítani minden izmunkat, nehogy előre vagy hátra essünk. A koncentráció és erőkifejtés miatt még izzadni is lehet a vízben. Remekül fejleszti a testtudatot és ez az egyetlen olyan sport, amit feszített ízülettel lehet végezni. Kifejezetten ajánlott gerinc-, térd- és csípőbetegeknek és rehabilitációban is nagyon sikeresen használható.

Az aquaspinning a szárazföldi spinninghez képest nem éget több kalóriát, de vízben végezve idősek és izületi problémások is bátran végezhetik. A kerékpár a víz alatt, a medence alján áll, így ráülve körülbelül derékig vízben vagyunk. A szárazföldi bicikli tárcsák helyett itt lapátok, “vízimalmok” vannak, ezeket tekerjük, ami vízben nehezebb, az intenzitáson így nem igazán lehet változtatni, a zene is lassabb, a végtagokra pedig nagyobb erő hat.

Várhatóan az aquapilates és az aqua gymstick is hamarosan megjelenik hazánkban. A gyógytornász szerint a vízben való mozgás során nő az önbizalom, az akaraterő, mivel vízben könnyebb minden mozdulat. A sérülésveszély kismértékű, a testzsír-százalék csökken, az anyagcsere nő, az öregedési folyamatok lassulnak, csökken a krónikus stressz és a közérzetünkre, lelkünkre is jó hatással van a vízben töltött idő.

Krausz Viktória


Kapcsolódó cikkek

2023. január 27.

Egy asztalnál Bálint Andrással és Jordán Tamással

Mintha együtt ülnénk a Rózsavölgyi Szalon kávéházi asztalánál a két színészóriással, úgy telik el másfél óra, ahogy hallgatjuk őket a mindennapokról, a művészetről – az életről.

2023. január 25.

Mit tehetünk, ha kikerül rólunk egy nem kívánt kép a netre?

A gyakorlatban még mindig kevesen tudják, milyen következményekkel jár másokról fotót készíteni vagy megosztani azt az interneten. Általános vélemény, hogy a saját magunk által készített fotóval azt csinálunk, amit akarunk. Ez azonban nem is lehetne messzebb az igazságtól – mondja a szakértő, aki szerint a felnőtteket és a gyerekeket egyaránt edukálni szükséges a fényképekhez fűződő jogaikról és kötelességeikről.