Eljárási határidő túllépését vizsgálta az ombudsman


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság jelentősen túllépte az eljárási határidőt, ezzel megsértette a panaszos tisztességes eljáráshoz való jogát.

Az érintett panaszos tisztességes hatósági eljáráshoz való jogával összefüggő visszásságot okozott, hogy az öregségi nyugdíjigény elbírálásának ügyében eljáró hatóságok az ügyintézésre rendelkezésre álló határidő jelentős túllépésével hoztak érdemi döntést, függetlenül annak indokától – állapította meg az alapvető jogok biztosa. Tekintettel egyebek mellett arra, hogy a kormánymegbízott ismertette az érintett munkatársakkal vizsgálatának megállapításait, Dr. Kozma Ákos ombudsman nem tett külön intézkedést, jelentését figyelemfelhívásnak szánta.

Az alapvető jogok biztosa a sajtóhírekből értesült arról, hogy egy nyugdíjas 2016 decemberében benyújtott öregségi nyugdíj iránti kérelme ügyében évekig nem született érdemi döntés.

Az AJB-542/2020-as számú ügyben hivatalból indított vizsgálata során az ombudsman feltárta, hogy a benyújtott igényt a Békés Megyei Kormányhivatal 2016. december 15-én végzéssel áttette az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság Nemzetközi Nyugdíjügyek Főosztálya részére, amely az áttétel időpontjában a nemzetközi érintettségű nyugdíjigények elbírálására kizárólagos hatáskörrel rendelkezett. A továbbított kérelem azonban csak 2017 júliusában ért Budapestre.

Új Magyar Közigazgatás

Jelentésében az alapvető jogok biztosa megállapította, hogy az ügyben az eljáró hatóságok az ügyintézésre rendelkezésre álló határidő jelentős túllépésével hoztak érdemi döntést – mindezt a közigazgatás átalakítása, illetve ennek következtében a hatáskörök átcsoportosítása, valamint az új elektronikus iktatóprogram bevezetése okozta, továbbá az igény elbírálása során egyes intézkedések megtételére szakaszosan, néhány esetben késedelmesen került sor.

Dr. Kozma Ákos ombudsman mindezek alapján megállapította, hogy az eljáró hatóságok fentiek szerinti eljárása – függetlenül annak indokától – a panaszos tisztességes hatósági eljáráshoz való jogával összefüggő visszásságot okozott.

Tekintettel arra, hogy a kormánymegbízott ismertette az érintett munkatársakkal a vizsgálata során tett megállapításokat, valamint felhívta az ügyintézők figyelmét az ügyintézési határidő fontosságára, az alapvető jogok biztosa jelen ügyben nem tett külön intézkedést, jelentését figyelemfelhívásnak szánta.

(ajbh.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

„Mit lájkol a gyerek?” – a szülőket segíti az NMHH új kiadványa

A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra. Gyermeknapon jelent meg a hatóság fiataloknak szóló „Sztorik a zsebben – Történetek a közösségi médiából” című kiadványa, amely most a szülőknek szánt „Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról” elnevezésű tájékoztatófüzettel egészült ki. Az új brossúra célja, hogy bemutassa a közösségi oldalak működésének főbb szabályszerűségeit, és támpontokat adjon a szülőknek, hogyan segíthetik gyermekeiket eligazodni ezeken a platformokon, miközben felhívja a figyelmet a közösségi média kockázataira, de annak előnyeit is számba veszi.