49 millió forintos bírságot kapott a Raiffeisen


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 43 millió forint bírságot szabott ki a Raiffeisen Bankra és 6 millió forintot leányvállalatára, a Raiffeisen Corporate Lízingre.

A bírságot a belső ellenőrzési, szabályozási, kockázatvállalási és -kezelési, adatszolgáltatási, IT-biztonsági, tőkekövetelmény-számítási és betétbiztosítási hiányosságok miatt szabta ki a Magyar Nemzeti Bank, valamint kötelezte az intézményeket a jogsértések megszüntetésére.

Súlyosító körülménynek minősült a hitelintézeti bírság összegének meghatározásakor a feltárt hibák nagy száma és hatása, illetve a bank esetében az is, hogy egyes, a korábbi vizsgálatok során feltárt IT-hiányosságok megismétlődtek.

Enyhítő körülménynek számított mindkét intézménynél, hogy nem merült fel rendszerszintű probléma, a megállapított hiányosságoknak pedig nem volt jelentős hatása a biztonságos működésre, a pénzpiacra vagy annak ügyfeleire. A vizsgált intézmények együttműködő magatartást tanúsítottak, több probléma kijavítását pedig már az ellenőrzés során dokumentáltan megkezdték – írta az MNB.

Az MNB hétfői közleménye szerint egyebek mellett feltárták, hogy a hitelintézet belső ellenőrzése számos esetben nem teljeskörűen vizsgálta a bank folyamatait, szakterületeit.

Hitelkockázati hiányosságnak számított, hogy a Raiffeisen Bank egyes ügyfélcsoportokat hiányosan térképezett fel, vállalati hiteleinek egy részénél pedig nem végzett éves limitfelülvizsgálatot. Nem volt egységes a döntési hatáskörök szabályozása, hiányosságok merültek fel a nem teljesítő és átstrukturált hitelekre, illetve a fedezetértékelésre vonatkozó belső szabályozások terén.

A tőkeszükséglet-számítás során egyes esetekben nem a jogszabály által meghatározott kockázati súlyokat alkalmazták, a figyelembe vehető fedezetek beszámításakor pedig nem a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak el. Továbbá a jegybank problémákat azonosított a hitelintézet informatikai és információbiztonsági működésében is.

Az MNB megállapította azt is, hogy a Raiffeisen Banknak felül kell vizsgálnia a Konszolidált Biztosított Betétesi (KBB) nyilvántartását, és abban csak az Országos Betétbiztosítási Alap által valóban biztosított betéteseket szabad szerepeltetnie.

A Raiffeisen Corporate Lízing esetében szintén hitelkockázati, IT-biztonsági és adatszolgáltatási hiányosságok merültek fel – közölte az MNB.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.

2024. október 29.

Rangos nemzetközi díjjal ismerték el a UCC AI-alapú ügyfélszolgálati megoldásait

A szakmai zsűri döntése alapján a United Call Centers (UCC) elnyerte a rangos Titan Business Awards díjat az ügyfélszolgálat – mesterséges intelligencia kategóriában. Az idén 25 éves magyar szolgáltató cég az általa fejlesztett, mesterséges intelligencián (AI) alapuló ügyfélszolgálati megoldásaival a legmagasabb, platina fokozatot szerezte meg.