A helyi önkormányzatok kockázata és a fizetési számlavezető kiválasztása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Míg a helyi önkormányzatok autonómiáját az Alaptörvény, illetve a vonatkozó törvények biztosítják, a szabadság és az önállóság kizárólag az elszámoltathatóság, a felelősség érvényesíthetősége, a közvagyon biztonságos megőrzése és az önkormányzatok működésének átláthatósága mellett érvényesülhet. A helyi önkormányzatok által ellátott olyan feladatok, mint a bölcsődei-, óvodai ellátás, a betegek és idősek gondozása, a közművelődési intézmények vagy a könyvtárak működése a társadalom valamennyi rétegét közvetlenül érintik, így jogos elvárás, hogy az érintett vezetők olyan felelős magatartást tanúsítsanak, amellyel megfelelnek a közpénzekkel való átlátható, cél szerinti felelős gazdálkodás követelményeinek.

A helyi önkormányzatok tulajdonában lévő közvagyon kezelése a közérdek szolgálatában történik, ezért az azzal való felelős gazdálkodás követelményeit sarkalatos törvény rögzíti. A helyi önkormányzat gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester, gazdálkodásának biztonságáért pedig a képviselő-testület felelős. Utóbbi át nem ruházható gazdálkodási hatáskörébe tartozik többek között a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, az alapítványi forrás átvétele és átadása, valamint a kölcsönfelvétel és más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás.

Ezek alapján a képviselő-testület vagy az átruházott hatáskörrel rendelkező szerv vagy személy jogosult dönteni arról, hogy a helyi önkormányzat fizetési számláját egy belföldi hitelintézetnél vagy a Magyar Államkincstárnál vezeti. Amennyiben a helyi önkormányzat a fizetési számláját belföldi hitelintézetnél vezeti, akkor számolnia kell azzal, hogy a belföldi hitelintézet csődje esetén a működőképessége is veszélybe kerülhet. A helyi önkormányzat veszteséges gazdálkodásának következményei ugyanis a helyi önkormányzatot terhelik, kötelezettségeiért a központi költségvetés nem tartozik felelősséggel. Fontos továbbá, hogy a helyi önkormányzatok betétjére az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) által nyújtott biztosítás csak abban az esetben terjed ki, amennyiben a tárgyévet két évvel megelőző évi beszámolója adatai alapján a helyi önkormányzat költségvetési mérlegfőösszege nem haladja meg az ötszázezer eurót. Az összeghatár forintösszege – a tárgyévet két évvel megelőző év utolsó munkanapján érvényes MNB által közzétett hivatalos devizaárfolyama alapján – 182 565 000 forint mérlegfőösszeget jelent 2022-ben. Az ezt meghaladó vagy az OBA által nem biztosított betétkövetelésekre vonatkozó igényüket a helyi önkormányzatok a cégbíróság végelszámolás megindításáról hozott végzésnek Cégközlönyben történő közzétételétől számított 60 napon belül jelenthetik be a végelszámolónak. A beadási határidő esetleges elmulasztása ugyanakkor nem jogvesztő hatályú, mert a felszámoló a 60 napon túl, de 180 napon belül bejelentett követeléseket is nyilvántartásba veszi, ezeket azonban csak akkor elégíti ki, ha a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény figyelembevételével kiegyenlített tartozások után még van vagyoni fedezet. A 180 napos határidő elmulasztása azonban már jogvesztéssel jár.

A betétesek védelme, illetve a pénzügyi stabilitás megőrzése érdekében Magyarországon is megújult a pénzügyi szabályozás, amelynek egyik iránya a fizetésképtelenné váló pénzügyi intézmények rendezett körülmények között megvalósuló, privát szektor által finanszírozott szanálásának megteremtésére irányult. A 2014-ben létrehozott Szanálási Alap az intézmények befizetéseiből finanszírozott, a szanáláshoz közvetlenül kapcsolódó finanszírozási igények fedezésére szolgáló alap, amelynek célja, hogy a pénzügyi szektorban keletkező problémák kezeléséhez szükséges finanszírozási igényeket állami erőforrás bevonása nélkül lehessen kielégíteni.

Az elmúlt időszak történéseit követve ugyanakkor azt hallhattuk, hogy a Sberbank Magyarország Zrt. – korábbi nevén Magyarországi Volksbank Zrt. – szanálására tett lépések nem jártak sikerrel, mivel a szanálási hatóságként eljáró Magyar Nemzeti Bank nem talált olyan piaci szereplőt, aki piaci feltételek mellett átvette volna az orosz-ukrán háború miatt súlyos fizetőképességi (likviditási) és tőkehelyzetbe került Sberbank Magyarország Zrt. működését.

Ennek eredményeként – a 2015-ös BUDA-CASH Brókerház Zrt. és a DRB-Bankcsoport bezárása után – ismét helyi önkormányzat működőképessége került veszélybe egy hitelintézet végelszámolása miatt. A helyi önkormányzatok likviditási problémájának gyors helyreállításához 2015-ben, illetve most is kormányzati támogatásra volt szükség.

2015-ben a DRB Bankcsoportnál vezetett fizetési számlá(ko)n bennragadt önkormányzati források biztosítására március 4-én 67 önkormányzat összesen 244,71 millió forint, április 17-én pedig 84 önkormányzat összesen 1 919,64 millió forint vissza nem térítendő költségvetési támogatás kapott.

A Sberbank Magyarország Zrt.-nél számlavezetéssel érintett önkormányzatok működőképességének megőrzése céljából 2022. március 2-án 14 önkormányzat összesen 282,23 millió forint egyszeri támogatást kapott bérfizetési kötelezettségek teljesítésére, majd 2022. március 28-án 6 önkormányzat összesen 1478,2 millió forint egyedi támogatásban részesült egyszeri működési és fejlesztési feladatainak támogatására.

A bemutatott esetek is arra hívják fel a figyelmet, hogy az önkormányzatok vezetői olyan szabályozási- és kontrollkörnyezetet kötelesek kialakítani, amelyben – a világos szervezeti struktúra mellett – a folyamatok is átláthatóak. A döntéseket megelőzően – legyen szó akár számlavezető pénzintézet kiválasztás vagy akár befektetési döntések meghozataláról – szükség van azon helyi szabályok és eljárásrendek kialakítására, amelyekkel csökkenthető, illetve megelőzhető a vagyonvesztés kockázata. Rendkívül fontos kihangsúlyozni, hogy a döntések nem kockáztathatják a közfeladatok ellátását, illetve az önkormányzati vagyon meglétét, ezért is lényeges, hogy minden döntési folyamatban érvényesüljön a szakszerű és felelős gazdálkodás.

Az ÁSZ 2018-ban készített, az önkormányzatok befektetéseinek átláthatóságát értékelő elemzése is igazolta, hogy az önkormányzati közpénzek szabályos és átlátható befektetésének előfeltétele a megfelelően kiépített és jól működő belső kontrollrendszer. A belső kontrollrendszereiket szabálytalanul kialakító és működtető önkormányzatoknál a befektetési döntések meghozatala, a döntések végrehajtása, valamint a befektetések számviteli elszámolása és nyilvántartása is szabálytalannak bizonyult. Az elszámolási, nyilvántartási és számbavételi hiányosságok következtében így az érintett önkormányzatok beszámolói nem mutattak valós képet a befektetett közvagyonról.

(penzugyiszemle.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Kiemelten figyeli a versenyhivatal a légitársaságok tevékenységét, segít a Békéltető Testület is

Kiemelték, hogy a hivatal rövid tájékoztató anyagokban foglalja össze a repülőjegy-vásárláshoz, utazási irodák programjainak kiválasztásához, online szállásfoglaláshoz, valamint bel- és külföldi autóbérléshez kapcsolódó tanácsait. A fogyasztók így könnyebben kerülhetik el a félrevezető tájékoztatásokat, illetve a nyaralás közben előforduló kellemetlen meglepetéseket. A gondtalan nyaralás érdekében fontos, hogy az utazási irodák ajánlatainál ellenőrizzék még az utazás lefoglalása […]

2024. július 4.

Szankcionált a Médiatanács jelzése nyomán a román társhatóság

Figyelmeztetésben részesítette a román társhatóság a Médiatanács jelzése nyomán a TV2 Comedy-t a klasszifikációs rendelkezések megsértése miatt. Július 2-i ülésén a Médiatanács közigazgatási hatósági eljárást indított a Radio Plus Kft.-vel szemben, miután az határidőn túl tett eleget a testület határozatában foglalt közlemény közzétételi kötelezettségnek a Balázsék című műsorszám három adására vonatkozóan.

2024. július 4.

Egyszerűbben ajánlhatják fel az ingatlanokat az államnak az örökösök

Változnak a földekkel kapcsolatos hagyatéki eljárás szabályai július elejétől. Egyszerűbbé és gyorsabbá válik az eljárás azoknál a kisértékű földeknél, amelyek az elhunyt tulajdonos nevén maradtak, és az ingatlan-nyilvántartás digitalizációja miatt indult meg a tulajdonjog rendezése. Másik változás, hogy azok az örökösök, akik nem tartanak igényt egyes ingatlanokra, például kisértékű földterületekre, az eddiginél egyszerűbben és költségek nélkül ajánlhatják fel azt az államnak. Kedvezően módosulnak az osztatlan közös tulajdon megszüntetésére irányuló szabályok is a közjegyzői eljárás keretében. A Magyar Országos Közjegyző Kamara álláspontja szerint a módosításokkal egyszerűsödnek és észszerűsödnek a hagyatéki eljárások, amely segíti az örökösöket.