A Sacemmel együttműködve gyorsabb és hatékonyabb lesz az online jogdíjak kezelése


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Artisjus Egyesület Európa legnagyobb zenei közös jogkezelőjével, a Sacemmel együttműködve gyorsabban és hatékonyabban kezeli a jövőben az online jogdíjakat, így világszinten is kiemelt pozícióba kerülnek a magyar dalszerzők – közölte az Artisjus csütörtökön.

A közlemény szerint az Artisjus a francia Sacemet megbízta azzal, hogy 2023 januárjától képviselje a magyar zenei repertoárt a nagy online streaming szolgáltatóknál. A most létrejött megállapodás révén az Artisjus által képviselt magyar dalszerzők az elérhető legmagasabb összegű jogdíjat kapják majd online elhangzásaik után, ráadásul a korábbinál jóval gyorsabban, negyedéves elszámolásban juthatnak hozzá ehhez a bevételhez.

Az Artisjus emlékeztet arra, hogy az Egyesült Államok (ASCAP), Dél-Korea (KOMCA) és Kanada (SOCAN) közös jogkezelő szervezetei, olyan globális zeneműkiadók, mint például a Universal Music Publishing vagy a Warner Chappell, valamint a független kiadókat összefogó IMPEL is a Sacemet bízta meg ezzel a feladattal. A megállapodás eredményeként az Artisjus által képviselt magyar zeneszerzők és szövegírók így ugyanolyan előnyös helyzetbe kerülnek, mint a világ legsikeresebb dalszerzői.

Szinger András, az Artisjus főigazgatója a közleményben kiemeli, hogy a magyar szervezet eddig minden jogkezelési feladatot önállóan végzett, azonban a nemzetközi streaming-szolgáltatók növekvő száma, globális erejük és az általuk szolgáltatott adatok mennyisége miatt hatékonyabb és fenntarthatóbb, ha ennek a feladatnak a jelentős részét a világ egyik legjobb partnerére bízzák. A főigazgató hozzátette, hogy továbbra is az Artisjus felelőssége marad a magyar zenei repertoár nyilvántartásba vétele, dokumentálása és azonosítása. Cécile Rap-Veber, a Sacem vezérigazgatója a közlemény szerint azt emelte ki, hogy az Artisjus profitálni fog a francia cég több területre kiterjedő licenceiből és technológiai hátteréből. Hozzátette, hogy az úgynevezett URights platformon keresztül a Sacem teljes átláthatóságot biztosít az Artisjusnak a repertoárja után beszedett jogdíjakkal kapcsolatban.

A magyar jogkezelő szervezet közleményében hangsúlyozza, hogy a 2023 előtti elhangzásokat továbbra is az Artisjus dolgozza fel folyamatosan, míg a későbbi kiadású magyar művek adatainak pontos és részletes nyilvántartását szintén az Artisjus munkatársai biztosítják. Az Artisjushoz tartozó magyar szerzők számára a gyakorlatban mindez nem jelent változást, jogkezelőjük hivatalosan továbbra is az Artisjus marad, új dalaikat is az eddig megszokott módon az Artisjusnál regisztrálják majd, és online jogdíjaik tekintetében is minden információt egy helyen, az Artisjus online portálján találnak meg.

Az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület jogelődjét 1907-ben alapították a magyar zeneszerzők, szövegírók és zeneműkiadók. Ma közvetlen megbízással mintegy 22 ezer magyar szerző jogait kezeli, 527 ezer magyar művet tart nyilván, ezen kívül a hasonló külföldi szervezetekkel kötött szerződései alapján többmillió zenei és irodalmi szerző jogkezelését végzi a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál bejegyzett közös jogkezelő szervezetként. A francia Sacem a világ egyik vezetője a közös jogkezelés terén, különösen a digitális környezetben. Közel 200 terület után szed be jogdíjakat a streaming-platformoktól tagjai – köztük ötven nemzetközi kiadó és külföldi közös jogkezelő szervezet – nevében.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A magyar kartelljog fejlődéséről szervezett szakmai konferenciát a GVH

A kartelljog hazai fejlődését járta körül a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által életre hívott Magyar Compliance Akadémia (MCA) második rendezvénye. A szakmai esemény keretében a GVH szakértői és hazai jogi szakértők vitatták meg a kartelljog témakörét, kiemelten fókuszálva a jogterület fejlődésére – tájékoztott csütörtökön a versenyhatóság.