A Társaság a Szabadságjogokért és a Political Capital bejelentése után a Nemzeti Választási Iroda megkezdte a választópolgárok számára vonatkozó adatszolgáltatást


Az önkormányzati választás során szó szerint egy-két szavazaton is múlhat egy polgármesteri szék sorsa, ezért, ha lehet, még az országgyűlési választásnál is fontosabb, hogy a választásig hátralévő időszakban időről időre lássuk, hányan jelentik át magukat egyik településről a másikra. Az esetleges voksturizmus így lehet leleplezhető. 

2021 végén az Országgyűlés olyan törvénymódosításokat fogadott el, amelyek szélesre tárták a kaput a voksturizmus előtt. Azt a jelenséget hívjuk így, amikor valaki úgy jelentkezik be egy címre, hogy valójában nem él ott, csak azért létesít lakóhelyet, hogy az adott választókerületben szavazhasson.

A módosítások széles körű felháborodást váltottak ki, mivel a voksturizmus alááshatja a választások tisztaságát. Akkori független országgyűlési képviselők kérését követően a NVI a törvényi kötelezettségeit megelőző időponttól kezdve, már 2021 decemberétől, heti rendszerességgel elkezdte közzétenni a választópolgárok számát települések szerinti bontásban jelző adatokat. Ezzel sikerült elérni, hogy adatokra és tényekre alapuló diskurzus uralja ebben az időszakban a választásra jogosultakkal kapcsolatos vitákat – a választásokhoz kapcsolódó közbizalmat is romboló találgatások helyett.

Ezt a példát követve, 2023 októberében a TASZ és a PC közérdekű bejelentéssel fordult az NVI-hez, kérve, hogy lehetőség szerint már szeptemberre visszamenőlegesen tegyék közzé heti frissítéssel, településenkénti bontásban a választópolgárok számát. Azért tartjuk ezt fontosnak, mert az önkormányzati választásokon, ahol szó szerint akár egyetlen szavazaton is múlhat egy polgármesteri vagy egy képviselői mandátum sorsa, különösen fontos az átláthatóság és az esetleges kiugró, a természetes népmozgalommal nem indokolható népességváltozások nyomon követése.

Az NVI pozitívan reagált megkeresésünkre: a válasz szerint, folytatva a 2022-es választás előtti jó gyakorlatot, az NVI a jövő évi választásokat megelőzően is – a törvény által előírt kötelezettségét meghaladóan – rendszeresen közzé fogja tenni a választópolgárok számára vonatkozó adatokat.

Mivel a választásokat 2024. június 9-én tartják, és a választás kitűzése 70-90 nappal a szavazás napja előtt történik, így leghamarabb március közepétől lenne köteles az NVI a választópolgárok számára vonatkozó, részletes adatokat rendszeresen közzétenni. Ez az időpont most jelentősen, több mint egy negyed évvel előbbre kerül, ugyanis a mai napon már közzétették a 2023. december 1-jei adatokat, 2024. január 2-ától kezdve pedig heti rendszerességgel, minden kedden frissülni fognak a választópolgárok számára vonatkozó, települési szintű adatok.

Emellett az NVI már október közepén közzétette a szeptember 1-jei lakosságszám-adatokat, települési bontásban – ezek a számok az adott településen élők összesített számát mutatják, tehát a választójog nélküli lakosok is beleértendők.

A TASZ és a PC üdvözöli az NVI döntését, amit a választások tisztaságának megőrzése iránti példás lépésnek tart.

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) és a Political Capital (PC) kezdeményezésére ezért a Nemzeti Választási Iroda (NVI) már ma megkezdte az adatszolgáltatást, január első keddjétől kezdve pedig heti rendszerességgel publikálni fogja a lakosságszámra vonatkozó adatokat, települési bontásban, ezen a felületen.

Forrás: TASZ hírlevél


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Az Európa Tanács nemzetközi egyezményt fogadott el a mesterséges intelligenciáról

Az Európa Tanács elfogadta az első olyan nemzetközi, jogilag kötelező érvényű szerződést, amelynek célja, hogy a mesterséges intelligenciát (MI) használó rendszerek alkalmazása során biztosítsa az emberi jogok, a jogállamiság és a demokrácia jogi normáinak tiszteletben tartását -közölte pénteken a strasbourgi székhelyű nemzetközi szervezet.

2024. május 17.

Döntött a Kúria: fizessenek a pervesztesek!

Sokan ismerhetik akár saját kárukon azt a jelenséget, hogy a bíróságok jellemzően mérséklik a pernyertes számára megítélt ügyvédi munkadíjakat. Ezzel a pernyertesnek indokolatlan veszteséget kell elkönyvelnie, közvetetten pedig piactorzító hatása is van. Most a Kúria precedensértékű, tehát kötelező döntésben reagált erre a jelenségre. Nézzük előbb a legfontosabb fejleményeket, majd azt, hogy mindez hogyan hat a perstratégiára!

2024. május 17.

Gyermek külföldre vitele: akár vissza is fordíthatnak a határon, ha nincs nálunk a megfelelő papír

Ha csak az egyik szülővel utazik egy kiskorú külföldre, akár csak néhány napra, érdemes hozzájáruló nyilatkozatot kérni a másik szülőtől is, hogy ne érje kellemetlen meglepetés az utazókat. Hosszabb külföldi tartózkodás, például munkavállalás vagy tanulmányok folytatása esetén mindenképpen szükség lesz a nyilatkozatra, de egy rövidebb kiruccanás esetén is kérhetik a hatóságok, és ennek hiányában akár meg is tagadhatják a határátlépést. Elvált szülők esetén, ha a különélő szülő viszi el a gyermeket, még büntetőügy is lehet abból, ha a külföldre utazás a gyermeket nevelő szülő hozzájáruló nyilatkozata nélkül történik.