Az EQUINET standardjai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Egyenlő Bánásmódért Felelős Szervezetek Európai Hálózata (továbbiakban: Equinet) 34 európai ország 46 olyan szervezetét fogja össze, amelyek az egyes országokban számos területen rendelkeznek felhatalmazással a hátrányos megkülönböztetés elleni fellépésre.


Az Equinet Európa-szerte szorgalmazza az egyenlő bánásmód és az esélyegyenlőség megvalósítását, az egyes államok egyenlő bánásmód-szervezetei munkájának támogatása és szakmai kapacitásainak fejlesztése révén. A nemzetközi szervezet támogatja az egyenlő bánásmód-szervezetek önállóságát és hatékonyságát abban, hogy azok az egyenlőségen alapuló társadalmak felépítésének értékes katalizátorai lehessenek.

[multibox]

Az egyenlő bánásmódért felelős szervezetek fontos és értékes változásokhoz járulnak hozzá egyéni, intézményi és össztársadalmi szinten egyaránt. Az EU irányelvei1 minden tagállam, csatlakozó ország és EGT-ország számára előírják, hogy az egyenlő bánásmód elősegítése érdekében jelöljenek ki egy intézményt. Az irányelvek azonban csak minimális iránymutatást tartalmaznak az egyenlő bánásmódért felelős szervezetek hatáskörére és önállóságára vonatkozóan, és nem biztosítják ezeknek az intézményeknek a teljes önállóságát, hatékonyságát, a működésükhöz szükséges hatáskört és erőforrást.

A jelen munkaanyag azokat az elvi alapokat kívánja rögzíteni, amelyek megvalósítása érdekében az egyenlőbánásmód-szervezetek az európai intézményekkel és a nemzeti kormányokkal való együttműködésük során tárgyalhatnak, akár a jövőbeni európai uniós szabályozás kialakítása, akár annak a nemzeti szintre történő átültetése során.

Ebben a célkitűzésben szerepel a közös minimum standardok kidolgozása, valamint olyan szabályozási keretek létrehozása, amelyek biztosítják, az egyenlő bánásmódért felelős szervezetek valamennyi lehetőségének kihasználását. Jelen munkaanyag célkitűzése az, hogy a rögzített standardok figyelemmel legyenek a következő szempontokra:

Az egyenlőbánásmód-szervezetek szerepkörének, kapacitásának és lehetőségeinek kiaknázása.

A standardok illeszkedjenek szélesebb körű intézményi háttérbe, amelyben az egyenlő bánásmód-szervezetek működnek. 

Foglalkozzanak az egyenlőbánásmód-szervezetek által felvetett kérdésekkel, kövessék nyomon a változásokat, vegyék figyelembe az új tendenciákat.

A Standardoknak keretrendszerét az alábbiakban foglalhatjuk össze:

Mandátum

Az egyenlőbánásmód-szervezetek olyan önálló intézmények, amelyeket az egyenlő bánásmódra vonatkozó jogszabályok érvényesítése céljából hoztak létre. Ezeknek a szervezeteknek széleskörű felhatalmazással kell rendelkezniük a teljes esélyegyenlőség gyakorlatban való megvalósítására és támogatására, és a hátrányos megkülönböztetés minden formájának megszüntetésére.

A Standardok céljai:

Olyan mandátum, amely biztosítja a köz-, és a magánszektorban egyaránt az esélyegyenlőséget, a sokszínűséget és a diszkrimináció-mentességet, és amelynek területei a foglalkoztatásra, a szakképzésre, az áruk és szolgáltatások nyújtására, az oktatásra, a lakhatásra, a szociális védőháló és a szociális kedvezmények biztosítására is kiterjednek.

Olyan mandátum biztosítása,, amely legalább azt biztosítja, hogy az egyenlőbánásmód-szervezetek foglalkozzanak az Egyezményben foglalt valamennyi jogalappal (19. cikk), illetve a többszörös hátrányos megkülönböztetéssel, valamint megfelelően mérlegeljék az EU Alapjogi Chartájában foglalt jogalapokat (21. cikk).

Teljes önállóság

Az egyenlőbánásmód-szervezeteknek teljes önállósággal kell rendelkezniük annak érdekében, hogy bármely külső beavatkozás nélkül, törvényi felhatalmazásuk birtokában lehetőségük legyen:

Hatásköreiket a jogszabályoknak megfelelően gyakorolni;

A saját prioritásaikat kijelölni és azokra vonatkozóan szakmai meggyőződésüknek megfelelően kialakítani álláspontjukat;

Az egyenlőség, a sokszínűség és a diszkrimináció-mentesség általuk preferált értelmezését kommunikálni;

Valamint megválasztani, hogyan használják fel emberi és pénzügyi erőforrásaikat, a vonatkozó munkaügyi törvények és a j ó gazdálkodás követelményei szerint.

A Standardoknak biztosítaniuk kell, hogy:

Az egyenlőbánásmód-szervezetek alapításuktól saját jogi személyiséggel, önálló jogi struktúrával, a kormánytól való függetlenséggel és törvényben meghatározott mandátummal rendelkezzenek.

Ezek a szervezetek rendelkezzenek olyan irányítási struktúrával, amely tükrözi a társadalom tagjainak és csoportjainak a sokszínűségét; valamint e szervezetek vezetőit átlátható, kompetencia-alapú és független eljárás alapján válasszák ki.

Az egyenlőbánásmód-szervezetek önállóságát és eredményességét tükröző elszámoltathatósági rendszereket.

Mindennemű, különösen a kormány és az állam részéről tapasztalható közvetlen vagy közvetett külső nyomás és illetéktelen beavatkozás hiányát vagy az utóbbiak visszautasítására való képességet, a stratégiai döntésekben, a döntéshozatalban, a megfelelő jogi lépések kiválasztásában, az egyes kérdésekben való állásfoglalásokban, valamint abban, hogy az egyenlőség, a sokszínűség és a diszkrimináció-mentesség ténylegesen megvalósuljon.

Azt, hogy az emberi és pénzügyi erőforrásokkal való gazdálkodás kizárólag az intézmény vezetőinek döntései alapján, a vonatkozó törvények és az ésszerű pénzügyi irányítás követelményeit szem előtt tartva történjen.

Az egyenlőbánásmód-szervezetek jogkörének ki kell terjednie az alábbiakra:

A nemzetközi szintű jogi ügyekben és kapcsolatépítésben való részvételre.

Más szervezetekkel való megállapodások kötésére a közös célok elérése érdekében folytatandó együttműködés érdekében.

A hátrányos megkülönböztetést és esélyegyenlőtlenséget elszenvedő csoportok bizalmának elnyeréséhez szükséges feltételek biztosítására.

Eredményesség

Az egyenlőbánásmód-szervezeteknek rendelkezniük kell azokkal a jogosítványokkal és emberi, valamint pénzügyi erőforrásokkal, amelyek a törvényes mandátumok körébe tartozó valamennyi feladatuk és hatáskörük teljesítéséhez szükségesek, olyan színvonalon és olyan módon, amellyel valódi változást tudnak elérni és a bennük rejlő lehetőséget teljes mértékben kihasználni.

A Standardoknak a következőket kell biztosítaniuk:

Pénzügyi erőforrásokat, amelyek lehetővé teszik, hogy az egyenlőbánásmód-szervezet a feladatait olyan színvonalon lássa el, amivel valódi változások érhetők el. Az egyenlőbánásmód-szervezetet fel kell hatalmazni arra, hogy a szükséges erőforrások biztosítása céljából az illetékes szervekhez fordulhasson.

Humánerrőforrást ahhoz, hogy az egyenlőbánásmód-szervezet a számára biztosított pénzügyi kereteken belül teljes mértékben eleget tegyen a ráruházott feladatoknak. Az egyenlő bánásmód-szervezetek maguk választhassák ki a munkavállalóikat.

Műszaki, technikai feltételeket ahhoz, hogy a szervezetek el tudják látni a feladataikat.

[htmlbox Jogászvilág_hírlevél]

Általános hatáskör biztosítása annak érdekében, hogy:

A munkáltatók, szolgáltatók és döntéshozók hatékony, az egyenlőségre és sokszínűségre vonatkozó jó gyakorlatokat alakíthassanak ki.

A mandátumukba tartozó bármely területen kutatásokra megbízást adjanak vagy azokat maguk végezzék.

Az egyenlőség és a diszkrimináció-mentesség kérdéseiben a jogalkotók és a döntéshozók felé ajánlásokat, javaslatokat tegyenek.

Az érintettekkel való kommunikációt és nyilvános vitákban való részvételt az egyenlőséggel, a sokszínűséggel és a diszkrimináció-mentességgel kapcsolatos témákban.

Általános vizsgálatok lefolytatását és ajánlások megfogalmazását az egyenlőséggel és a diszkriminációval kapcsolatban, különös tekintettel az intézményi vagy rendszerszintű diszkriminációra.

Az EU egyenlő bánásmódra vonatkozó irányelveiben, a nemzeti egyenlő bánásmód törvényekben, ill. a nemzeti alkotmányokban szereplő, a diszkrimináció-mentességre vonatkozó rendelkezésekkel összeegyeztethetetlen tagállami jogszabályok és adminisztratív szabályok megkérdőjelezését.

A hátrányos megkülönböztetés eseteiben a felek közötti közvetítés lehetőségét.

A hátrányos megkülönböztetés miatt benyújtott panaszok kivizsgálását és információk megszerzését a diszkrimináció feltételezett elkövetőiről.

Megelőzés érdekében hatásköröket kell biztosítani:

Jogi tanácsadásra, a hátrányos megkülönböztetés áldozatainak történő támogatás nyújtására.

Ügyek képviseletére a bíróságok előtt; valamint peren kívüli szakértőként (amicus curiae) történő fellépés.

A közintézmények és a magáncégek, civil szervezetek esélyegyenlőségi kötelezettségei végrehajtásának támogatása és monitorozása.

Jogalkalmazóként eljárva hatáskör biztosítását:

A diszkriminációs ügyekben tett megállapításokra.

Arányos, hatékony és visszatartó erejű szankciók alkalmazására és a diszkriminációt elszenvedők részére kárópótlás nyújtására.

Jogi kötőerővel rendelkező döntések meghozatala diszkriminációs ügyekben.

A diszkriminációt elkövető személyek felszólítására azért, hogy hagyjanak fel a jogsértéssel, és a jövőben tartózkodjanak a további jogsértő cselekményektől.

A nemzeti jogszabályok, az európai irányelvek, ill. a nemzetközi jogszabályok előírásainak eleget téve az egyenlő- bánásmód-szervezet mandátumában bekövetkezett bármiféle bővítésnek összhangban kell lenni az egyenlő bánásmód-szervezet eredeti felhatalmazásával. Elegendő erőforrást kell biztosítani az újabb feladatok elvégzéséhez.

Intézményrendszer

Az egyenlő bánásmódért felelős szervezetek országos szinten szélesebb körű intézményi infrastruktúrában működnek a diszkrimináció elleni küzdelem és az esélyegyenlőség biztosítása érdekében. Ezeknek a szervezeteknek könnyen hozzáférhetőnek kell lenniük a hátrányos megkülönböztetés áldozatai számára, és olyan infrastruktúrával kell.

A Standardoknak a következőket kell biztosítaniuk:

Amikor valamely védett tulajdonság vonatkozásában önálló egyenlőbánásmód-szervezetet létesítenek, kapcsolódási pontokat kell létrehozni annak érdekében, hogy a diszkriminációmentesség és az egyenlőség alapelveinek következetes alkalmazását biztosítsák, és azoknak az áldozatoknak is segítségére lenni, akiknek az okozott hátrány több védett tulajdonsággal is összefüggésbe hozható (többszörös diszkrimináció esetkörei).

A teljes tagállami intézményrendszer a jogalkalmazó-jogorvoslati, és a megelőző-nevelő jellegű funkcióit egyaránt foglalja magába.

Amikor az egyenlőbánásmód-szervezetek mandátumát az olyan testületekével egyesítik, mint például a nemzeti emberi jogi intézmények vagy az ombudsmani hivatalok, az így létrejövő új szervezet rendelkezzen:

Az átvett mandátumokra nézve is hatáskörrel, illetékességgel. Elegendő erőforrással, annak érdekében, hogy valamennyi hatáskörére arányos figyelem jusson. Belső intézményi szerkezettel és szakképzett humánerőforrással.

Akik diszkriminációs ügyben panaszt kívánnak benyújtani, az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférés első állomása az elérhető és egymással összefüggő rendszert alkotó egyenlőbánásmódért felelős szervezetek legyenek. Ezeknek a szervezeteknek rendelkezniük kell azokkal a hatáskörökkel és erőforrásokkal, amelyek lehetővé teszik a panaszosok számára, hogy az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférés során eligazodjanak a különböző jogorvoslati fórumok között.

Az egyenlőbánásmódért felelős szervezeteknek legyen vezető szerepe az egyenlőség előmozdítása érdekében a szélesebb körű intézményi infrastruktúra kialakításának támogatásában. Az egyenlőbánásmódért felelős szervezetek megfelelő hatáskörökkel és erőforrásokkal rendelkezzenek ahhoz, hogy a kormányok által létrehozott olyan fórumokban, bizottságokban és társadalmi partnerekkel kötött megállapodásokban vegyenek részt, ahol terveket, politikákat és programokat dolgoznak ki és vitatnak meg. 


Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

Parlament előtt a 2025-ös adócsomag

A kormány két lépésben megduplázná a családi adókedvezményt, 2 évvel meghosszabbítaná a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfát, és kivezetni készül több különadót is. Parlament előtt az adócsomag.

2024. október 30.

NMHH: Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok

A serdülő lányok mintegy fele érzi magát kevésbé szépnek a közösségi médiafelületeken látottak hatására, mert sokukban nem tudatosul, hogy az online tér gyakran hamis valóságképet tár eléjük – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása, amely a 13–16 éves kamaszok közösségimédia-használati szokásait vette górcső alá.