Az online termékértékesítés csapdái


A csalás, adathalászat leggyakoribb módszereiről és kivédésük lehetőségeiről írt a jegybankon bellül működő Pénzügyi Békéltető Testület tagja, Dr. Tarpai Lajos Tamás.

„Az online meghirdetett termékre szinte azonnal jelentkező vevő, a gyors és sikeres eladás lehetőségét kínálja az eladónak, így már önmagában óvatlanná teszi. Az, hogy ilyen esetekben a vevő intézi a szállítást és csak e-mailt és nem banki adatokat kér, még szintén nem teszi gyanússá az ügyletet.

Különösen akkor nem, ha látszólag valamilyen közismert szállítást végző cég (pl. Foxpost, GLS, DHL) is bekapcsolódik a folyamatba. A szállítás véglegesítéséről, a vételár átvételéről érkező e-mail üzenet képi és színvilága is meggyőző lesz, mivel nagyon hasonlít az általuk valóságban is alkalmazott színvilágra. Minden esetben ellenőrizni kell azonban a küldő e-mail címét, ugyanis ilyenkor ez nem kötődik sem a szállítást végző céghez, sem az online piactérhez” – olvasható az elemzésben.

„Az online termékértékesítés kapcsán elkövetett visszaélés kulcsmozzanata, amikor az ügyfelet egy olyan oldalra irányítják, ahol ki kell választania a saját bankjának ikonját, majd be kell lépnie a netbanki felületére” – áll az elemzésben. Ezek a felületek adathalász oldalak, ahol minden beírt adat, jelszó, kód, idegen kézbe kerül, és ezeket felhasználva megkárosítják az ügyfeleket.

„Bármilyen visszaélést el lehet azonban kerülni, ha felkészülten, figyelmesen és kellő körültekintéssel járunk el. A csalók, mivel a banki rendszerek biztonságosak, így mindig az ügyfelek felől próbálnak a számlához hozzáférni, csupán a módszerek „csomagolása” változik – hangzik el a legfontosabb jó tanács.

Dr. Tarpai Lajos Tamás írása itt olvasható teljes terjedelmében.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

„Mit lájkol a gyerek?” – a szülőket segíti az NMHH új kiadványa

A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra. Gyermeknapon jelent meg a hatóság fiataloknak szóló „Sztorik a zsebben – Történetek a közösségi médiából” című kiadványa, amely most a szülőknek szánt „Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról” elnevezésű tájékoztatófüzettel egészült ki. Az új brossúra célja, hogy bemutassa a közösségi oldalak működésének főbb szabályszerűségeit, és támpontokat adjon a szülőknek, hogyan segíthetik gyermekeiket eligazodni ezeken a platformokon, miközben felhívja a figyelmet a közösségi média kockázataira, de annak előnyeit is számba veszi.