Az online vásárlások buktatói


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tévesen kiírt árak, kibontás után nem visszaküldhető DVD-k, elutasítás az egyedi kérésre legyártott póló miatt – sok bosszúsággal találkozhatnak az utolsó pillanatban internetről vásárlók. A Budapesti Békéltető Testület őket segíti jó tanácsokkal.


Az online vásárlás kézenfekvő megoldást nyújt a boltival szemben, hiszen időt és sokszor pénzt is lehet spórolni vele, miközben a fogyasztó szabadon válogathat a rendelkezésre álló termékek széles skáláján. Ugyanakkor nem árt több dologra is ügyelni, ha az ajándékozó el akarja kerülni a későbbi kellemetlen meglepetéseket – hívja fel a figyelmet a Budapesti Békéltető Testület.

Így például többször előfordult, hogy az érintett vállalkozás nem bocsátott ki nyugtát, számlát a vásárlásról, ennek azonban épp a fogyasztó látja kárát, ha később bármi probléma van az árucikkel. Ugyanis ha meghibásodna a termék, a vásárlásról kapott bizonylattal lehet igazolni, hogy a vásárló szerződött az adott web-áruházzal. Így hiába kérhető hibás termék esetében többek között az ingyenes javítás vagy csere, ha nyugta-számla nem áll rendelkezésre: nehéz lesz igazolni, hogy valóban az adott cégtől történt a vásárlás.

[htmlbox Fogyasztói_adásvétel]

Tartós fogyasztási cikkek esetében (például bizonyos műszaki eszközöknél – tízezer forint feletti vételárnál – televízió, notebook, stb.) a fogyasztó dolgát még megkönnyíti, hogy kötelező a termékhez jótállási jegyet adni. Az ugyanis igazolja a vásárlás tényét, mert fel kell tüntetni rajta a vállalkozás nevét, címét és többek közt az árucikk megnevezését, típusát, a szerződéskötés, valamint a termék fogyasztó részére történő átadásának idejét. Ezek ismeretében már nem tagadható le az értékesítés. Ha az adott termék nem tartós fogyasztási cikk, akkor például – feltéve, hogy a kifizetés átutalással történt – megfelelő bizonyíték lehet a vételár átutalását igazoló bizonylat, adott esetben pedig a céggel történt, megfelelő tartalmú levélváltás is.

Azt sem árt tudni, hogy ha elmaradt a papíralapú számla vagy nyugta kibocsátása, akkor ellenőrizni kell, esetleg nem e-mailben kaptuk-e meg, hiszen azt a cég kibocsáthatja elektronikusan is. Ha ezt elmulasztaná, mindenképp jelezzük. Emellett nem árt még további dolgokra is ügyelni.

Internetes vásárlásnál a termék átvételét követő tizennégy napon belül még vissza lehet küldeni azt mindenféle indokolás vagy magyarázat nélkül és a vevő számára vissza kell téríteni az árát. Az ördög viszont itt is a részletekben rejlik, és a vevő bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát

Mindig hasonlítsuk össze a hirdetés szerinti és a végül felszámított árat, nehogy eltérés legyen, ha ez mégis megtörténik, és a drágábbat számlázzák ki, természetesen írásban panasszal lehet élni, amire harminc napon belül mindenképp választ kell kapnia a fogyasztónak. Fontos, hogy az árat mindig egyértelműen kell feltüntetni és a web-áruházaknak kerülniük kell az egyszerre többféle összeg szerepeltetését.

A Budapesti Békéltető Testület emellett arra is figyelmeztet, hogy ha bármi probléma van a termékkel, internetes vásárlásnál az átvételt követő tizennégy napon belül még vissza lehet küldeni mindenféle indokolás vagy magyarázat nélkül és a vevő számára vissza kell téríteni az árát. Az ördög viszont itt is a részletekben rejlik, és több, a fogyasztók körében egyébként közkedvelt terméknél bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát a vásárló. Ilyen például, ha a megajándékozott egy kedvenc feliratát ráírattuk egy pólóra és ezt szántuk ajándékba, vagy épp ha CD-t, DVD-t (akár zenei, akár számítógépes szoftvert) tettünk a karácsonyfa alá és annak csomagolását már kibontották. Ugyanakkor ne fogadják el a fogyasztók például azt, ha a rendelés egy laptopra szólt és azért utasítják el a visszaküldést, mert a benne lévő lemezt (például: telepítő CD) már felbontották. Ilyenkor ugyanis a megrendelés a számítógépre szólt.

Később már annak a zárt csomagolású terméknek az esetében sem gondolhatja meg magát a fogyasztó, amely az átadást követő felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhető vissza. A bírói gyakorlat egyértelmű: csak akkor hivatkozhat a cég egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta, melyik termék tartozik pontosan e körbe. Másfelől, a vállalkozásoknak ezekről a kivételekről is tájékoztatást kell nyújtaniuk már előzetesen a web-áruház honlapján. A fentiek kivételével viszont nem lehet a visszaküldést elutasítani, ha nem tudja a fogyasztó a terméket eredeti, bontatlan csomagolásban visszaküldeni vagy például annak tartozéka hiányzik. Ekkor ugyanis kizárólag azt a kárt lehet követelni, ami abból eredt, hogy a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladóan használta a vásárló az árucikket. Ha például valaki éppen tizenhárom napig hordott egy online módon rendelt ruhát, mely ez idő alatt megsérült, ezt a kárt már levonhatja a kereskedő a visszaküldött termék árából.

Fontos, hogy az átvételtől számított tizennégy napon túl csak akkor lehet reklamálni, ha valóban hibás a termék, ekkor is viszont kérhető többek között az ingyenes kijavítás vagy csere. A vásárlástól számított hat hónapon (tartós fogyasztási cikkeknél ez egy év a kötelező jótállás miatt) belüli hiba esetén az eladónak kell azt bizonyítani, hogy nem volt hibás a termék, ennél később jelentkező hibánál viszont már a fogyasztónak szükséges azt igazolnia, miszerint eleve rossz (például: gyártási hibás) árucikket kapott.

Ha a fogyasztónak problémája támad az online vásárlással kapcsolatban, a Budapesti Békéltető Testületen kívül a megyei kamarák mellett működő békéltető testületekhez is fordulhatnak. A fogyasztók a kérelmeiket bármelyik testülethez benyújthatják. A megyei békéltető testületek listája a www.bekeltetes.hu oldalon érhető el.


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 27.

Ruszofóbiával bővül az orosz btk.

Az orosz hatóságok a ruszofóbia-tétellel bővítenék a Büntető törvénykönyvet. Az ezzel kapcsolatos törvénymódosítási tervezet már el is készült.

2024. szeptember 27.

Magyarország az Európai Mestersége Intelligencia Testület első elnöke

Az Európai Unióban augusztusban lépett hatályba az „AI Act”, azaz a Mesterséges Intelligencia (MI) Rendelet, amely jogszabály célja, hogy egyensúlyt teremtsen a technológiai fejlődés előmozdítása és a biztonságos alkalmazás feltételeinek garantálása között.

2024. szeptember 27.

110 éves a Pesti Központi Kerületi Bíróság

2024. szeptember 1-jén volt 110 éve, hogy – az 1913. évi XXV. törvénycikk alapján – megkezdte működését a Pesti Központi Kerületi Bíróság jogelődjének tekinthető Budapesti Központi Királyi Járásbíróság. E hónapban azonban nem csupán a szervezet lett 110 esztendős, hanem a Jablonszky Ferenc által tervezett épület is. Az Országos Bírósági Hivatal „Ráth György Bírósági Történelem és Hagyományápolás Pályázat 2024.” című projektjének keretében, az OBH támogatásával megvalósult rendezvényeken emlékeztek meg az egyik legtekintélyesebb hazai bíróság bírái, igazságügyi alkalmazottai és az érdeklődők az 1914 óta eltelt 11 évtizedről.