Az uniós jog nem írja elő, hogy jogot kell biztosítani az ügyészek kinevezésével kapcsolatos határozatok vitatására


Román bírák és ügyészek szakmai egyesületei vitatják a romániai korrupciós ügyekkel kapcsolatos nyomozások lefolytatásával megbízott egyes ügyészek kinevezését. Úgy vélik, hogy az e kinevezések alapjául szolgáló nemzeti szabályozás összeegyeztethetetlen az uniós joggal, és nem alkalmazható

Az ezen ügyben eljáró pitești fellebbviteli bíróság (Románia) azt kérdezi a Bíróságtól, hogy összeegyeztethetők-e az uniós joggal azok a román eljárási szabályok, amelyek lényegében megakadályozzák a bírák és ügyészek egyesületeit abban, hogy keresetet nyújtsanak be ezen ügyészek kinevezésével szemben, mivel az ilyen kereset elfogadhatóságát jogos magánérdek fennállásától teszik függővé. A román bíróság azt a kérdést is felteszi, hogy ez a szabályozás összeegyeztethető-e Romániának a korrupció elleni küzdelemre vonatkozó kötelezettségvállalásaival és
az uniós joggal.

A Bíróság megállapítja, hogy az uniós joggal nem ellentétes az olyan nemzeti szabály, amely a gyakorlatban kizárja, hogy a bírák és ügyészek egyesületei vitathassák a bírákkal szembeni büntetőeljárások lefolytatásával megbízott ügyészek kinevezését, az ilyen kereset elfogadhatóságához megkövetelve a magánérdek bizonyítását.

Főszabály szerint a tagállamok feladata annak eldöntése, hogy ki indíthat bírósági eljárásokat, anélkül azonban, hogy aláásnák a hatékony bírói jogvédelemhez való jogot. Kétségtelen, hogy bizonyos esetekben az uniós jog arra kötelezi a tagállamokat, hogy engedélyezzék érdekképviseleti szervezetek számára, hogy azok bírósági eljárást indítsanak a környezet védelme érdekében vagy a hátrányos megkülönböztetés elleni küzdelem céljából. Ugyanakkor az uniós jog egyetlen rendelkezése sem kötelezi általános jelleggel a tagállamokat arra, hogy biztosítsák a bírák és ügyészek szakmai egyesületei számára az ahhoz való jogot, hogy vitassák a bírák jogállásához kapcsolódó valamely nemzeti intézkedésnek az uniós joggal való bármilyen összeegyeztethetetlenségét.

Egyébiránt önmagában az a tény, hogy valamely nemzeti szabályozás nem hatalmazza fel ezen egyesületeket ilyen
keresetek indítására, nem elegendő ahhoz, hogy a jogalanyokban jogos kétségeket ébresszen a román bírák
függetlenségét illetően.

Forrás: curia.europa.eu


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Az Európa Tanács nemzetközi egyezményt fogadott el a mesterséges intelligenciáról

Az Európa Tanács elfogadta az első olyan nemzetközi, jogilag kötelező érvényű szerződést, amelynek célja, hogy a mesterséges intelligenciát (MI) használó rendszerek alkalmazása során biztosítsa az emberi jogok, a jogállamiság és a demokrácia jogi normáinak tiszteletben tartását -közölte pénteken a strasbourgi székhelyű nemzetközi szervezet.

2024. május 17.

Döntött a Kúria: fizessenek a pervesztesek!

Sokan ismerhetik akár saját kárukon azt a jelenséget, hogy a bíróságok jellemzően mérséklik a pernyertes számára megítélt ügyvédi munkadíjakat. Ezzel a pernyertesnek indokolatlan veszteséget kell elkönyvelnie, közvetetten pedig piactorzító hatása is van. Most a Kúria precedensértékű, tehát kötelező döntésben reagált erre a jelenségre. Nézzük előbb a legfontosabb fejleményeket, majd azt, hogy mindez hogyan hat a perstratégiára!

2024. május 17.

Gyermek külföldre vitele: akár vissza is fordíthatnak a határon, ha nincs nálunk a megfelelő papír

Ha csak az egyik szülővel utazik egy kiskorú külföldre, akár csak néhány napra, érdemes hozzájáruló nyilatkozatot kérni a másik szülőtől is, hogy ne érje kellemetlen meglepetés az utazókat. Hosszabb külföldi tartózkodás, például munkavállalás vagy tanulmányok folytatása esetén mindenképpen szükség lesz a nyilatkozatra, de egy rövidebb kiruccanás esetén is kérhetik a hatóságok, és ennek hiányában akár meg is tagadhatják a határátlépést. Elvált szülők esetén, ha a különélő szülő viszi el a gyermeket, még büntetőügy is lehet abból, ha a külföldre utazás a gyermeket nevelő szülő hozzájáruló nyilatkozata nélkül történik.